Sony vapautti lisää PS4:n tehoja kehittäjien käyttöön / Uutiset / pelaaja.fi

Sony vapautti lisää PS4:n tehoja kehittäjien käyttöön

1.12.2015 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
13

Sonyn kerrotaan tarjoavan PlayStation 4 -kehittäjälle entistä enemmän suoritintehoja.

Nähtävästi PS4-kehitysyksikön viimeisin malli on vapauttanut kehittäjien käyttöön konsolin seitsemännen suoritinytimen. Tieto on peräisin FMOD-väliohjelmiston päivitystiedoista, jotka kertovat ohjelmiston lisänneen tuen äskettäin avatulle seitsemännelle ytimelle. Eurogamer-julkaisu kertoo myös tarkistaneensa asiaa lähteiltään, jotka ovat vahvistaneet PS4:n seitsemännen ytimen todella olevan kehittäjien hyödynnettävissä.

Aikaisemmin käyttöjärjestelmän tarpeisiin varatun seitsemännen ytimen vapautuminen ei todennäköisesti vaikuta jo julkaistujen pelien suorituskykyyn ilman erillistä päivitystä. Kehittäjät voivat kuitenkin tulevaisuudessa hyödyntää vapautunutta suoritinaikaa PS4-pelejä kehittäessään.

Myös Microsoft vapautti viime talvena Xbox One -konsolinsa seitsemännen ytimen kehittäjien käyttöön. Xbox Onella kehittäjien käytössä oleva suoritinaika vaihtelee kuitenkin käyttöjärjestelmän vaatimusten mukaan. Esimerkiksi äänikomennot haukkaavat ison osan seitsemännen ytimen resursseista. Eurogamerin tietojen mukaan myös PS4:llä vapautuneen ytimen suorituskykyä jaetaan käyttöjärjestelmän ja sovellusten välille.

Sony ei toistaiseksi ole kommentoinut väitteitä.

Lähde: Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän antti_1986 kuva
antti_1986

Kuinkahan paljon tuo mahtaa vaikuttaa tulevaisuudessa peleihin tai sovelluksiin?

Käyttäjän Turzka kuva
Turzka

Mitä varten PELIkonsolin kaikki tehot ei ole varattu peleille?

Voi herranjumala.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä Turzka

Mitä varten PELIkonsolin kaikki tehot ei ole varattu peleille?

Voi herranjumala.

Käyttöjärjestelmän toimivuus ja sulavuus on aika olennainen osa esim. PS4:n käyttömukavuutta ja toivonkin, että tämä uudistus ei johda esim. PS4:llä pelin sulkemisen yhteydessä (share-toimintoa käyttäessä) samanlaiseen lagailuun ja paukkumiseen, kuin PS3:lla.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Itsekin toivon, ettei tuo nyt hidastaisi yleistä käyttökokemusta. Erityisesti kun ei tuo vieläkään mikään maailman sulavin UI ole. Edelleen toivoisin että Sony pistäisi koko UI:n uusiksi. Yksinkertaisempi ja samalla toimivampi. Nyt on menty sillä idealla että "lyödään tähän tällaista ja helvetin isoja kuvia sun muuta muistia käyttävää kun kerran tehoja on" sen sijaan että pyrittäisiin maksimoimaan käytön sulavuus.

Käyttäjän -raffision- kuva
-raffision-

Ei voi muuta kuin nauraa kun konsoli yhtiöt vetelevät naruista :DD Ja mitä ?? Piilotettua tehoa jota voi joskus käyttää ?!? Ei hyvää päivää onneksi voin nauttia kaikista tehoista ja vähän yli PCllä..

Käyttäjän Galactus kuva
Galactus

Hyvä juttu juttu mutta toivottavasti ei vaikuta käyttömukavuuteen. PS4:llä on hyvä että pelin aikana voi mennä dashboardille ja ladata samalla.

Käyttäjän Marcus_M_Fenix kuva
Marcus_M_Fenix

Eiköhän ne remaket pyörisi ihan sulavasti muutenkin?

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer

ei kannata, vaatii aika paljon osaamista ettei systeemi ylikuumene / muutu epävakaaksi. ps4 käy muutenki jo aika kuumana pelatessa uusimpia teknologia virityksiä. lisäksi huonontaa psn napin toimivuutta ja spotifyn käyttämistä yhdessä pelisovelluksen kanssa. parempi optimoida pelit paremmin kuin vaatia konsolilta ylikuormitusta. näin laitteet joutuvat nopeammin huoltoon jne.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä -raffision-

Piilotettua tehoa jota voi joskus käyttää ?!? Ei hyvää päivää onneksi voin nauttia kaikista tehoista ja vähän yli PCllä..

No jos ihan tarkkoja ollaan niin et sinä kaikista tehoista nimenomaan voi nauttia. Ei tosin konsoleillakaan. Mikäli tarvitsee enemmän avata, niin onko tullut mieleen että niitä resursseja vie myös sellainen pieni juttu kuin käyttöjärjestelmä? Steam on myös mitä useammin pakko olla taustalla.

Ja mitä varsinaisesti uutiseen tulee: ymmärsitköhän nyt mistä tässä on kysymys? Ei tuolla Sony ja MS ole tarkoituksella lyöneet mitään tehoja lukkojen taakse. Luepas tuo juttu uusiksi ajatuksen kanssa.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Eihän tämä nyt tavallaan mikään kauhean uusi asia ole. PSP:llä oli useampi nimike (henkilökohtaisesti muistan KH: Birth by Sleep ja google kuvahaku vahvistaa että oli mahdollista myös pelin asennus ja värien vähennys 16-bittiseksi) joissa oli valikoiden alla valintana heittää kelloja isommaksi ja Vitalla osa peleistä automaattisesti poistaa mm. verkko-ominaisuudet pois käytöstä raskaammilla peleillä (ainakin Gravity Rush).

Tosin noissa tilanteissa kyseessä on hieman tehottomampi käsikonsoli joissa akun kesto on yksi tärkeä muuttuja, mutta en näkisi mitään ongelmaa asetuksissa olevalla valinnalla kääntää nupit kaakkoon itse pelistä käyttöjärjestelmän sulavuuden kustannuksella - tai ylipäätään siinä että konsolipeleissä olisi hieman enemmän asetuksia kustomoida pelin pelattavuutta.