
Sonyn PlayStation VR ei pärjää laatukilpailussa virtuaalitodellisuuden suurimpia tekijöitä vastaan.
Pelisivusto Polygonille antamassaan tuoreessa haastattelussa Sony-pomo Masayasu Ito toteaa yllättävän rehellisenä, ettei PlayStationin virtuaalitodellisuuslasit ole vt-kokemuksen laadun suhteen samalla viivalla kilpailijoidensa kanssa.
– Jos nyt puhutaan pelkästä kärkipään laadusta, niin myönnän, että Oculus pystyy parempaan, Ito myöntää artikkelissa.
Huippulaatu on kuitenkin uhrattu hyvästä syystä muiden myyntivalttien tavoittelemiseksi. Sony lähtee laseillaan tavoittelemaan suurempaa yleisöä kuin kilpailijansa, ja niiden muut avut paikkailevat Iton mukaan pieniä puutteita esimerkiksi näkökentän laajuudessa ja kuvaresoluutiossa.
– Oculus tarvitsee hyvin kalliin ja nopean pc:n. Meidän lasimme toimivat PlayStation 4:llä. Ne on tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön, joten niiden täytyy olla edulliset ja helpot käyttää, mies pohtii.
Sonyn PlayStation VR:n julkaisupäivää tai hintaa ei ole vielä paljastettu. Huhut kuitenkin kertovat julkistuksen tapahtuvan vihdoin ensi viikon Game Developers Conference 2016 -kehittäjätapahtumassa, jonka puitteissa Sony järjestää vt-tiedotustilaisuuden.
Lähde: Polygon, GameSpot, Gameranx
Kommentit
Yllätys. Luuliko kukaan oikeasti pahvi vr laseja kummemmiksi näitä.
Varmaa yhtä suuri menestys kuin Move oli. Harmi.
Mikä konsolilla oikeasti pärjäisi pc:lle laadussa? Hinta onkin sitten se mikä pitää olla houkuttelevampi kuin pc-kilpailijoilla.
Käytettävyydestä maksetaan myös. Ja siinähän personal computer alustana loistaa kuin Pohjantähti.
Turha villitys, en muutenkaa halua elää matrixissa vapaa ehtoisesti
Tosi useassa uutisessa saa lukea vt nykyään.
Tässä vieläpä kaksinverroin.
Jostain syystä olin siinä käsityksessä, että tämä Sonyn VR sisältää oman laskentayksikön, eli PS4:n ei yksinään tekisi kaikkea työtä, vaan nuo Sonyn lasit auttavat laskennassa ja tällä tavalla saavutetaan "riittävä teho", että PS4:llakin pääsee hyvään VR kokemukseen.
Iton kommentista voisi päätellä, että jos siinä on joku laskentayksikkö, se ei ainakaan ole kovin tehokas. Jaaha, kuulostaa kyllä melkoiselta flopilta tuo Sonyn viritys.
Eiköhän turhan aikaista julistaa Playstation VR:ää vielä flopiksi. Jos sisältö on loistavaa, niin graafisesti hieman vaatimattomampikin kokemus kyllä riittää (ruudunpäivitys, yms. pitää luonnollisestikin olla kunnossa). Tässä menee varmasti muutama vuosi ennen kuin VR saadaan kunnolla käyttöön muissakin kuin simulaatio-peleissä. Aluksi monet pelit varmastikin yksinkertaisia "kokeiluja", joissa haetaan kokemusta, ideoita ja mahdollisuuksia.
Ilman VR-laseja pelejä kuten Elite:Dangerous, DiRT Rally, yms. ei kyllä pysty enää pelamaan. Kokemus oli kuitenkin niin toisesta maailmasta.
PC:llä tietysti helpompi paikka, koska rauta kehittyy kovaa vauhtia. Pian saadaan uudet GPU-arkkitehtuurit ja VR-laseistakin kehitellään jo seuraavaa sukupolvea. Sillä aikaa kun pelimaailma hakee vielä tuntumaa, niin PC:llä päästään varmasti jo muunkinlaiseen sisältöön käsiksi; elokuvat, aikuisviihde, yms.
SteamVR Developer Roundtable – Session 1
SteamVR Developer Roundtable – Session 2
Minulla on tapana käyttää vt:tä suomenkielisenä vastineena englanninkieliselle VR-lyhenteelle - "virtuaalitodellisuuskokemus" kun on harvinaisen raskasta luettavaa, jos se esiintyy tekstissä useammin kuin kerran. Toimitussihteerimme mukaan ulkomaalaiset lyhenteet taas ovat paholaisen keksintö, joten omatunto ei kestä käyttää moisia edes verkossa. :D
Jos lyödään saman hintainen konsoli ja pc vierekkäin niin kaikki...