Star Wars Jedi: Fallen Orderin pelikuvaan saatiin syvempi katsaus – ohjaaja lupaa mukaan Metroidin ja Souls-pelien innoittamaa tutkiskelua / Uutiset / pelaaja.fi

Star Wars Jedi: Fallen Orderin pelikuvaan saatiin syvempi katsaus – ohjaaja lupaa mukaan Metroidin ja Souls-pelien innoittamaa tutkiskelua

25.06.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
6
Star Wars Jedi: Fallen Order, star wars, Fallen Order, Jedi Fallen Order, EA Respawn Entertainment, jedi

Electronic Arts ja Respawn ovat julkaisseet pidennetyn katsauksen Star Wars Jedi: Fallen Orderin E3-messuilla alunperin esitellystä pelidemosta.

Tällä kertaa reilut 26 minuuttia pitkä pätkä lisää materiaalia demon alkuun, jossa päähenkilö Cal ja tämän droidikaveri kaappaavat haltuunsa AT-AT:n ja aihettavat sen voimin tuhoa. Tutustumaan päästään hieman syvemmin myös pelin hahmotarjontaan.

Tutumpaa materiaalia on luvassa hieman vajaan 15 minuutin jälkeen, mutta sekään ei etene täysin samalla tavoin kuin alkuperäisen pelikunäytteen kohdalla.

Tuoreessa blogitekstissä pelin ohjaaja Stig Asmussen on lisäksi halunnut nostaa esiin, kuinka Fallen Orderin ei ole määrä olla niin lineaarinen kuin se saattoi näyttää alkuperäisessä pelikuvavideossa, vaan se on ottanut rakenteeltaan mallia niin Metroidin, Castlevanian kuin Dark Soulsin kaltaisilta nimikkeiltä. Se päästää siis tutkiskelemaan esimerkiksi useita planeettoja, joissa avautuu uusia matkaamismahdollisuuksia pelin varrella saatavien lisäkykyjen myötä. Yhtälailla taistelusta luvataan haastavaa ja syvällistä puuhaa.

Star Wars Jedi: Fallen Order ilmestyy Xbox Onelle, PlayStation 4:lle ja pc:lle 15. marraskuuta.

Lähde: EA

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Yksinpeli Star Warsien tilanne, kun on muuten nollatasoa niin kyllähän tämä kiinnostaa ja eikä tuo hassummalta vaikuta nyt tässä.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Itsellä kiinnostus taas putosi. Pelitaidot ei ole kummoiset, joten Souls-sarjan pelin mainitseminen verrokkina hiukan huolettaa. Samoin myös se ettei mikään noista peleistä tainnut olla tunnettu tarinankerronnasta, kun sitä ei juurikaan ollut (Castlevaniasta en tiedä).

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus Angel of Death

Itsellä kiinnostus taas putosi. Pelitaidot ei ole kummoiset, joten Souls-sarjan pelin mainitseminen verrokkina hiukan huolettaa. Samoin myös se ettei mikään noista peleistä tainnut olla tunnettu tarinankerronnasta, kun sitä ei juurikaan ollut (Castlevaniasta en tiedä).

castlevania lords of shadows peleissä on ainakin ihan kiitettävän hyvin tehty tarinankerronta

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw
Lainaus Angel of Death

Itsellä kiinnostus taas putosi. Pelitaidot ei ole kummoiset, joten Souls-sarjan pelin mainitseminen verrokkina hiukan huolettaa. Samoin myös se ettei mikään noista peleistä tainnut olla tunnettu tarinankerronnasta, kun sitä ei juurikaan ollut (Castlevaniasta en tiedä).

