Square Enix ulkoistaa Deus Ex: Mankind Dividedin pc-kehityksen / Uutiset / pelaaja.fi

Square Enix ulkoistaa Deus Ex: Mankind Dividedin pc-kehityksen

1.05.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
15

Hiljattain julkistettu Deus Ex: Mankind Divided ei saavu pc:lle yksinomaan pelin pääkehittäjänä toimivan Eidos Montrealin toimesta. Julkaisija Square Enixin mukaan pelin pc-käännöksestä on ottanut vastuun alankomaalainen Nixxes, josta Squaren pc-pelejä pelanneet ovat todennäköisesti kuulleet ennenkin.

Aiemmin Nixxes on tuonut pc:lle myös esimerkiksi niin viimeisimmän Tomb Raiderin, Hitman: Absolutionin, Thiefin kuin myös Deus Ex: Human Revolutionin. Parhaillaan yhtiö avittaa myös Crystal Dynamicsia saamaan Rise of the Tomb Raiderin Xbox 360:lle.

Nixxesin avun myötä Square Enix on luvannut, että Mankind Dividedin pc-versiosta pitäisi löytyä tukku pc:lle ominaisia erikoisuuksia. Erityisen tarkkaan näistä ei ole vielä ehdity puhumaan julkisesti, mitä nyt ainakin Tomb Raiderista tutulle TressFX-hiusteknologialle sekä myös DirectX 12:lle on jo luvattu tuki Mankind Dividediin. Lisää kuultaneen pelin julkaisun lähestyessä.

Deus Ex: Mankind Divided on pc:n ohella kehitteillä PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle. Pelille ei ole annettu vielä julkaisuajankohtaa.

Lähde: Nixxes, PC Gamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Ei näin. Varsinainen kehitys pitäisi tehdä pc:lle ja sitten versio konsoleille jonka ne haltsaa. Öhöm.. Witcher 3... CD Projekt Red... kröhöm.
Kataokaa miten kävi Mortal Kombat X:n pc-version. Onneksi Nixxes sentään osaa asiansa, Tomb Raider pc:llä oli ihan toimiva.

Käyttäjän Virttis kuva
Virttis

Tämähän on hyvä juttu, olen noista Nixxes:in tekeleistä pelannut Deus Ex:ää, Tomb Raideria ja Hitmania. Missään niissä ei ollut minulla valittamisen aihetta. Yksi päivän parhaista uutisista sanoisin.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Ensin luin kauhuissani, kunnes katsoin mitä ovat porttailleet, niin tämähän on silloin hyvä uutinen! Kaikki mainituista peleistä olleet erinomaisesti tietokoneella toimivia.

E: Hitmanissa muuten itseasiassa tällainen:
IMAGE(http://i.imgur.com/cbmMmK8.png)

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä snaketus

Ei näin. Varsinainen kehitys pitäisi tehdä pc:lle ja sitten versio konsoleille jonka ne haltsaa.

Pakko nyt kysyä, että mikä tässä nyt tarkalleen ottaen mättää sinun mielestäsi? Tällä tavallahan sinä nimenomaan saat varta vasten pc:lle kehitetyn version pelistä?

Käyttäjän heppu kuva
heppu

Nuo aikaisemmat portit toimineet moitteetta, etenkin Tomb Raider, joten odotukset kieltämättä korkealla...

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä Haerski

Lainaus käyttäjältä snaketusEi näin. Varsinainen kehitys pitäisi tehdä pc:lle ja sitten versio konsoleille jonka ne haltsaa.
Pakko nyt kysyä, että mikä tässä nyt tarkalleen ottaen mättää sinun mielestäsi? Tällä tavallahan sinä nimenomaan saat varta vasten pc:lle kehitetyn version pelistä?

Pelihän tulee kuitenkin olemaan "konsolipeli" ja näin ollen myös konsoleiden ehdoilla tehty. Siitä sitten tehdään PC-versio, joka sinällään saattaakin olla hyvä käännös.

