Star Citizenin yksinpelikampanjalla ei ole vieläkään julkaisupäivää - Squadron 42 julkaistaan "sitten kun se on valmis" / Uutiset / pelaaja.fi

Star Citizenin yksinpelikampanjalla ei ole vieläkään julkaisupäivää - Squadron 42 julkaistaan "sitten kun se on valmis"

12.10.2020 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
10
Star Citizen, Squadron 42, Roberts Space Industries

Avaruuseepos Star Citizenin yksinpelikampanja Squadron 42:ta saadaan odottaa edelleen.

Kehittäjä Roberts Space Industriesin pomo Chris Roberts kommentoi Squadron 42:n julkaisusuunnitelmia Star Citizenin julkistuksen kahdeksanvuotispäivän kunniaksi. Star Citizenin yksinpeliosuuden oli alun perin määrä ilmestyä jo vuonna 2016.

Studio kuitenkin päätyi siirtämään Squadron 42:n julkaisupäivää ja lopulta jättämään pelin toistaiseksi ilman julkaisuaikataulua. Nyt kehittäjän keskustelualueella järjestetyssä kyselytuokiossa Roberts kertoi, ettei Squadron 42:lla ole vieläkään julkaisupäivää.

Squadron 42 on valmis sitten kun se on valmis, Roberts kommentoi.

– Sitä ei julkaista vain julkaisupäivän saavuttamisen vuoksi, vaan se julkaistaan sitten kun kaikki teknologia ja sisältö on valmista ja se toimii upeasti. En aio tehdä kompromisseja tehdessäni peliä, johon uskon sydämelläni.

Roberts tarkensi vielä, että kovasta työstä huolimatta Squadron 42:n betatestiin on vielä matkaa. Studio kertoi viime vuonna siirtäneensä betatestin alkamispäivää tämän vuoden kolmannelle neljännekselle, mutta näillä näkymin betaan ei päästä käsiksi ainakaan lähiaikoina.

Lähde: RSI, 2

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Näin sitä "avointa" pelinkehitystä siis harjoitetaan? En tiedä kumpi minua huolestuttaisi enemmän: Se ettei pelin valmistumiselle ole oikeasti asetettu talon sisällä mitään aikataulua, vai se että sitä ei syystä tai toisesta haluta pelin rahoittajille kertoa? Joko peli on yhä tuuliajolla tai sitten rahoittajilta piilotellaan tarkoituksella aika olennaista informaatiota.

Avoimuus näyttää kelpaavan vain siihen asti, kun se on puljun kannalta edullista.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Eipä tuo silti tunnu pelin fanaattisia faneja/kannattajia häiritsevän. Toivottavasti heidän tukensa ja uskonsa tämän projektin valmistumiseen vielä joskus palkitaan, mutta itse en tämmöiseen projektiin rahojani laittaisi kun mitään deadlinejakaan ei pelin valmistumiselle ole asetettu.

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Voisi vähän ottaa päähän jos olisi tämän yksinpelin takia vain ostanut

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Tässä kunnianhimossa, jos se sitä nyt on, on se ongelma että teknologia kehittyy, joten mitä kauemmin tätä väännetään niin sitä enemmän saavat vääntää uusiksi asioita kun tekniikka menee ohi. Jossain vaiheessa käy vielä niin että pitää uusia koko pelimoottori, mitä on käynyt useissa surullisenkuuluisissa ikuisuusprojekteissa.

En itsekään luultavasti tuntisi saaneeni rahoilleni vastinetta jos tästä jotain olisin maksanut. Tosin siihen tilanteeseen en päädy, koska en jaksa mitään testi- beta- alpha- sun muita versioita. Groundedia pelasin kyllä Game Passin kautta mutta en edes tajunnut kuinka kesken sekin peli oli. En olisi ehkä pelannut jos olisin tiennyt että tarinasisältö on parissa tunnissa läpi.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

CIG on ihanteellisessa tilanteessa ja voivat julkaista pelin "sitten kun se on valmis". Avoin kehtittäminen ja hyvät suhteet yhteisöön on mahdollistanut heidän pääsevän tähän tilanteeseen. Tässä voittavat niin kehittäjä kuin myös pelaajat.

Edelleen vaikuttaa siltä, että tämänkaltainen rahoitus- ja kehittämismalli ovat ainoa keino saada pelit kuten Star Citizen ja Squadron 42.

Paljon on tullut taas viikon aikana lisää tietoa pelin kehittämisestä:

Squadron 42 Update: The Briefing Room

Star Citizen Birthday AMA Recap

Star Citizen Report: September 2020

Letter from the Chairman

Star Citizen PU: Alpha 3.11 High Impact

Kehittäjien lukuisat viestit keskustelufoorumilla; Chad McKinney, Chris Roberts, ...

