Sony perustelee PlayStation 4:n PS2-klassikoiden hintoja / Uutiset / pelaaja.fi

Sony perustelee PlayStation 4:n PS2-klassikoiden hintoja

20.12.2015 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
12
Sony perustelee PlayStation 4:n PS2-klassikoiden hintoja

PlayStation 4:n tapa toteuttaa PS2-yhteensopivuuttaan ei ole miellyttänyt kaikkia.

Nykysukupolvelle tähän mennessä tuotu kourallinen pelejä ei ole lunastettavissa vanhoja PlayStation 2 -levyjä vastaan, vaan niitä pelaamaan haikailevien tulee pulittaa pelistä kuin pelistä 10-15 euroa riippumatta siitä, löytyykö alkuperäinen kopio hyllystä. PlayStation Nation -podcastissa vastikään vierailleen PlayStation-pomo Shuhei Yoshidan mukaan kritiikkiä kohdanneelle hinnoittelulla on kuitenkin syynsä.

Yoshida muistuttaa podcastissa, että vaikka pelejä ei ole varsinaisesti remasteroitu, PlayStation 4:n emulaatioteknologia siloittelee ne 60 kuvan sekuntivauhdilla pyörivään 1080p-muotoon, mikä tekee pelikokemuksesta huomattavasti miellyttävämmän nykyajan ruuduilla. Moinen teknologia ei kuitenkaan ole ilmaista, ja emulointikulujen päälle pinotaan myös testaus- ja lisenssimaksut.

– Olemme myös lisänneet peleihin trophyt, jotka ovat todella tärkeitä tietyille pelaajille. Kaikki tämä vie aikaa ja rahaa, joten tunsimme tarvetta veloittaa peleistä, Yoshida perustelee.

Tällä hetkellä Sony kuulostelee fanien pelitoiveita Twitterissä tulevaa PS2-katalogiaan pohtiessaan. Lisää #ps2ps4-kampanjasta voi lukea täältä.

Lähde: PlayStation Nation, GameSpot

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Kuitenkaan nuo GTA-pelit ei ole edes 60fps, eikä mikään niistä ole oikeasti renderöity 1080p. Korkeammalla resoluutiolla, kun alunperin PS2:lla kyllä, mutta ei lähellekään 1080p. Sitten on vielä se PAL-versio ongelma. Ainut positiivinen asia tässä on ehkä se, että se emulaatio on tosi tarkka ja pelit todella näyttä juuri siltä, kun ne näytti PS2:lla. Rikas mies hos oisin, mutta kun en ole, niin jääköön hyllyyn. Varsinkin kun alkuperäiset löytyy omasta hyllystä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus

-- pelistä kuin pelistä 10-15 euroa riippumatta siitä, löytyykö alkuperäinen kopio hyllystä. -- tunsimme tarvetta veloittaa peleistä, Yoshida perustelee.

Tässäpä tämä ongelma tiivistettynä. Onko 10-15 euroa oikeasti oikea hinta noin pienestä asiasta? Emulaatio on kerran tehty ja tuskinpa jokaiseen peliin tarvitsee paljoa pelikohtaista ekstraa tehdä. Parin vuoden ikäisiä PS4-pelejä saa 20 eurolla, joten hinnoittelu on päin ruskeaa aukkoa. Tosin ehkä tämä on vain jatkumoa MS:n ja Sonyn digijulkaisujen hinnoille, jotka ovat kalliimpia kuin fyysiset versiot. Linkittäisin tähän loppuun vielä jonkun facepalm-kuvan mutten jaksa.

Niin, mites muuten kun MS (X360 taaksepäin yhteensopivuudessa) tarjoaa levy- tai digipelin omistajille digitaalisen version pelistä? Sony varmaan tuntisi tarvetta veloittaa myös tästä. Kaikki tämä ja silti en esimerkiksi voi ostaa jo PS+:n kautta saamaani peliä omakseni (jolloin se siis toimisi myös kun ei ole jäsenyyttä).

Käyttäjän Galactus kuva
Galactus
Lainaus käyttäjältä snaketus

Kuitenkaan nuo GTA-pelit ei ole edes 60fps

Siihen on hyvä syy. Pelin fysiikat on sidottu fps:sään. PC versiot toimii normaalisti 30fps mutta jos otat frame limiterin pois niin fysiikat menevät sekaisin. Esim kun vaikka ajat autolla todella kovaa niin se pysähtyy heti kun päästät kaasun irti ja pakittaminen on todella hidasta. Kun katsoo liikennettä niin se näyttää oudolta.

Käyttäjän Tunna kuva
Tunna
Lainaus käyttäjältä zappah

Parin vuoden ikäisiä PS4-pelejä saa 20 eurolla, joten hinnoittelu on päin ruskeaa aukkoa. Tosin ehkä tämä on vain jatkumoa MS:n ja Sonyn digijulkaisujen hinnoille, jotka ovat kalliimpia kuin fyysiset versiot.

Itse meinasin juuri napata PS Storen joulutarjouksesta GTA V:n -50% hintaan, mutta huomasin että alennushinta on laskettu täydestä julkaisun aikaisesta OVH:sta, niin antaapa olla.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi
Lainaus

Kaikki tämä vie aikaa ja rahaa, joten tunsimme tarvetta veloittaa peleistä, Yoshida perustelee.

Aika kummaa ettei iso paha Mikkis näe tarvetta rahastaa uudemmilla emulaatioillaan, vaan ystävämme "this is for the players" Sony.