En pistäisi pahakseni, jos tehtäisiin isoja PC:n ehdoilla tehtyjä pelejä; simulaatiota, erinomaista tekoälyä, monimutkaisuutta (hyvällä tavalla), monipuolisuutta, jne.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä edqe

Pelihän tulee kuitenkin olemaan "konsolipeli" ja näin ollen myös konsoleiden ehdoilla tehty. Siitä sitten tehdään PC-versio, joka sinällään saattaakin olla hyvä käännös.

En pistäisi pahakseni, jos tehtäisiin isoja PC:n ehdoilla tehtyjä pelejä; simulaatiota, erinomaista tekoälyä, monimutkaisuutta (hyvällä tavalla), monipuolisuutta, jne.

Eli argumenttisi on, että pc jo kehitysalustana tekee peleistä kaikin puolin parempia ja toimivampia ja konsolit ovat taas se syy miksei meidän pc-pelaajien niskaan sada pelkkää hunajaa 24/7? Olisi myös mukava kuulla määrittelmä konsolipelille. Mikä tekee pelistä konsolipelin ja millä nämä tapaukset erottaa aidoista pc-peleistä? Ymmärsin kommentistasi, että mielestäsi käsite on laajempi kuin pelkästään se millä koneella peliä voi pelata.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä Haerski

Eli argumenttisi on, että pc jo kehitysalustana tekee peleistä kaikin puolin parempia ja toimivampia ja konsolit ovat taas se syy miksei meidän pc-pelaajien niskaan sada pelkkää hunajaa 24/7? Olisi myös mukava kuulla määrittelmä konsolipelille. Mikä tekee pelistä konsolipelin ja millä nämä tapaukset erottaa aidoista pc-peleistä? Ymmärsin kommentistasi, että mielestäsi käsite on laajempi kuin pelkästään se millä koneella peliä voi pelata.

Mikään kehitysalusta ei tee peleistä automaattisesti parempia. Itse toivoisin, että markkinoille tulisi enemmän Star Citizenin kaltaisia isoja pelejä, jotka tehty peli-PC:n ehdoilla. Itse kaipailen "vanhoja aikoja", jolloin pelit puskivat kovaa vauhtia eteenpäin ja koneiden tehoista otettiin kaikki irti - se näkyi ja tuntui.

Tätä peliä tulevat rajoittamaan esimerkiksi konsoleiden laskentatehot sekä vaatimus, että pelin pitää olla padilla helposti pelattavissa - tässä mielessä konsoleiden ehdoilla.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä edqe

Mikään kehitysalusta ei tee peleistä automaattisesti parempia. Itse toivoisin, että markkinoille tulisi enemmän Star Citizenin kaltaisia isoja pelejä, jotka tehty peli-PC:n ehdoilla. Itse kaipailen "vanhoja aikoja", jolloin pelit puskivat kovaa vauhtia eteenpäin ja koneiden tehoista otettiin kaikki irti - se näkyi ja tuntui.

Tätä peliä tulevat rajoittamaan esimerkiksi konsoleiden laskentatehot sekä vaatimus, että pelin pitää olla padilla helposti pelattavissa - tässä mielessä konsoleiden ehdoilla.

Odotellaanhan nyt ensin, että se Star Citizen on edes joten kuten valmis, ennen kuin aletaan julistamaan uuden pc- pelaamisen messiaan saapumista.

Rajoittaminen on myös täysin väärä sana. Se perustuu ajatukseen, että konsoleiden takia kehittäjät eivät muka voisi toteuttaa kaikkia haluamiaan asioita. Tämä tuskin on varsinkaan nykykonsolisukupolven tehojen kanssa minkään sortin ongelma grafiikkaa lukuunottamatta, joka nyt voi aina olla parempaa alustasta riippumatta.

