Steam Greenlight jää historiaan keväällä – tällainen on sen korvaaja Steam Direct / Uutiset / pelaaja.fi

Steam Greenlight jää historiaan keväällä – tällainen on sen korvaaja Steam Direct

11.02.2017 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
7

Steamiin vuonna 2012 lanseeratun Steam Greenlight -osuuden alkaa olla viimein aika jäädä historiaan. Peliyhtiö Valven pitkään jatkuneiden lupausten jälkeen Greenlight on tarkoitus päästää päiviltä kevään aikoihin, jolloin sen korvaa uusi Steam Direct -käytäntö.

Steam Directin myötä pienempien ja tuntemattomampien pelinkehittäjien ei tarvitse enää kampanjoida itselleen Steam-yhteisön hyväksyntää peleilleen, jotta ne voisivat saapua myyntiin suositussa pelilatauspalvelussa. Sen sijaan kehittäjille riittää, että nämä täyttävät ja tarjoavat Valvelle joukon erilaisia asiakirjoja, kuten verotietonsa, ja maksavat sitten kertaluonteisen hakemusmaksun jokaiselle pelille, jonka he haluavat palvelussa julkaista. Ilmeisesti prosessin on määrä muistuttaa pankkitilin avaamista.

Valve ei ole vielä lyönyt lukkoon hintaa hakemusmaksulleen, vaan se on kertonut keskustelevansa asiasta kehittäjien kanssa. Osan kerrotaan ehdottaneen hinnaksi parhaimmillaan 5 000 dollaria, kun taas alhaisimmillaan summan kerrotaan pyörineen vain noin sadassa dollarissa.

– Greenlight toi esiin kaksi ratkaisua kaipaavaa ongelmaa. Meidän täytyi parantaa koko linjastoamme, jolla uutta Steam-sisältöä tuodaan saataville, ja keksiä lisää keinoja, joilla asiakkaat voisivat löytää juuri sellaista sisältöä, jota he haluavat kokea, Steamin virallisessa blogissa selitetään.

Erityisen kummoista laadunvalvontaa ei Valvelta ole Steam Directin osalta erityisesti odotettavissa. Yhtiö on kyllä tarkastamassa, että palvelussa myytävät pelit ovat käynnistettävissä ainakin joten kuten ja että ne ovat tosiaan jotakuinkin pelejä. Noin muuten yhtiö on jättämässä Steamin algoritmien vastuulle sen, että kaikki mahdollinen tauhka erottuu laadukkaammista peleistä. 

Varsinkin Steam Directin maksupuoli on kerännyt jo kritiikkiä kehittäjien osalta. 5 000 dollarin hinnan on kerrottu esimerkiksi karsivan Steamista pois monien pienimpien kehittäjien pelit, joissa saattaa olla oikeasti potentiaalia, kun taas alhainen hinta saattaa johtaa siihen, että Steam täyttyy aina vain vahvemmin suoranaisesta roskasta. Nähtäväksi jääkin, onko Steam Direct kehittymässä vielä toiminnaltaan ennen virallista julkaisuaan.

Lähde: Steam, Kotaku

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän velor85 kuva
velor85

miten muuten steamillä on yleensä varaa pitää pelejä pienillä hinnoilla, kun konsoleilla se on toinen juttu.

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus

Tyrmistyttävää, ettei laadunvalvontaan ole vieläkään tulossa muutoksia. Toivottavasti edes hakemusmaksu pitää kakarat kurissa – 5000 euroa ei ole mun mielestä ollenkaan liikaa. Jos ei pelikaupan standardit miellytä, myykööt pelinsä DRM-suojaamattomana vaikka sitten Desurassa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Kritiikin aiheet olin itsekin kirjoittamassa mutta siinähän ne olivat jo uutisen lopussa. Tosiaan liian vähän hintaa ja tulee kaikenlaista shittiä ja kun on liikaa hintaa niin myös ne ihan hyvät teokset pieniltä tekijöiltä voi jäädä julkaisematta. Kyllä se äänestys olisi ollut edelleen se paras ratkaisu, ainakin näin äkkiseltään mietittynä.

