Snake vastaan muu maailma – näin toimii Metal Gear Solid V:n moninpeli / Uutiset / pelaaja.fi

Snake vastaan muu maailma – näin toimii Metal Gear Solid V:n moninpeli

21.08.2014 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
17

Ensimmäinen kattavampi annos pelikuvaa Metal Gear Solid V: The Phantom Painin moninpelistä on löytänyt tiensä nettiin. IGN on julkaissut videon Gamescom-messuilla näytetystä pelidemosta, joka alkaa yksinpeliosuudella ja kääntyy sitten näyttämään, miten pelaajat voivat pelata pelissä toisiaan vastaan.

The Phantom Painissa moninpelaamisen ydin ei perustu niinkään kiivaisiin tappomatseihin, vaan pelaajille sen sijaan tarjotaan mahdollisuus soluttautua toistensa Mother Base -tukikohtiin ja varastaa näiden resursseja. Kun omaa tukikohtaa pääpelissä rakennellaankin, on syytä katsoa, että sen puolustuskyvyt ovat hyvässä kuosissa.

Ohessa video, joka on laitettu alkamaan moninpelikohtauksesta.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän peelopuu kuva
peelopuu

Hmm en ole aivan varma pidänkö tästä suunnasta, mihin metal gear on menossa eli moninpelikeskeiseen suuntaan niin, että yksin peli rakentuu isolta osin moninpelin ympärille, sillä se on aina yksinpelikokemuksesta pois.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus käyttäjältä peelopuu

että yksin peli rakentuu isolta osin moninpelin ympärille

Sanoisin kyllä ennemminkin, että moninpeli on nimenomaan rakennettu yksinpelin ympärille. Nythän se on vain kiva lisäelementti sivustalla, jonka puoleen on tuskin koskaan pakko edes kääntyä.

E: Siinä edellä mainittiinkin jo samaa :)

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Päälleliimattua paskaa. Oltais hyvin voitu elää sen kanssa, että MGS on yksinpeli myös tulevaisuudessa.

Käyttäjän peelopuu kuva
peelopuu

Ai niin vai? Mihin muuhun mother basen rakentamisen luulette liittyvän, kuin moninpeliin? Ja mother base vaikuttaa olevan asia, mitä nostetaan esille enemmän ja enemmän mgs5 puhuttaessa. Eli sinulla on siis iso motherbase, joka tuntuu olevan iso osa peliä, mutta sitä hyödynnetään vaan moninpelissä. Tältä se vaikuttaa, mutta emme tietenkään tiedä mitään varmasti.

Käyttäjän TheRajaskel kuva
TheRajaskel
Lainaus käyttäjältä peelopuu

Hmm en ole aivan varma pidänkö tästä suunnasta, mihin metal gear on menossa eli moninpelikeskeiseen suuntaan niin, että yksin peli rakentuu isolta osin moninpelin ympärille, sillä se on aina yksinpelikokemuksesta pois.

Uskoisin, että näitä ominaisuuksia voi halutessaan olla käyttämättä. Minusta myös näyttää enemmän siltä, että moninpeliä rakennetaan yksinpelin ja Mother Basen ympärille, eikä tämän kummempia yksinpeli/moninpeli integrointeja nähdä.

Itse mietin vain, tuleeko kaikkien tukikohdat näyttämään rakenteeltaan samalta. Videossa sanottiin että erilaisia turvajärjestelmiä tulee olemaan, mutta mites nuo eri plaftformit; onko kaikki portaat ja muut samassa paikassa ja niin edelleen. Meinaan että varastelu voi käydä tylsäksi jos kaikki tukikohdat on pääpiirteittäin samanlaisia.

En ole vielä katsonut koko videota, toivottavasti siellä sanotaan jotain asiaan liittyvää, mistä ei videon lopussa mainittu. ( E: Ei sanottu. )

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus käyttäjältä peelopuu

Ai niin vai? Mihin muuhun mother basen rakentamisen luulette liittyvän, kuin moninpeliin?

