Square Enixin grafiikkateknologia vuodattaa kyyneleitä uudella demoesityksellä / Uutiset / pelaaja.fi

Square Enixin grafiikkateknologia vuodattaa kyyneleitä uudella demoesityksellä

2.05.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
17

Square Enix on antanut jälleen näytteitä yhtiön sisällä kehitteillä olevasta Luminous Studio -grafiikkateknologiasta. Osana Microsoftin Build 2015 -konferenssia yhtiö toi julki Witch - Chapter 0 [cry] -tutkimusprojektin, jonka voi katsoa olevan eräänlainen askel eteenpäin kolmisen vuotta sitten debytoineesta yhtiön Agni's Philosophy -teknologiademosta.

Ohesta löytyvä Witch-esittely tapahtui yhteistyönä Square Enixin, Microsoftin ja Nvidian kanssa. Demon on kerrottu pyörineen hyödyntäen Windows 10:tä, Microsoftin DirectX 12 -ohjelmointirajapintaa ja neljää Nvidian Titan X -näytönohjainta tarkoituksenaan muun muassa vältellä tietokonemallinnuksia usein vaivaavaa "uncanny valley" -efektiä. Toisin sanoen Square Enix on pyrkinyt luomaan siis grafiikkaa, jonka realistisia piirteitä hyödyntävä tyyli ei käänny itseään vastaan, vaan joka näyttää kontekstissaan ihmissilmälle luonnollisen tuntuiselta.

Näytetyn demon on nimenomaan kerrottu pyörineen esitellyllä pc:llä reaaliajassa. Osoituksena tästä oheisella videolla nähdään, kuinka esimerkiksi demon valaistusta voidaan hallita kesken sen näyttämisen.

Lähde: Nvidia Blog

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän hemmoheikkinen kuva
hemmoheikkinen

Vaikuttavan näköistä kamaa! Graaffisen näyttävyyden Square kyllä edelleen osaa.

Käyttäjän BlazeAce kuva
BlazeAce

Liekö vika oudosti venyvissä suunpielissä vai huonossa lipsyncissä mutta tuntu että ollaan syvemmällä laaksossa kuin Squaren grafiikassa yleensä. Muuten kyllä kivaa katsottavaa ja hyvin näyttää grafiikat kehittyvän.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

No en tiedä ymmärsinkö väärin mutta edelleen ihan tietokonegrafiikalta näyttää vaikka hienoa onkin. Ei voi mitenkään sekoittaa oikeaan elämään. Tosin kyllä tuolla teknologialla varmasti saisi tehtyä sellaistakin kamaa että erottaminen olisi vaikeaa mutta nyt tämä kyseinen demo ei sitä tarjonnut.

Ja onhan se aika naurettavaa että pistetään 4 Titania koneeseen että saadaan kaikki hiukset erikseen renderöityä. Kyllä kehittyy pelit mahtaviksi sen kautta, juu. Sehän se on ollutkin olennaisin kehityskohde peleissä eikä vaikkapa tekoäly. Tomb Raiderkin oli täysi susipaska ennen hiusteknologiaa.

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Ylipäätänsä, miksi pitäisi lähteä siitä, että pelejä ei enää pysty erottamaan elävästä elämästä. Onhan vaikka esim. Hobitti hienonnäköistä menoa, mutta vaikea sitä on luulla dokumentiksi (lue: Smaug). Pelit peleinä, ja jos kaikki muu vain toimii, voi grafiikka olla vaikka tyyliä Wind Waker.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus käyttäjältä zappah

No en tiedä ymmärsinkö väärin mutta edelleen ihan tietokonegrafiikalta näyttää vaikka hienoa onkin. Ei voi mitenkään sekoittaa oikeaan elämään.

Lainaus käyttäjältä Sundance Kid

Ylipäätänsä, miksi pitäisi lähteä siitä, että pelejä ei enää pysty erottamaan elävästä elämästä.

Uncanny valleyn välttely ei tarkoita välttämättä esimerkiksi fotorealismin tavoittelua. Kyse on tässä tapauksessa nimenomaan aina vain nätimmän mutta silti myös luonnollisen tuntuisen tuotoksen tavoittelusta, ei pyrkimyksestä tehdä jotain, mitä ei voi erottaa oikeasta elämästä.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Ihan vaikuttavan näköinen demo ja ainahan noita on mukava ja mielenkiintoista katsoa.

Omasta mielestäni on hienoa, että teknologiaa pusketaan eteenpäin. En ymmärrä mikä ongelma esimerkiksi siinä, että pelihahmojen hiuksista yritetään tehdä mahdollisimman realistiset - monille pelaajille se tuntuu olevan kuitenkin ongelma.

Voimme jatkossakin nauttia Nethackista, Dungeon Crawl Stone Soup, Dwarf Fortressista ja vastaavista siitäkin huolimatta että tietokonegrafiikkaan panostetaan.

Käyttäjän Temesklk kuva
Temesklk

Vaikuttavintahan tuossa on se, että ei ole pre-renderöity video vaan tuolla voi liikkua miten haluaa kameralla ja näyttää aivan yhtä hyvältä. Saa nähdä milloin näytönohjaimet kehittyvät niin paljon, että tuollaista voisi pyörittää perus 300€:n kortilla.

Käyttäjän Galactus kuva
Galactus

Nyt vielä tällaiset grafiikat itse peleihin.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä edqe

Omasta mielestäni on hienoa, että teknologiaa pusketaan eteenpäin. En ymmärrä mikä ongelma esimerkiksi siinä, että pelihahmojen hiuksista yritetään tehdä mahdollisimman realistiset - monille pelaajille se tuntuu olevan kuitenkin ongelma.

Teknologian pusku eteenpäin kyllä jees mutta jos keskitytään johonkin yhdentekeviin hiusten mallinnukseen sen sijasta että tehtäisiin jotain oikeasti merkittävää, niin se on, jos ei nyt ihan ongelma, niin ainakin jollain tapaa turhauttavaa.

Oletko sitä mieltä että pelit ovat ensisijaisesti kärsineet huonoista hiustenmallinnuksista vai lähtisitkö ehkä jotain muuta osa-alueita kehittämään ennen hiustenlaittamista?

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä zappah

Oletko sitä mieltä että pelit ovat ensisijaisesti kärsineet huonoista hiustenmallinnuksista vai lähtisitkö ehkä jotain muuta osa-alueita kehittämään ennen hiustenlaittamista?

Hiukset, eläinten turkit, vaatteet, ruohikko, jne. ovat vain yksi osa-alue jota viedään eteenpäin ja se on mielestäni ihan hyvä. Mutta ei kai kukaan todella usko, että "hius-teknologia" olisi ainoa osa-alue jonka kimpussa Square Enix työskentelee? :)

Itseäni ei ainakaan haittaisi, jos peleissä olisi tulevaisuudessa hyvin realistisen näköisiä pelihahmoja:
https://www.youtube.com/watch?v=HjHiC0mt4Ts
https://www.youtube.com/watch?v=o_7CfWlkqm8

Nostoja