Star Citizenin joukkorahoitus ylitti jo 250 miljoonaa dollaria / Uutiset / pelaaja.fi

Star Citizenin joukkorahoitus ylitti jo 250 miljoonaa dollaria

2.12.2019 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
6

Cloud Imperium Gamesin avaruuspeli Star Citizen on rikkonut taas joukkorahoitusennätyksiään.

Lähes koko kuluvan vuosikymmenen työn alla ollut peli on ylittänyt 250 miljoonan dollarin joukkorahoitusrajapyykin ennätyskuukauden jälkeen. Tukijat rahoittivat Star Citizeniä marraskuussa 9,7 miljoonalla dollarilla, mikä on pelin historian mittavin kuukausisaldo tähän saakka. CitizenConin vauhdittama marraskuu on ollut perinteisestikin Star Citizen -rahoituksen huippuaikaa.

Rahan ohella Star Citizen saa lähiaikoina myös uutta sisältöä. Pelin kerrotaan laajenevan joulukuun aikana jäisellä microTech-planeetalla, jonka antia esiteltiin alla nähtävässä CitizenCon 2949 -avauspuheessa.

Lähde: Cloud Imperium Games

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Lykos kuva
Lykos

Höynäytettäviä riittää

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Ja pelin varsinaisesta julkaisusta ei vielä tietoakaan....

Harvinaisen kova luotto tuntuu rahoittajilla olevan että vielä joskus myös saavat rahoilleen vastinetta/Alpha-version pelaajat tuntuvat olevan pelin nykyiseen kehitykseen tyytyväisiä...

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus Balnazzard

Ja pelin varsinaisesta julkaisusta ei vielä tietoakaan....

Closing keynote käy läpi asiat, jotka täytyy ennen julkaisua saada vielä valmiiksi.

Lainaus Balnazzard

Alpha-version pelaajat tuntuvat olevan pelin nykyiseen kehitykseen tyytyväisiä...

Kun seuraa yhteisön keskustelua, niin näin asia näyttäisi tosiaan olevan. Monien mielestä peli jo keskeneräisenä paljon mielenkiintoisempi ja parempi kuin mikään markkinoilla jo oleva peli. En itse näe syytä miksi ei silloin projektia myös tukisi.

CitizenCon 2949 on ohi, mutta Intergalactic Aerospace Expo 2949 jatkuu edelleen. CitizenCon sisälsi jälleen kerran todella paljon mielenkiintoista asiaa ja keskustelua pelin kehittämisestä. Läheskään kaikkia esityksiä ei ole vielä pistetty viralliselle Youtube-kanavalle, mutta monet niistä on jo katsovissa yhteisön omilla kanavilla.

Itse suosittelen katsomaan ainakin seuraavat esitykset:

IMAGE(https://i.ytimg.com/vi/D_seNDLL2F4/hqdefault.jpg)

IMAGE(https://i.ytimg.com/vi/YWD0t_5YqZ0/hqdefault.jpg)

IMAGE(https://i.ytimg.com/vi/99Z7tXKEOwk/hqdefault.jpg)

IMAGE(https://i.ytimg.com/vi/e4MWOtJMXIc/hqdefault.jpg)

Käyttäjän NoKe kuva
NoKe
Lainaus

CitizenCon

Osuva nimi kyllä tähän vedätykseen liittyvälle tapahtumalle...

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

@edqe Siis joo, onhan toki kehittäjien puolesta sanottava että ovat kuitenkin varsin hyvin vuosien saatossa näyttäneet mitä kehittävät, mitä on vielä tulossa jne. Ja kyllähän Star Citizen vaikuttaa sisällön puolesta olevan täysin toiseelta planeetalta muihin genren peleihin verrattuna.

Eli siinä mielessä voi kyllä sanoa ettei tässä rahoittajia todellakaan vedetä nenästä. Silti vuosien saatossa vain tulee yhä enemmän mieleen, että osaavatko kehittäjät vetää siitä rajaviivaa siihen missä kunnossa pelin halutaan olevan julkaisussa ja mihin sisältöön olisi järkevämpää keskittyä vasta julkaisun jälkeen...

Toki jos kerran rahoittajilta/faneilta on täysi tuki kaikelle mitä kehittäjät tekevät, niin mikäs siinä, mutta omasta näkökulmasta tuntuu että projekti on vain paisunut kuin pullataikina vuosi vuodelta, eivätkä kehittäjät osaa sitä sisältöä rajata ensin julkaisuun ja sitten julkaisun jälkeiseen lisäsisältöön.

Mutta tosiaan jos tuloksena on julkaisussa ylivoimaisesti sisältörikkain ja monipuolisin "space flight simulator", niin toki voidaan silloin hyvällä syyllä sanoa että se odotus kannatti. Esim kun vaikkapa Elite: Dangerousin kokeileminen on ollut harkinnassa, suurin syy miksi en ole kuitenkaan pelin pariin hypännyt on tuo sisällön yksipuolisuus jonka takia pelaaminen ja mielenkiinto todennäköisesti loppuisi lyhyeen.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

@Balnazzard: Mielestäni Star Citizen PU ei ole paisunut enää pitkiin aikoihin, vaan nyt toteutetaan ja integroidaan jo pitkän aikaa sitten suunniteltuja ominaisuuksia. Toki esimerkiksi "Theatres of War" on uusi lisätty pelitila, mutta sekin käyttää jo valmiina olevia komponentteja ja on hyödyllinen työkalu kehittäjille.

Toisaalta Star Citizen pysynee aina avoimena uusille ominaisuuksille. Ehkä sen takia kannattaakin seurata vain SOCS/SSOCS, (full) persistence ja server meshing kehitystä. Sen jälkeen kun universumi säilyttää tilansa ja kaikki pelaajat saadaan samaan universumiin, niin senhän voisi ajatella olevan jo pelin julkaisu.

Olen tyytyväinen, ettei toteutuksissa mennä helpoin ja yksinkertaisin toteutus edellä. Kuten tuossa "Locked Up" esityksessäkin käy ilmi, niin pelkästään vankila-pelaamiseen on pyritty tuomaan paljon syvyyttä.

Pääprojektihan on Squadron 42 ja tämä Star Citizen PU on tällä hetkellä "sivuprojekti". Toki projektit jakavat paljon keskenään, mutta pääpaino kehityksessä on Squadron 42:ssa. Kun SQ42 Episode 1 saadaan valmiiksi, niin kehittäjiä siirtyy enemmän Star Citizen kehityksen puolelle.

Markkinoilla on paljon erilaisia avaruuspelejä ja mielestäni kaikki ovat omalla tavallaan sopivasti erilaisia. Kannattaa ihmeessä kokeilla niistä mahdollisimman monia.