Sony peruu päätöksensä – PlayStation Store -kauppapaikka ei sulkeudukaan PS3:lla ja Vitalla / Uutiset / pelaaja.fi

Sony peruu päätöksensä – PlayStation Store -kauppapaikka ei sulkeudukaan PS3:lla ja Vitalla

19.04.2021 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
13
PlayStation, PlayStation Store, Sony, PS3, PlayStation 3, Vita, Jim Ryan, SIE, Sony Interactive Entertainment,

PlayStation Store -latauskauppa saa sittenkin jatkaa eloaan vielä PlayStation 3:lla ja Vitalla. Sony Interactive Entertainmentin toimitusjohtaja Jim Ryan ilmoitti maanantaina PlayStation Blog -sivustolla, että yhtiö on tarkastellut suunnitelmiaan uudelleen ja tullut siihen tulokseen, että sen alustava päätös niin Vitan kuin PlayStation 3:n kauppapaikan sulkemisesta oli väärä.

– Kun saavuimme ensimmäistä kertaa päätökseen lopettaa ostamismahdollisuuden PS3:lla ja Vitalla, johtivat siihen useat tekijät, kuten vanhempien laitteiden tukemista koskevat haasteet sekä mahdollisuus keskittää enemmän resurssejamme uusiin laitteisiin, joita pääosa pelaajista käyttävät. Näemme nyt, että monet teistä ovat erittäin intohimoisia mahdollisuudesta jatkaa klassisten pelien hankkimista PS3:lla ja Vitalla tulevaisuudessakin, joten olemme iloisia, että löysimme keinon jatkaa toimintoja, Jim Ryan summaa.

Suunnitelmat PlayStation Portablen eli PSP:n latauskaupan sulkeutumisesta pysyvät ennallaan. PSP:lle ei voi siis ostaa uusia latauspelejä enää heinäkuun 2. päivän jälkeen. Ennen kyseistä päivämäärää ostetut pelit ovat kyllä vastaisuudessakin ladattavissa uudelleen laitteelle.

Lähde: PlayStation Blog

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Kalastajamies kuva
Kalastajamies

Mutta kysymys kuulee, kuinka kauan kauppapaikat pystyssä. Vuosi pari?

Tulee kaikille ikävä totuus, ettei nuo kauppapaikat pidetään pystyssä loputtomasti.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Joo, ei varmaan ollut hyvä Sonyn imagolle kun kilpailija Microsoft edelleen tukee 360:n kauppapaikkaa. Puhumattakaan siitä että PS3:lla on CMOS-patterin kuoleman aiheuttama digitaalisten pelien lukkiutuminen, jos konsoli ei pääse nettiin tarkistamaan aikaa (toisin kun 360:llä), PS4:llä sama, paitsi myös fyysiset pelit lakkaavat toimimasta. Eikä siinä vielä kaikki, PS5:kin lukitsee digitaaliset pelit jos CMOS kuolee ja nettiin ei pääse. Aika tekopyhää yhtiöltä joka käytti Xbonen DRM-PR-katastrofia myydäkseen omaa konsoliaan. Luottamus PlayStation-brändiin kuoli totaallisesti, kun paljastuu että minua onkin kustu silmään yli vuosikymmen. Tulevaisuutta ajattelen, ei auta muu kun jailbreakata konsoli myöhemmin. Helvetti jäätyy kun Sony kertoo minulle milloin minun pitää lopettaa pelaamasta ostamaani materiaalia.

Tämä päätös ei silti muuta suunnitelmiani päivittää kaikki pelit viimeisimpiin versioihin tällä viikolla. PS-yhteisöltä on jo kuultu että tiettyjen pelien päivitykset on poistettu tietyillä alueilla (kuten Battlefield 4 Euroopassa), eli nyt pitää vielä pitää kirjaakin päivityksestä ja doublecheckata että pelille on päivitys ja yrittää sitten saada se takaisin jakeluun. Gordon Ramseytä lainatakseni: "What a Disaster!"

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Hyvä uutinen. Toivottavasti saavat kehitettyä tuohon jonkun pidemmän päälle ratkaisun, joka palvelisi pelaajia jatkossakin ja pitäisi palvelun pystyssä myös tulevaisuudessa. Siis esim. myös tämän hetken alustojen tulevaa kohtaloa ajatellen ja digitaalisten pelien toimivuutta tulevaisuudessa.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus Brutal1ty

PS-yhteisöltä on jo kuultu että tiettyjen pelien päivitykset on poistettu tietyillä alueilla (kuten Battlefield 4 Euroopassa), eli nyt pitää vielä pitää kirjaakin päivityksestä ja doublecheckata että pelille on päivitys ja yrittää sitten saada se takaisin jakeluun.

https://forum.psnprofiles.com/topic/105801-no-patches-for-some-ps3-games/

Käyttäjän SaskaKikkare kuva
SaskaKikkare

Eemelin mietteitä nykyajan klikkiotsikoinnista. Kolahtaako kärityskupoli, seksihelle tai valkoinen kurittaja?

Käyttäjän mantelirapu kuva
mantelirapu

Huojentava uutinen toistaiseksi. Olen myös kauhulla lukenut artikkeleita ja katsonut videoita Cmos-ongelmasta. En kyllä enää halua ps4-pelejä ostaa! Tänään kävin päivitysrumban kaikkien ps3-pelieni osalta ja viime päivinä ostin akuuteimmat psn-pelit. Toivottavasti tämä ostopiikki indikoi Sonylle että kysyntää yhä on. Mutta todella halpamaista markkinointia että uhataan sulkea kaupat ja sitten pyörretään päätös kun paniikissa monet olivat jo hamstranneet pelejä. Jos pistävät pian vielä mega alet päälle niin kyllä ketuttaa.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus mantelirapu

Mutta todella halpamaista markkinointia että uhataan sulkea kaupat ja sitten pyörretään päätös kun paniikissa monet olivat jo hamstranneet pelejä. Jos pistävät pian vielä mega alet päälle niin kyllä ketuttaa.

