Somejätti Facebookin emoyhtiö on jatkossa nimeltään Meta – virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden ajama metaversumi toiminnan keskiössä

Facebook, Instagram ja WhatsApp pitävät nimensä. Oculus sen sijaan vaipuu Meta-brändin alle, mutta luopuu pakollisesta Facebook-tunnuksien käytöstä.

29.10.2021 08:36

Teknologiajätti Facebook tunnetaan yritystasolla jatkossa nimellä Meta.

Yhtiön perustaja Mark Zuckerberg ilmoitti nimenmuutoksesta Facebookin virtuaalisessa Connect-tapahtumassa, jossa mies kertoi, kuinka vanha nimi ei kuvasta enää täysin kaikkea, mitä yhtiö tekee. Tulevaisuudessa Zuckerberg toivoisi, että firma miellettäisiinkin nimenomaan metaversumiyhtiönä. Tällä kuvastetaan yhtiön halua luoda sosiaalinen ”tila”, jossa virtuaalinen ja lisätty todellisuus ovat suuressa osassa.

Metan tuotteisiin kuuluvat Facebook-, Instagram- ja WhatsApp-palvelut pitävät emoyhtiön nimenmuutoksesta huolimatta vanhat nimensä. Virtuaalitodellisuusbrändi Oculus sen sijaan sulautuu vuodenvaihteessa Meta-nimen alle. Esimerkiksi Oculus Quest -lasit tunnetaan vuodenvaihteen jälkeen Meta Questeina ja Oculus-sovellus Meta Quest -sovelluksena.

Tervetulleena uutisena Metan virtuaalitodellisuusvisiirien käyttäjille on luvattu ensi vuoden aikana vaihtoehtoisia kirjautumiskeinoja, jotka eivät vaadi Facebook-tunnuksien käyttöä. Ärsytystä herättänyt Facebook-pakko Oculus-laitteiden käytön yhteydessä lanseerattiin aiemmin viime vuonna. Toki mitään muita yksityiskohtia lupauksista ei ole vielä annettu.

Nimenomuutos tapahtuu Facebookin kannalta jälleen tulenkatkuiseen aikaan. Lokakuun alussa julki vuodettiin muun muassa asiakirjoja, joiden mukaan yhtiö käytännössä tietää tekevänsä rahaa vihapuheen ja käyttäjille aiheutuvien itsetunto-ongelmien kautta.

Lähde: Meta, Wall Street Journal, Andrew Bosworth (Facebook)

Päivitetty tieto Oculus-nimen kohtalosta.

Lisää luettavaa