Käyttäjän Fortzon kuva
Fortzon
Lainaus käyttäjältä Poliisitapaus

Tyrmistyttävää, ettei laadunvalvontaan ole vieläkään tulossa muutoksia. Toivottavasti edes hakemusmaksu pitää kakarat kurissa – 5000 euroa ei ole mun mielestä ollenkaan liikaa. Jos ei pelikaupan standardit miellytä, myykööt pelinsä DRM-suojaamattomana vaikka sitten Desurassa.

5000€ ei tule tapahtumaan. Valve ei ole niin tyhmä, että tappaa kokonaan indie-markkinat.

Käyttäjän Joulupukki kuva
Joulupukki

Minusta ois fiksuinta jos tekisivät greenlightistä erillisen kaupan jossa kuluttajilla olisi vapaampia oikeuksia, kuten esimerkiksi ois pidempi aika vaatia rahaa takaisin pelistä ilman, että tarvii steamille selittää mitään.

Sitten sieltä greenlightistä voisi päästä steamiin jos vaikka esimerkiksi peli olisi generoinut 3000 euroa myynneissä. Tällä tavalla epätavalliset indie pelit voisi silti tehdä rahaa ja kuitenkin aidosti hyvät pelit pääsee steamiin. Paskan pelin olisi vaikea päästä steamiin, kun ei kukaan ala ostamaan paskoja pelejä trollatakseen steamia.

Ei mikään muu laadun valvonta toimi. Jos steamilla olisi jotain ihmisiä jotka tarkistaisisi pelien laadun yms, niin väkisten jäisi joitakin epätavallisia helmiä julkaisematta. Tämän takiahan steami taannoin lopetti moderoinnin. Tai siis osa syy, toinen syy oli, että se maksaisi liikaa ja sen myötä sitten pelien hinnat nousisi, kun steamin pitäisi vaatia enemmän rojalteja pelinkehittäjiltä.

Käyttäjän Tahvo619 kuva
Tahvo619
Lainaus käyttäjältä Joulupukki

Minusta ois fiksuinta jos tekisivät greenlightistä erillisen kaupan jossa kuluttajilla olisi vapaampia oikeuksia, kuten esimerkiksi ois pidempi aika vaatia rahaa takaisin pelistä ilman, että tarvii steamille selittää mitään.
Joo kyllä mulla on ainakin hankalaa löytää hyviä pelejä stemistä enään kun kaikki indie pelit on ykkösinä siellä
Sitten sieltä greenlightistä voisi päästä steamiin jos vaikka esimerkiksi peli olisi generoinut 3000 euroa myynneissä. Tällä tavalla epätavalliset indie pelit voisi silti tehdä rahaa ja kuitenkin aidosti hyvät pelit pääsee steamiin. Paskan pelin olisi vaikea päästä steamiin, kun ei kukaan ala ostamaan paskoja pelejä trollatakseen steamia.

Ei mikään muu laadun valvonta toimi. Jos steamilla olisi jotain ihmisiä jotka tarkistaisisi pelien laadun yms, niin väkisten jäisi joitakin epätavallisia helmiä julkaisematta. Tämän takiahan steami taannoin lopetti moderoinnin. Tai siis osa syy, toinen syy oli, että se maksaisi liikaa ja sen myötä sitten pelien hinnat nousisi, kun steamin pitäisi vaatia enemmän rojalteja pelinkehittäjiltä.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä velor85

miten muuten steamillä on yleensä varaa pitää pelejä pienillä hinnoilla, kun konsoleilla se on toinen juttu.

Ei konsolipelin lisensointimaksuja, pienikin summa isolla volyymilla tuo rahaa sisään ovista ja ikkunoista myöa julkaisijoille ja kehittäjille toisin käytety pelit. Esim. Far Cry 3 on ollut jo vuosia aina välillä 5 euroa Steamissä ja veikkaan, että aina kun on niin Ubisoftilla on palkkapäivä. Samaan aikaan konsoliversio tuottaa nollaa kun käyetyt kopiot ne vaan kiertää Gamestopista toiseen.

Nostoja