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman
Lainaus käyttäjältä Galactus

PC versiot toimii normaalisti 30fps mutta jos otat frame limiterin pois niin fysiikat menevät sekaisin. Esim kun vaikka ajat autolla todella kovaa niin se pysähtyy heti kun päästät kaasun irti ja pakittaminen on todella hidasta. Kun katsoo liikennettä niin se näyttää oudolta.

Itellä pyörii San Andreas PC:llä sen 60 fps, eikä mitään bugeja ollut.. Korkeemmasta fps:stä en tiedä, kun en ole kokeillut.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus käyttäjältä gurgi

Aika kummaa ettei iso paha Mikkis näe tarvetta rahastaa uudemmilla emulaatioillaan, vaan ystävämme "this is for the players" Sony.

Tämä nyt vain osoittaa, miten erilaisissa asetelmissa firmat ovat markkinoilla tällä hetkellä. Sonylla on varsin hyvin varaa pelata vähän turvallisemmin, kun taas Xboxin jäädessä paikoin Pleikkarin varjoon on se Microsoftille suuri kannustin tehdä tällaisia yllättävänkin "reiluja" tempauksia.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Eli toisinsanoen tuolla hinnalla ei pelkästään makseta sitä peliä, vaan myös sen emulaattorin kehityskulut (todennäköisesti heidän on se pitänyt itse tehdä eikä turvautua jo valmiina oleviin PC emulaattorien koodeihin) ja lisenssit ymmärtää hyvin koska kuitenkin kolmannnen osapuolen pelejä suurin osa ja jos hintaero olisi massiivinen ensimmäisen ja kolmannen osapuolen pelien välissä tulisi omat ongelmansa. Lisenssit myös selittävät minkä takia itse en systeemistä tykkää: tarkoittaa sitä että osaa peleistä ei välttämättä tulla ikinä näkemään palvelussa vaikka kuinka toivoisi. Voisi myös miettiä että olisiko hinta paljon halvempi jos olisivat jättäneet trophy tuen kokonaan pois.

Hinnan siis ymmärtää aivan hyvin jos vähänkään tietää miten kaupat toimivat (eli leipää ostaessa et maksa kuin pienen osan itse leivästä). Itse näen hinnat myös suhteessa kilpailukykyisinä, kuitenkin Nintendolla pitää N64 peleistä maksaa se 10€ + maksu uudelleen tai päivitysmaksu jos haluaa toiselle laitteelle, missä Sony laskuttaa PS1 tavarasta 5€ ja voi pelata kaikilla tuetuilla laitteilla.

Lainaus käyttäjältä Rabbitman

Itellä pyörii San Andreas PC:llä sen 60 fps, eikä mitään bugeja ollut.. Korkeemmasta fps:stä en tiedä, kun en ole kokeillut.

Tämä on itseasiassa hieman kaksipiippuinen juttu. Peliä on mahdollista pelata 60 FPS, mutta se aiheuttaa ongelmia (niinkuin Galactus sanoi) joista suurin osa on kosmeettisia jotka eivät välttämättä peliin vaikuta tai joita ei edes välttämättä huomaa, mutta osa muuttaa peliä vaikeammaksi tai jopa lähes mahdottomaksi koska pelin sisäinen kello pyöriikin yli tuplanopeutta. Ongelmana noissa peliä vaikeuttavissakin ongelmissa on se, että pelaajan on sitä vaikea huomata ellei erikseen lähde vertailemaan tai ole jonkunlaista muistikuvaa siitä miten se PS2 tai 30 FPS lukon kanssa pelitti ja olettaa pelin olevan niin vaikea.

Peli on siis mahdollista pelata 60 FPS, mutta koska PC porttaus on järkyttävän huono on peli periaatteessa lukittava 25 FPS että se toimii niinkuin se on rakennettu. Toisinsanoen sonyllä tehneet ihan oikean ratkaisun etteivät ota ruudunpäivityksen lukkoa pois.
Tosin varmaan vaatisi sen hienon disclaimerin 60 FPS* (*where applicable)

Lainaus käyttäjältä Riepu

Tämä nyt vain osoittaa, miten erilaisissa asetelmissa firmat ovat markkinoilla tällä hetkellä. Sonylla on varsin hyvin varaa pelata vähän turvallisemmin, kun taas Xboxin jäädessä paikoin Pleikkarin varjoon on se Microsoftille suuri kannustin tehdä tällaisia yllättävänkin "reiluja" tempauksia.

Tällaista hieman itsekin pelkäsin, koska vaikken xboxia tule ikinä hommaamaan, niin Nintendo ei kilpailua tarjoa "isojen poikien leikkikentällä" ja Sony ei näe PC:tä kilpailuna. Xbox on se "pakollinen paha" joka pitää asiat ruodussa tarjoamalla kilpailua.

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

Tekisivät emulaattornin ja pyytäisivät siitä vaikka 60€.
Ei niitä kaikkia pelejä tarvitse erikseen tehdä jos on kunnon emulaattori.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä Galactus

[quote='käyttäjältä snaketus']Kuitenkaan nuo GTA-pelit ei ole edes 60fps[/quote]
Siihen on hyvä syy. Pelin fysiikat on sidottu fps:sään. PC versiot toimii normaalisti 30fps mutta jos otat frame limiterin pois niin fysiikat menevät sekaisin. Esim kun vaikka ajat autolla todella kovaa niin se pysähtyy heti kun päästät kaasun irti ja pakittaminen on todella hidasta. Kun katsoo liikennettä niin se näyttää oudolta.

Tiedän, mutta se ei silti ole 60fps on se syy mikä tahansa.