Kokoluokaltaan hieman pienempien pelien on määrä näytellä vielä tärkeää roolia PlayStation Vitalla, Sony Worldwide Studiosin johtaja Shuhei Yoshida on valaisee. Miehen mukaan työskentely pienten indiekehittäjien kanssa on tärkeä osa koko PlayStation-perheen toimintaa, mutta erityisesti sitä halutaan painottaa nyt Vitalla.

Strategiaa luotiin jo osana Vitan suunnitteluprosessia. Yoshidan mukaan Vitaa kehitettiin seuraamalla muiden mobiililaitteiden  kukoistusta, minkä aikana esimerkiksi kännyköillä nähdyt pienpelit saivat yhtiön huomion. Elektroniikkajätti haluaisikin tuoda vastaavat ilmestykset ainakin jollain tapaa myös osaksi Vitaa.

– Ihmiset, jotka todella pitävät peleistä, haluavat immersiivisiä, syvällisiä pelejä. Näiden lisäksi he myös nauttivat lyhytmuotoisista ja pienemmistä peleistä, Yoshida summaa.

Yoshidan mielestä pienempiä indiepelejä kuuluu kuitenkin tukea myös muistakin syistä.

– Pienet pelit eivät saa niinkään aikaan sadan miljoonan dollarin tuloja. Uskomme kuitenkin, että on tärkeää työskennellä nuorien sekä sellaisten ihmisten kanssa, jotka vähät piittaavat pelinkehityksen käytännöistä.

– Kun pelejä kehitetään vähemmällä miesvoimalla, yhden kehittäjän luova näkemys suorastaan loistaa koko pelissä.

Toki suuremmatkin pelit ovat edelleen tärkeä osa Sonyn Vita-strategiaa. Vasta hiljattain laitteelle julkistettiin muun muassa täysin oma Assassin’s Creed -peli Liberation, PlayStation All-Stars Battle Royale sekä Sly Raccoon: Thieves in Time.

Lähde: Gamasutra

Lisää luettavaa