S.T.A.L.K.E.R. 2:sta tihkuu taas potentiaalista informaatiota, mutta isot kysymykset odottavat silti vastausta

S.T.A.L.K.E.R. 2:n suhteen on yhä teoreettista toivoa, mutta hankeä vaikuttaa vielä kovin epämääräiseltä.

17.6.2019 19:06

Vuosi sitten uudelleen julkistetusta S.T.A.L.K.E.R. 2:sta ei toistaiseksi tiedetä vielä paljoa, mutta kesäkuun myötä hankkeesta vaikuttaisi tulleen julki sentään hieman uusia elonmerkkejä. Tässä on tällä kertaa avustanut venäläinen YouTube-käyttäjä Antishnaps, joka kertoo saaneensa mahdollisuuden haastatella pikaisesti kehittäjä GSC Worldia pelin tiimoilta.

Haastattelu on loppujen lopuksi vielä hyvin niukkasanainen, mutta tarjoaa muutamia huomiota herättäviä yksityiskohtia. Eräs keskeisimpiä näistä on se, että ukrainainalaisstudio olisi rahoittamassa projektia ainakin tällä hetkellä itse, eikä esimerkiksi kaavaile Kickstarteria pelin valmistusta varten. Työstämässä S.T.A.L.K.E.R. 2:ta on ilmeisesti myös enemmän ihmisiä kuin yhtäkään aiempaa S:T.A.L.K.E.R.-peliä, eikä se perustu millään tavalla vuoden 2012 tienoilla peruutetuksi päätyneeseen vanhempaan S.T.A.L.K.E.R. 2 -versioon. 

Hieman erikoisempana lupauksena haastattelussa vielä todetaan, että GSC World näkee S.T.A.L.K.E.R. 2:n niin sanottuna AAA-pelinä. Nähtäväksi jää, mitä tällä kuitenkin konkreettisesti tarkoitetaan. Tavanomaisesti termillä viitataan suuriin tuotantoarvoihin. Mikäli GSC vastaa itse projektin rahoituksesta, tarkoittaisi erittäin massiivista investointia kehittäjältä.

Vuosi sitten SteamSpy-kehittäjä ja Epic Gamesin julkaisustrategisti Sergey Galyonkin antoi ymmärtää Unreal Engine 4 -kytköstensä voimin, että GSC World olisi etsinyt pelilleen vielä julkaisijaa ja itse asiassa juurikin julkistanut sen jo etukäteen houkutellakseen potentiaalisia kumppaneita hypen voimin puoleensa. Tuolloin S.T.A.L.K.E.R. 2:n kehitys on ollut ilmeisesti vasta käytännössä esituotantovaiheesssa, eli varsinainen kehitystyö oli edennyt lähinnä suunniteludokumentaation luomiseen asti. Pelin kehityksen edistymistilanne ja GSC Worldin varsinainen resurssikapasiteetti ovat siis varsinkin vielä isoja kysymysmerkkejä.

Viimeisin GSC Worldilta saatu peli oli vuonna 2016 julkaistu strategianimike Cossacks 3. Studio on ollut olemassa käytännössä vuodesta 1995 asti, joskin se piti taukoa aina vuoden 2012 alusta vuoden 2014 loppuun asti, kun sen raportoitiin sulkeutuneen ja alkuperäisen S.T.A.L.K.E.R. 2 -hankkeen peruuntuneen. Monet studion kehittäjistä hajaantuivatkin muihin tiimeihin, kuten Fear the Wolvesin tehneeseen Vostok Gamesiin.

Vuosi sitten tehdyn julkistuksen perusteella S.T.A.L.K.E.R. 2:n pitäisi ilmestyä ulos vuonna 2021.

Lähde: Reddit (1), (2), Nibel (Twitter)

Lisää luettavaa