Useammasta pc-pelistä erityisesti näin kesäkuussa bongattu markkinointiohjelma Red Shell on joutunut kritiikkitulvan alle. Ohjelman mainostetaan auttavan pelintekijöitä näiden markkinoinnin määrityksessä ja tehokkuuden tarkastelussa, mutta sen toiminnan johdosta monet ovat suosiolla haukkuneet Red Shellia suoraan vakoiluohjelmaksi.

Red Shell toimii käytännössä tarkastelemalla informaatiota pelaajan laitteistosta ja siihen liittyvistä yksityiskohdista. Red Shellilla vannotaan, ettei se kerää tai myy eteenpäin henkilökohtaista informaatiota, vaan että tarkastelussa ovat nimenomaan vain laitteen käyttöjärjestelmän, asennettujen selaimien, IP-osoitteiden ja näyttöresoluutioiden kaltaiset perustiedot.

– Pohjimmiltana palvelumme kertoo, että ”tämä tietokone klikkasi tämän YouTube-videon linkkiä ja että sillä pelattiin myös sinun peliäsi”, Red Shellin kotisivuilla kuvaillaan.

Red Shellin kotisivut myös kertovat pelintekijöiden pystyvän ilmoittamaan käyttäjilleen, että he voivat kytkeä ohjelman urkinnan pois päältä. Hirveän moni Red Shellin kritisoija ei näytä kuitenkaan törmänneen moiseen vaihtoehtoon pelaamissaan peleissä.

Reddit-sivustolla yhteen on koostettu lista noin 50 pelistä, joiden on havaittu käyttäneen hyödyksi Red Shellia. Ohjelmasta esille nousseen kritiikin myötä yhä useampi studio on kuitenkin kertonut, että ne ovat luopumassa Red Shellin käytöstä – siitäkin huolimatta, että ne eivät näe ohjelmaa itse välttämättä vakoiluohjelmana tai juuri erilaisena verrattuna evästepohjaisiin tiedonkeruutapoihin.

Red Shellista luopuvien pelien joukkoon on kerrottu kuuluvan ainakin Total War -sarja, Battlerite, The Elder Scrolls Online, Conan Exiles, Hunt: Showdown, Secret World Legends ja Warhammer: Vermintide 2.

Lähde: Kotaku, Polygon, Vermintide 2 (Steam), Total War (Reddit), Red Shell

Lisää luettavaa