Kyse oli pelimaailman rakenteesta eikä vaikeustasosta tai tarinankerronan toteutuksesta. Symphony of the Night, Super Metroid ja ensimmäinen Dark Souls edustavat kenttäsuunnitelun ehdotonta parhaimmistoa mitä tulee puoliavoimiin pelimaailmoihin, joten niiden pitämisessä esikuvina ei pitäisi olla mitään outoa tai huolestuttavaa – päinvastoin.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne
Lainaus Vaapukkamehuw

[quote="Angel of Death"]Itsellä kiinnostus taas putosi. Pelitaidot ei ole kummoiset, joten Souls-sarjan pelin mainitseminen verrokkina hiukan huolettaa. Samoin myös se ettei mikään noista peleistä tainnut olla tunnettu tarinankerronnasta, kun sitä ei juurikaan ollut (Castlevaniasta en tiedä).[/quote]

Kyse oli pelimaailman rakenteesta eikä vaikeustasosta tai tarinankerronan toteutuksesta. Symphony of the Night, Super Metroid ja ensimmäinen Dark Souls edustavat kenttäsuunnitelun ehdotonta parhaimmistoa mitä tulee puoliavoimiin pelimaailmoihin, joten niiden pitämisessä esikuvina ei pitäisi olla mitään outoa tai huolestuttavaa – päinvastoin.

Tämä. Putkijuoksusta tulee heti mielenkiintoisempaa, kun sen osaa toteuttaa moniulotteisesti kenttäsuunnittelussa. Kenttien linkittyminen toisiinsa tavalla tai toisella on kultaa tälläisissä peleissä. Varsinkin kun sitä ei osaa pelin edetessä hahmottaa ja tulee ahaa elämys, olenkin täällä ja tuolla olin pari tuntia sitten tai sitten tiput jo koluttuun paikkaan ihan jotain eri tietä. Eka Dark Souls on malliesimerkki siitä.

Joillekkin herää kysymys mikä järki on tulla samaan paikkaan uudelleen. Soulseissa ja kumppaneissa konkreettisin hyöty on se että se avaa oikotien tai sit antaa mahdollisuuden päästä pelin alkuaikoina aluille missä tulee tavallisella pelityylillä nokkaan ja nopeasti, jos onni suosii niin saatat löytää pari hyvää esinettä kunnes monelle pelaajalle aivot sanoo 'joo, ei tänne vielä', kuten esim minulle. Vaikka olen pelannut näitä paljon, niin aina uusi tuo saman eteen vaikka rohkeutta riittää piirun verran enemmän. Sekirossa ollut sama, pieni pelko perseessä vaikka tuntee jo Miyazakin metkut. Tämä efekti tulee vahvimmin ekalla peli kerralla kun kaikki on uutta ja pelottavaa, varmuus loistaa poissaolollaan.

Toinen ei niin selkeä juttu on myös tarina. Näissä kun sitä ei anneta sinulle dialogilla ja pitkillä keskustelu pätkillä. Pelin alussa on mystinen intro ja npc:t puhuu hulluja mistä saa kokonais kuvaan yleensä wtf fiiliksiä hyvällä tavalla. Pelimaailmalla on myös iso sija, vihuilla, esineillä, alueiden rekvisiitalla, teillä jotka linkittää alueita toisiinsa, kaikella on yleensä jonkinlainen selitys miksi asiat on niin kuin on. Pelissä on historia ja sen vaikutukset nykyhetkeen, mutta ne pelaajan pitää nähdä pääsääntöisesti itse ja pysähtyä pohtimaan. Jos peli kiinnostaa niin silloin lorelle antaa kanssa aikaa, vaikka sitä ei kerrota kuin iltasatua. Sekirossa tätä on helpotettu pelaajalle, veikkaan Activisionin sanelemaksi jutuksi. Jos peli on vaikea joka karttaa pelaajia niin tehdään tarinasta nyt edes helpommin lähestyttävä.

Star Wars on monelle tuttu universumi, mutta jos siihen saa kenttäsuunnitteluun ja ympäristöön enemmän mystiikkaa niin tämä on vain hyvä asia. Vaikeustasokin voisi olla enemmän ei niin läpihuutojuttu tai ainakin mahdollisuus siihen. Peleissä on liikaa kädestä pitelyä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Hyvältä kuulostaa ja vähän epäilen sekä toivoin, että asia näin olisi. Monipuolisempaa siis lienee tarjolla mitä demosta saa kuvan. Lisäksi aika monen pelin alku on aika suoraviivainen, kunnes sitten alkaa avautua mikä milläkin tavalla.