Veikkaan että tuossa oli ennemminkin kyse siitä että pelästyivät pelaajien reaktioita ja pelkäsivät suurempaa paskamyrskyä.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Veikkaan vahvasti, että tuolla esiin nousseella CMOS-patterin ongelmalla on ollut merkittävä rooli tässä päätöksessä. Kato kummaa ku kuluttajat ei tykkää, jos konsoli menee peleineen täysin lukkoon yhden hiton kuolleen patterin takia, vaikka muuten laitteessa ei olisi mitään vikaa.

Kieltämättä järkytyin itsekin, kun törmäsin Youtubessa videoon tosta CMOS-patteriin liittyvästä ongelmasta. Onneksi PS3:lla sentään fyysiset pelit ovat turvassa... mutten ole löytänyt vastausta siihen, vaikuttaako tuo ongelma mitenkään fyysisten pelien DLC-sisältöön? Niin tai näin, Sony saisi julkaista jonkun päivityksen, jolla tuo PS3:n CMOS-lukitus poistuu MYÖS niistä digipeleistä, jos ja kun konsolin PSN-tuki ihan oikeasti lakkautetaan. Ja sitten vastaavaa fiksiä myös seuraaville pleikkareille!

Ihan hiljattain harkitsin vanhojen Gen 2 Pokemon-pelieni myymistä, koska niissä kuollut patteri tarkoittaa tallennusten tuhoutumista ja kyvyttömyyttä tallentaa pysyvästi. Minulta ei löydy taitoa, intoa tai kolvaustarvikkeita vaihtaa paristot Silveristä + Crystalista joka 5-10. vuosi, samalla kun kaikki gen 1 Pokemon-pelini toimivat yhä alkuperäisillä pattereillaan. Sapphiresta onnistuin vaihtamaan patterin kotikonstein ja pelaamaan pelin läpi, ennen kuin siinäkin pelin kello rupesi mystisesti jätättämään tuntitolkulla.

Hankittuani digitaaliset versiot gen 2-peleistä sekä 3. generaation remaket 3DS:lle, luulin jo päässeeni eroon pelikokemukseni täysin rampauttavista patteriongelmista. Joten voitte varmasti kuvitella, miltä tuntui kuulla että Sonyn kolme viimeisintä Pleikkaria ovat yhtä lailla tikittäviä aikapommeja. Kuinka kahdessa viimeisimmässä niistä peliLEVYT, siis hiton FYYSISET LEVYT (joissa itsessään ei ole patteria laisinkaan) voivat yhtä lailla rampautua, pahimmillaan pysyvästi, jonkin näin typerän asian takia!

Kiinnostukseni hankkia kumpaakaan Sonyn uudemmista Pleikkareista on kokenut aika kovan kolauksen. Pelien typerä lukitseminen tällä tavoin sotii vahvasti arvojani vastaan. Sitä, että voin vaan laittaa levyn koneen sisään ja alkaa pelaamaan peliä vaikka kymmeniä vuosia myöhemmin, vailla huolen häivää. Esimerkiksi PS2:n Klonoa 2 täyttää just marraskuussa pyöreät 20 vee. Eikä PS2ni ala urputtamaan mistään sisäisestä kellosta taikka puuttuvasta nettiyhteydestä, kun tukin pelin sinne.

Fyysisen median ei kuuluisi roikkua internetin talutusnarussa, mutta siinä se silti on. Kutakuinkin hirtettynä, kun Pleikkarit 4 ja 5 ovat kyseessä.

Käyttäjän vesinokkaelain kuva
vesinokkaelain

Tosiaan aika oiva markkinointikikka, kun nyt saatiin ihmiset hätäpäissään ostamaan pelejä kun vielä ehtii. Hyvä kuitenkin, että pitävät tuota kauppaa vielä ainakin jonkin aikaa pystyssä.

Käyttäjän ELTP kuva
ELTP

Erittäin hyvä uutinen, jota en odottanut kuulevani. Vielä kun he saavat korjattua CMOS-paristo-ongelman PS3-PS5-konsoleilla (ei sentään koske Vitaa), palautettua puuttuvat päivitystiedostot jakoon sekä tuotua kadonneita/puuttuvia pelejä myyntiin kauppapaikalleen, niin sitähän voi alkaa jo odottaa hyviä uutisia PS1-sukupolveen asti laajennetusta taaksepäinyhteensopivuudesta. Siihen on tosin vielä niin kovin pitkä matka, mutta jos edes askel kerrallaan. Kun riittävän moni toivoo riittävän äänekkäästi, niin ehkä Microsoftillekin löytyt kilpailija tältä saralta.

Sivukommenttina on vielä mainittava se, että fyysinen media ei ole aikoihin ollut ratkaisu viimeaikoina pyörineille kysymyksille kauppapaikkojen ja verkkopalvelujen katoamisesta. Fyysisen median päämerkitys on jo pitkään ollut toimia siirrettävänä käyttäjäänsitomattomana käyttöoikeutena. Harva uudehko peli toimii tarkoitetusti ilman vähintään julkaisupäivän päivitystä, ja levyn ulkopuolinen (lue: lähes kaikki) lisäsisältö sidotaan käyttäjään.

Nostoja