Slender Man vaihtuu kuvankauniiseen laaksoon – mystinen Valley saapuu ensi kuussa / Uutiset / pelaaja.fi

Slender Man vaihtuu kuvankauniiseen laaksoon – mystinen Valley saapuu ensi kuussa

30.07.2016 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
2

Kolmen vuoden takaista Slender: The Arrival -kauhupeliä luomassa Blue Isle Studios alkaa olla valmis seuraavan nimikkeensä julkaisuun. Elokuun 24. päivä studio on tuomassa niin PlayStation 4:lle, Xbox Onelle kuin Windows-koneille Valleyn, joka tarjonnee vaihteeksi hieman vähemmän stressaavampaa pelattavaa.

Tapahtumansa Valley sijoittaa värikylläiseen laaksoon, jota pelaajat pääsevät tutkiskelemaan yliluonnollisen liikkumisen mahdollistavalla L.E.A.F.-puvulla. Puku on varustettu myös kyvyllä hallita pelimaailman eliöiden elinvoimaa, minkä ympärille monet sen toiminnallisemmat ideat kietoutuvat.

Valleyn julkaisupäivän Blue Isle Studios paljasti uudella trailerilla. Se tarjoaa myös katsauksen sekä pelin maailmaan että sen tarinalliseen antiin.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän JNyknn kuva
JNyknn

Tuntuu, että 3D-pelimoottorien yleistymisen myötä tällaiset kolmiulotteisen maailman tutkimiseen painottuvat pelit ovat alkaneet korvata kaksiulotteisen pikselitasohyppelyt indiekehittäjien uutena lempigenrenä, kun näitä tuntuu tulevan aika rajulla tahdilla, varsinkin jos katsoo Steamin uusien (indie)pelien listauksia.

Mutta toisaalta, maailma tarvitsee rauhallisia, väkivallattomia pelejä, joissa ei ole ylipumpattuja lihashirviötä ampumassa kaikkea mikä liikkuu.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick

Mihin niitä erityisesti tarvitaan? Ei sillä, että pelkkään tutkintaan painottuvat pelit olisivat jotenkin väärin, mutta ei niitä tarvita sen enempää kuin muitakaan pelejä. Räiskintä ja mättö yksinkertaisesti tarjoaa pelaajalle jotain tekemistä ja haastetta mitä tutkintaan painottuvat pelit eivät tarjoa. Pelistä on vaikea tehdä mielenkiintoista, jos siitä puuttuu toiminta, puzzlet tai mielenkiintoinen tarina ja hahmot. Pelkkä ns. walking simulator ei hirveästi tarjoa virikkeellistä toimintaa useimmille, vaikka niistä osa ihmisistä nauttiikin.

Ruudulta välittyvät maisemat eivät lopulta tarjoa mitään suuria elämyksiä, olivatpa ne kuinka upeita tahansa, koska niitä kuitenkin katsellaan vain pienen ruudun kautta eikä olla itse kokemassa. VR:n yleistyessä kyseisistä "elämyspeleistä" voi toki tulla astetta immersiivisempiä.

Räiskintä- ja mättöpeleistä on kuitenkin ihan turha ulista. Pelaajat kykenevät kyllä erottamaan todellisuuden ja viihteen toisistaan.

Nostoja