Sony Computer Entertainmentin tuore tavaramerkkihakemus hämmentää verkossa.

Keskustelufoorumi NeoGAFin käyttäjät törmäsivät eilen Sonyn lokakuussa Yhdysvalloissa tekemään tavaramerkkihakemukseen, jonka sisältö yllätti monet. Hakemuksen perusteella Sony yrittää tuoda video- ja suoratoistopalveluissa yleisessä käytössä olevan ”let’s play”-pelivideoilmauksen omien siipiensä suojaan.

Hakemuksen mukaan tavaramerkki koskisi videopelien ja muun audiovisuaalisen materiaalin ”sähköistä lähetystä ja suoratoistoa maailmanlaajuisten ja paikallisten verkkojen kautta”, mikä täsmää sanaparin nykyisen käyttötarkoituksen kanssa. Ilmaisulla on pitkä historia, eikä Sony ollut millään mittapuulla ensimmäinen sitä käyttänyt taho.

Tiedossa ei ole, miksi Sony tahtoo tehdä sanaparista tavaramerkkinsä, mutta NeoGAFin käyttäjät ovat spekuloineet yhtiön yrittävän estää kilpailijoitaan käyttämästä sitä suoratoistopalvelujensa puitteissa. Hakemusta ei ole vielä hyväksytty, ja Sonylta pyydettiin sen tiimoilta joulukuun lopulla virallista selvennystä.

Foorumin käyttäjien reaktiot hakemukseen kattavat koko ihmisluonnon kirjon: kommentit heittelevät täydestä vihasta epäuskoiseen huvittuneisuuteen, eikä moni vaikuta uskovan tavaramerkin tulevaisuuteen. Muutama asiaan perehtynyt verkkosalapoliisi on kuitenkin huomauttanut, että vastaavia tavaramerkkejä on haettu ja saatu aiemminkin muissa yhteyksissä, eivätkä ne ole vaikuttaneet ilmaisun yleiseen käyttöön millään tapaa.

Lähde: NeoGAF, Trademarkia, VentureBeat

Lisää luettavaa