Steam hylkää Bitcoinin maksuvälineenä – pelitalo Crytek paljasti sen sijaan oman Crycash-hankkeensa

Puheet kryptovaalusta käyvät kovana moniin suuntiin. Steam on ilmoittanut nyt ainakin toistaiseksi luopuvan Bitcoin-tuesta, kun samalla Crytek on ilmoittanut tukevansa omaa pelikryptovaluuttaa.

7.12.2017 18:38

Viime vuonna Steamissa lanseerattu Bitcoin-maksumahdollisuus on saanut nyt lähteä kauppapaikalta. Valve perustelee valintaa Bitcoinin arvon epävakuudella sekä sen kohonneilla palvelukuluilla, jotka ovat tuoneet hankaluuksia sen kautta tapahtuneisiin peliostoksiin.

– Steamissä asiakas siirtää Bitcoin-summan X maksaakseen pelistä ja lisäksi summan Y kattaakseen Bitcoin-verkon palvelukulut. Bitcoinin arvo taataan vain tietyn ajan. Jos maksutapahtuma ei toteudu tässä aikaikkunassa, voi maksutapahtuman suorittamiseen tarvittava Bitcoin-määrä muuttua. Vaaditun lisämaksun määrä on noussut viime aikoina niin paljon, että ero alkuperäiseen on huomattava., Valve kertoo Steamin yhteisösivuilla.

Valven mukaan se on havainnut kuluneen vuoden aikana kasvavissa määrin tilanteita, joissa käyttäjälle täytyisi Bitcoinin arvon muuttumisesta johtuen joko hyvittää tämän maksama alkuperäinen summa tai pyytää lisää varoja maksun viimeistelyksi. Jokaisena tällaisena kertana Bitcoinin palvelukulut nousevat aina uudelleen esiin.

– Kun maksukulut ovat niin korkeat juuri nyt, ei hyvitys eikä erotuksen pyytäminen asiakkailta ole mahdollista. Tämä voisi jälleen johtaa maksamisen vaikeuksiin riippuen Bitcoinin arvon muutoksesta Bitcoin-verkon prosessoidessa lisämaksua, Valve jatkaa.

Täysin Steam ei ole välttämättä kuitenkaan vielä Bitcoinista luopumassa. Sen on määrä arvioida uudelleen myöhempänä ajankohtana, käykö Bitcoinin käyttö järkeen sekä Valvelle itselleen että Steam-käyttäjille.

Kokonaisuudessaan Valven ilmoituksen aiheesta voi lukea tästä.

Osuvasti samoihin aikoihin peliyhtiö Crytek on ilmoittanut, että se on ryhtynyt kumppaniksi uuden pelaajille suunnatun Crycash-kryptovaluutan kanssa. Keskeinen idea Crycashissa on palkita pelaajia tietynlaisista pelisuorituksista sekä mainoksien katsomisesta, ja tarjota tätä kautta uudenlaisia mahdollisuuksia tehdä esimerkiksi pelien sisäisiä ostoksia. Kehittäjien on vuorostaan määrä hyötyä Crycashista tietysti pelaajahoukuttimena sekä hajautettuna myyntivaihtoehtona peleille ja muille virtuaalisille esineille.

Ensimmäisenä Crycash on tarkoitus ujuttaa tietysti osaksi Crytekin tuotteita, kuten Warfacen turkkilaista versiota Cryengine-pelimoottoria, joista sen toivotaan laajenevan pidemmällekin. Varsinkin mahdollisuus saada Crycashista osa elektronista urheilua on tekijöillä unelmissa.

Lähde: Crytek, VentureBeat, GamesIndustry, Crycash

Lisää luettavaa