Myöskin ajatus siitä, että pelit tyhmennetään ohjainta varten alkaa olla puhkikulunut. Näppäimistö ja hiiri eivät ole mikään ylivertainen ohjausmuoto, vaikka toki nappeja löytyy huomattavasti enemmän ja hiiri on tottuneelle varmasti tattia tarkempi työkalu. Siitä huolimatta fakta on, että WASD ei ole enää nykyaikaa, eikä minulla sen enempää ole hinkua tuoda simulaattoreista tuttua näppäinbindausruljanssia suhteellisen yksinkertaisiin toiminta- ja hiippailupeleihin, kuten Deus Ex. En näkisi, että kontrolliskeemojen siirtyminen huomattavasti sujuvampaan ja helpommin selkärankaan iskostuvaan suuntaan on niinkään seurausta tyhmentämisestä, kuin yksinkertaisesti siitä, että näin on vain parempi.

Lopuksi vielä kysyisin, mitä sellaista esimerkiksi aikoinaan pelkästään pc:n ehdoilla tehty alkuperäinen Deus Ex teki, mikä ei olisi ollut mahdollista konsoleilla ja ohjaimella? Ja sitä hiirinäppikselläkin tuskallisen kankeaa inventaariosysteemiä ei sitten lasketa eduksi...

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä Haerski

Rajoittaminen on myös täysin väärä sana. Se perustuu ajatukseen, että konsoleiden takia kehittäjät eivät muka voisi toteuttaa kaikkia haluamiaan asioita. Tämä tuskin on varsinkaan nykykonsolisukupolven tehojen kanssa minkään sortin ongelma grafiikkaa lukuunottamatta, joka nyt voi aina olla parempaa alustasta riippumatta.

Nykyiset APU-piirit pystyisivät simuloimaan pelimaailmaa esimerkiki Intel i7 tasolla? En itse testannut, mutta mitä ystävältäni olen kuullut, niin AMD APU:t ovat enemmän kuin ongelmissa jo esimerkiksi Europa Universalis 4 pelin kanssa.

Lainaus käyttäjältä Haerski

Myöskin ajatus siitä, että pelit tyhmennetään ohjainta varten alkaa olla puhkikulunut. Näppäimistö ja hiiri eivät ole mikään ylivertainen ohjausmuoto, vaikka toki nappeja löytyy huomattavasti enemmän ja hiiri on tottuneelle varmasti tattia tarkempi työkalu.

Tottakai pelistä riippuen pitää valita myös ohjain. Parhaassa tapauksessa peli tukee useita eri ohjaimia ja pelityylin vaihtuessa voi vaihtaa toiseen ohjaimeen. Nykyiset isot pelit tehdään kuitenkin pelattavaksi "tattiohjaimella" mikä näkyy ja tuntuu.

Lainaus käyttäjältä Haerski

Lopuksi vielä kysyisin, mitä sellaista esimerkiksi aikoinaan pelkästään pc:n ehdoilla tehty alkuperäinen Deus Ex teki, mikä ei olisi ollut mahdollista konsoleilla ja ohjaimella? Ja sitä hiirinäppikselläkin tuskallisen kankeaa inventaariosysteemiä ei sitten lasketa eduksi...

Tuskinpa mitään ja peli muistaakseni ilmestyi myös konsolille.

Jatkossakin pelit tehdään niin, että pelaaja ehtii selailla tattiohjaimella valikoita rauhassa ilman että pelimaailmassa mikään menee eteenpäin. Samoin tietysti simuloinnin kanssa - GTA, Mafia, Watch Dogs, jne. kaupungit tulevat pysymään "kuolleina".

Uskoisin, että markkinoille voisi tulla uusia hyvin mielenkiintoisia pelejä jos pelinkehittäjät keskittyisivät tekemään pelinsä peli-PC koneille. Sanotaan nyt että minimissään; i7 CPU, 16G RAM, GTX 780 Ti -tason GPU. jne. Mutta kuten mainitsit, niin voi toki olla niinkin että pelinkehittäjät ovat jo nyt taitojensa äärirajoilla, eikä lisäresurssit näkyisi missään.