Aikataulut eivät ole koskaan helppoja. Projektit joissa tekniset ongelmat ovat jo ratkaistu/tehty kompromisseja voivat edelleen kohdata viivästyksiä vielä kalkkiviivoilla; esim. Cyberpunk 2077.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus zappah

Tässä kunnianhimossa, jos se sitä nyt on, on se ongelma että teknologia kehittyy, joten mitä kauemmin tätä väännetään niin sitä enemmän saavat vääntää uusiksi asioita kun tekniikka menee ohi. Jossain vaiheessa käy vielä niin että pitää uusia koko pelimoottori, mitä on käynyt useissa surullisenkuuluisissa ikuisuusprojekteissa.

En itsekään luultavasti tuntisi saaneeni rahoilleni vastinetta jos tästä jotain olisin maksanut. Tosin siihen tilanteeseen en päädy, koska en jaksa mitään testi- beta- alpha- sun muita versioita. Groundedia pelasin kyllä Game Passin kautta mutta en edes tajunnut kuinka kesken sekin peli oli. En olisi ehkä pelannut jos olisin tiennyt että tarinasisältö on parissa tunnissa läpi.

Tämäpä juuri. Vaikka se nyt tuntuisi kuinka hienolta ajatukselta, että "vieköön vaikka 20 vuotta, visiostani en tingi", niin käytännössä pelinkehitykselle kuitenkin asettaa raamit sen ympärillä kehittyvä peliala.

Joko julkaisemattomassa pelissä alkaa jossain vaiheessa ikä näkyä niin pahasti, että se menettää hohtoaan jo sen takia tai sitten se päätyy tähän moottorinvaihtolooppiin, joka pistää toistuvasti jo tehtyä työtä uusiksi ja alkaa kuluttaa resursseja täysin turhanpäiväiseen puuhasteluun.

Tosin silloin kyse taitaa olla pikemminkin vision puutteesta, jos se vaihtuu koko ajan sitä mukaa kun tekniikka ja raha sallii. Eli kun ei ole kiinteää selkeää visiota siitä mitä halutaan tehdä, niin koskaan ei tule sitä hetkeä kun peli olisi "valmis", vaan joka kerta kun yksi visio on plakkarissa, uusia on jo syntynyt 10 lisää.

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus

...eli ei koskaan.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Eivätpä nuo enginet nykypäivänä kovinkaan helposti vanhene. Tosin en tiedä juuri mitään tuosta Amazon Lumberyard enginestä (CryEngine -pohjainen nähtävästi), mitä Star Citizen -käyttää, mutta toki jos enginen päivittää uudempaan versioon, niin aina siinä joutuu koodia ja muuta rukkaamaan hieman uusiksi. SVOGIa tuo ainakin näyttäisi tukevan, mutta se nyt on ollut jo aika pitkään käytössä jo ennen tämän päivän ray tracing -ratkaisuja.

Käyttäjän OsKu kuva
OsKu

Hieno huijaus tämä peliprojekti kyllä ja viihdyttävää ollut seurata tätä menoa.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus Haerski

Näin sitä "avointa" pelinkehitystä siis harjoitetaan? En tiedä kumpi minua huolestuttaisi enemmän: Se ettei pelin valmistumiselle ole oikeasti asetettu talon sisällä mitään aikataulua, vai se että sitä ei syystä tai toisesta haluta pelin rahoittajille kertoa? Joko peli on yhä tuuliajolla tai sitten rahoittajilta piilotellaan tarkoituksella aika olennaista informaatiota.

Paras mitä sovelluskehityksessä voidaan aikatauluista antaa ovat tavoitteet (goals / predicted schedule). Kuten voimme lukea tulevasta tiekartasta, niin pääsemme seuraamaan hyvinkin tarkarkasti eri tiimien työskentelyä. Niitäkin seuratessa on hyvä pitää mielessä, että vaikka ominaisuudet ovat aikataulutettu tiettyihin sprinteihin, niin se ei tarkoita sitä, että ne saataisiin välttämättä valmiiksi. Näin se vain valitettavasti sovelluskehityksessä menee.

Lainaus Balnazzard

Eipä tuo silti tunnu pelin fanaattisia faneja/kannattajia häiritsevän. Toivottavasti heidän tukensa ja uskonsa tämän projektin valmistumiseen vielä joskus palkitaan.

Tässä kannattaa muistaa, ettei kaikki odota Squadron 42:sta vaan Star Citizen PU:ta. Tukijat ovat sitä päässeet jo vuosia testaamaan ja kaikesta päätellen ovat siitä erittäin paljon myös pitäneet.

Nostoja