S.T.A.L.K.E.R. 2:sta hiiskuttiin taas hieman – helpotetut modausmahdollisuudet kehittäjien tavoitteena / Uutiset / pelaaja.fi

S.T.A.L.K.E.R. 2:sta hiiskuttiin taas hieman – helpotetut modausmahdollisuudet kehittäjien tavoitteena

4.01.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
1
S.T.A.L.K.E.R. 2, S.T.A.L.K.E.R., Stalker, GSC Game World, Gunslinger, Unreal Engine, modaus

S.T.A.L.K.E.R. 2 on yhä mitä enemmissä määrin mysteeri, mutta vuodenvaihde on tuonut siitä julkisuuteen jälleen yhden elonmerkin. Pelin parissa painiva GSC Game World on sarjan virallisella Twitter-tilillä vahvistanut, että uusi säteilevä selviytymisräiskintä saa syntynsä Unreal Engine -pelimoottorin voimin, mistä on saatu aiemmin lähinnä vihjailuja.

GSC:n mukaan Unreal antaa kehittäjille mahdollisuuden tarjota pelaajille juuri heidän odottaman pelin, joka ei unohda S.T.A.L.K.E.R.-sarjan tarjoamaa jännittävää ilmapiiriä ja mysteeriä. Samalla se antaa hyvän pohjan modausmahdollisuuksille. Tämä on erityisen tärkeä asia kehittäjille siksi, että viimeisinä vuosina sarja on pysynyt käytännössä hengissä juurikin fanien voimin.

S.T.A.L.K.E.R.-fanien modaus innosta saatiin sopivasti näyte taas tällä viikolla, kun lähemmäs vuosikymmenen ajan työn alla ollutta S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat -modi Gunslingeria alettiin julkaistiin avoimessa beta-kuosissa. Sen voimin pelissä viilataan ja monipuolistetaan muun muassa sen asetarjontaa sekä animaatioita. Ylipäätänsä mukaan on pyritty myös heittämään enemmän realismia ja tunnelmaa tuovia lisäyksi.

Gunslingerin viimeisin videoesittely on nähtävissä ohesta.

Vuodelta 2009 peräisin oleva Call of Pripyat  käytti hyödyksen vielä GSC:n omaa X-Ray Engine -moottoria.

GSC:llä korostetaan vielä lopuksi, ettei S.T.A.L.K.E.R. 2:ta koskevilla moottorivalinnalla ole mitään tekemistä pelin tukemien alustojen ja latauskauppojen suhteen. Enemmän tietoja pelistä on luvattu ympäripyöreästi joskus "myöhemmin".

Juuri nyt työn alla oleva S.T.A.L.K.E.R. 2  julkistettiin loppukeväästä 2018. GSC oli yrittänyt tehdä peliä jo aiemmin, mutta kyseinen hanke peruteettiin vuoden 2012 tienoilla. Uusinta hanketta on lupailu ulos vuodelle 2021, mutta nähtäväksi jää, pitääkö se vielä miten hyvin kutinsa. Toistaiseksi S.T.A.L.K.E.R. 2:sta ei olla nähty juuri yhtä taidekuvaa kummempaa materiaalia ja myös konkreettiset yksityiskohdat sen tarjonnasta ovat jääneet vähiin.

Lähde: S.T.A.L.K.E.R. 2 (Twitter)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

Toivottavasti pelimoottori ei vaikuta laatuun, x-ray engine pystyy asioihin joita ei tietääkseni mikään toinen moottori kykene tekemään tai ei ainakaan ole saanut huomiota samasta.
Muistaakseni hullu ukrainalainen lisäsi pelimoottorin fysiikkasimulaattoriin kun kaikki muut lisäsivät fysiikkasimulaation pelimoottoriin.

Nostoja