Sonylla oli mahdollisuudet saada Limbo ennen Microsoftia latauspalveluunsa. Yhtiö kuitenkin tyri tilaisuutensa, kun se halusi saada oikeudet tunnelmalliseen tasoloikkaan itselleen.

Sony Computer Entertainmentin tuottaja Pete Smith puhui aiheesta Develop Conferencessa viime viikolla. Puheen tarkoituksena oli antaa vinkkejä nousuaan tekeville pelinkehittäjille.

Tanskalaisen Playdeadin kehittämästä Limbosta tuli todellinen hitti Live Arcadessa, osana verkkopalvelun kesäkampanjaa. Se saapui myöhemmin myös PlayStation Networkiin ja PC:lle, mutta menestys ei ollut yhtä räjähtävää Sonyn konsolilla.

Smith perusteli julkaisijan näkökulmaa vastaavanlaisessa tilanteessa turvallisuudella: kehittäjien ei haluta luovan hittiä heidän alustallaan ja tuellaan loikatakseen seuraavan osan kanssa kilpailijan leiriin.

Hän muistutti aloitteleviä kehittäjiä, että on huomattavasti helpompaa saada julkaisusopimus, mikäli suostuu tekemään kompromisseja. Yksi tällainen olisi oikeuksien luovuttaminen julkaisijalle.

Lähde: Edge Online

Lisää luettavaa