Mother Base oli mukana myös Peace Walkerissa, jossa se oli nimenomaan mukana värittämässä yksinpelikokemusta muun muassa varustelutoimintoineen. Ominaisuutta on nyt kehitetty vain pidemmälle. Huomaa myös, että tästäkin videosta Mother Base -osuus oli mukana vain hetken verran loppua kohden.

Käyttäjän TheRajaskel kuva
TheRajaskel
Lainaus käyttäjältä peelopuu

Ai niin vai? Mihin muuhun mother basen rakentamisen luulette liittyvän, kuin moninpeliin?

Peace Walkerissa Mother Basea rakennettiin ainakin siksi, että Snake ja muut sotilaat saisivat käyttöönsä uusia ja alati paranevia aseita, varusteita ja kenties muutakin, mitä en tähän hätään muista. Jos okein kuuntelin videota, niin samat ominaisuudet palaavat tässäkin pelissä.

Käyttäjän Narastel kuva
Narastel

Omasta mielestäni tämä näyttää ihan hemmetin hauskalta lisältä yksinpeliin + Snake pystyy nyt kiipeämään putkia! Muistakaamme myös, että oikea MGO on vielä työn alla Kojiman LA studiossa, joten suurinosa Metal Gearin mp sisällöstä tulee varmasti siinä paketissa. Ainoa asia mikä hieman mietityttää on, että kuinka paljon tuo muiden pelaajien toiminta oikeasti vaikuttaa sen onnistuessa "uhrin" oman pelin etenemiseen. Onko nuo menetetyt resurssit sitten semmoisia, mitä joutuu yksinpelissä tehtäviä uudelleen ja uudelleen grindaamalla hankkimaan sitten takaisin (toki varmasti muilta varastamallakin homma hoituu). Eli kuinkapaljon lisähaittaa se tuo pelaajalle. Toki itsehän sen varmasti voi päättää, että haluaako peliä netissä pitää, mutta ehdottomasti itse aion näin tehdä. Toinen kysymysmerkki on myös se, että millon näitä hyökkäyksiä voi toteuttaa. Olisihan se todella ärsyttävää, jos joka kerta tärkeän tarinatehtävän tiimellyksessä tulee ilmoitus, että oma base on hyökkäyksen kohteena ja sitä pitäisi nyt lähteä puolustamaan (jos se nyt näin edes tulee toimimaan). Mutta eiköhän näihin kysymyksiin tulevaisuudessa tule vastauksia, joten innolla jään odottamaan lisä infoa.

++ Oman ymmärryksen ja muisin mukaan tuo oma Mother Base pitäisi olla melkein täysin kustomoitavissa. Elikkä kaikki lasketutumisalustojen-, tornien-, tankkerinkennojen- ja turvatoimien sijainneista, rakennelman väriin on pelaajan päätettävissä.

Käyttäjän Ellipsis kuva
Ellipsis

Innolla odottelen mitä tästä tulee. PS3:lla "MGO:ta" tuli pelattua parisen kymmentä tuntia vaikka varsin rikkinäinen olikin. Pelkän Konami ID:n luonti oli helvetin vaikeeta, koska onnistui pelkästään japaniksi. Youtuben ja Googlen avulla kuitenkin pääsin parin päivän päästä persraiskattavaksi.

Itse video näytti hyvältä, mutta julkasupäivää tässä enää toivoisin.

Käyttäjän Ville Arvekari kuva
Ville Arvekari
Lainaus käyttäjältä Narastel

++ Oman ymmärryksen ja muisin mukaan tuo oma Mother Base pitäisi olla melkein täysin kustomoitavissa. Elikkä kaikki lasketutumisalustojen-, tornien-, tankkerinkennojen- ja turvatoimien sijainneista, rakennelman väriin on pelaajan päätettävissä.

Juu, KojiPron Sean Eyestone ainakin sanoi E3-messuilla peliä demotessaan, että jokaisen pelaajan Mother Base on erilainen, koska sen pääsee suunnittelemaan itse.