Steam-ohjain menee uusiksi / Uutiset / pelaaja.fi

Steam-ohjain menee uusiksi

16.01.2014 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
11
Höyryohjain uudistuu

Ohjelmistokehityksestä laitteistoalalle laajentuva Valve on paljastanut uuden version Steam-laitteiden yhteydessä julkaistavasta Steam Controller -peliohjaimesta.

Pelikehittäjille suunnatussa Steam Dev Days -konferenssissa paljastettu uusi ohjain hylkää alkuperäisessä mallissa nähdyn kosketusnäytön ja tuo tilalle kahdeksan fyysistä painiketta. Uudistuksella haetaan Valven mukaan taaksepäinyhteensopivuutta esimerkiksi vanhempien pelien kanssa. Ohjaimen lopullista mallia ei toistaiseksi ole vahvistettu, ja kuvassa näkyvä versio on vain 3D-mallinnettu versio suunnitteluvaiheessa olevasta ohjaimesta. Ohjain säilyttää kuitenkin edelleen näkyvimmän erikoispiirteensä, kaksi kosketuslevyä, jotka korvaavat perinteisemmistä ohjaimista tutut analogisauvat.

Valve paljasti lopullisen ohjaimen käyttävän AA-paristoja sisäänrakennetun akun sijaan. Ohjaimen lopullisen version kerrotaan elävän edelleen, sillä yhtiön mukaan rajoitetusta betatestistä saatujen palautteiden perkaaminen on edelleen alkuvaiheissaan.

Lähde: SteamDB

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Napit tosiaan ovat surkeat ja väärissä paikoissa ja niitä on jopa liian vähän.

Käyttäjän Mikanes kuva
Mikanes
Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Napit tosiaan ovat surkeat ja väärissä paikoissa ja niitä on jopa liian vähän.

Tuohan on vain prototyyppikuva, mutta millä tavalla napit ovat väärissä paikoissa?

Käyttäjän jani kuva
jani

Peukun matka alimmalle napille voi olla varsin pitkä, muuten mielenkiintoinen setti tulossa. Mitä olen lukenut kokemuksia noista peukun ohjain alustoista, haptisista, niin ei oo kauhiasti maistunu.

Käyttäjän Sefriol kuva
Sefriol

En oikein ymmärrä suuntaa. Laite muistuttaa pikkuhiljaa aivan tavallista ohjainta. Tavoitteena oli julkaista jotain erilaista, mutta toimivaa.

Kaiken lisäksi tuo näppäinten asettelu on varmasti hyvin epäkäytännöllinen, jos on vähänkään isot kädet.

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä zappah

Ehkä nyt osa porukasta näkisi paremmin noiden paristojen edut akkuihin verrattuna kun Valvekin näyttää valinneen ne käyttöönsä. MS:n ohjaimessahan ne ovat joidenkin mielestä maailman typerin juttu, erityisesti kun pleikkan ohjaimessa on akku käytössä.

Akut voi teoriassa olla hyvä juttu, mutta kun omistaa ison kasan akkuparistoja entuudestaan, niin ne ovat huomattavasti miellyttävämpiä käyttää. Ei tarvitse johtojen kanssa pelleillä, vaan aina vaihtaa ladattavat paristot sisään kun ohjain hälyttää. Tyhjät akut omaan laturiin, joka on aina valmiudessa. En ole vuosiin ostanut kertakäyttöisiä paristoja.

Mitä uusiin painikkeisiin tulee, niin eikö olisi järkeenkäypää, että napit sijoitettaisiin puoliympyrä asetelmaan molempien kosketuslevyjen ympärille. Näin marka peukalolta napeille olisi aina yhtä pitkä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä Hugejorma

Akut voi teoriassa olla hyvä juttu, mutta kun omistaa ison kasan akkuparistoja entuudestaan, jne..

Epäselvästi ilmaisin itseäni mutta tarkoitin juurikin akkuparistoja eli sitä että on halpa, vaihdettava akku(paristo) sen usein ruuvien irrottamista tarvittavan kalliin sisälle suljetun varsinaisen akun sijasta.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Ehkä nyt osa porukasta näkisi paremmin noiden paristojen (erityisesti siis ladattavien akkuparistojen) käytön edut akkuihin verrattuna kun Valvekin näyttää valinneen ne käyttöönsä. MS:n ohjaimessahan ne ovat joidenkin mielestä maailman typerin juttu, erityisesti kun pleikkan ohjaimessa on akku käytössä.

EDIT: vähän tarkennusta tein kommenttiini.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax
Lainaus käyttäjältä Hugejorma

Akut voi teoriassa olla hyvä juttu, mutta kun omistaa ison kasan akkuparistoja entuudestaan, niin ne ovat huomattavasti miellyttävämpiä käyttää. Ei tarvitse johtojen kanssa pelleillä, vaan aina vaihtaa ladattavat paristot sisään kun ohjain hälyttää. Tyhjät akut omaan laturiin, joka on aina valmiudessa. En ole vuosiin ostanut kertakäyttöisiä paristoja.

Mitä uusiin painikkeisiin tulee, niin eikö olisi järkeenkäypää, että napit sijoitettaisiin puoliympyrä asetelmaan molempien kosketuslevyjen ympärille. Näin marka peukalolta napeille olisi aina yhtä pitkä.

Jep, paristot ovat periaatteessa paremmat, koska silloin ne ovat standardin kokoiset ja siihen voi tarvitessa hommata uudet akut tai sitten sen halvimman merkkisen tuhannen kappaleen paketissa myydyn satsin paristoja. Tällöin tosin pitää ohjaimessa olla joku tapa ilman lisälaitteita myös ladata niitä akkuja myös kesken pelin. Dualshockki on helppo vain heittää ihan mihin tahansa USB piuhan päähän, missä wiimote pitää ottaa paristot irti ja etsiä jostain se paristolaturi tai sitten muistaa laittaa paristoja kierrätykseen.

Koko aika alkaa enemmän tuntumaan siltä ettei Valve oikein itsekään tiedä mitä ovat tekemässä. Tuo näyttää sellaiselta suunnittelulta, mitä kannattaisi tehdä laitteeseen jossa on keskellä kosketusnäyttö, että sekä vasen- että oikeakätiset saisivat samat napit, niinkuin useassa DS nimikkeessä on käytetty. Puoliympyrä olisi huono ratkaisu sillä väärän napin painallukset voivat lisääntyä koska napit olisivat jonossa ja saman kokoisia ja tuntuisia, neliömuoto vähentää tätä.

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä Marioysikax

Puoliympyrä olisi huono ratkaisu sillä väärän napin painallukset voivat lisääntyä koska napit olisivat jonossa ja saman kokoisia ja tuntuisia, neliömuoto vähentää tätä.

Puoliympyrässä tuolla ohjainmallilla nappien etäisyydet saadaan yllättävän suuriksi, jolloin virheitä ei peruskäyttäjälle pitäisi kyllä mitenkään tulla. Esim näppäimistöllä pelatessa virheiden määrä on itselläni ainakin aivan onnetottoman pieni, vaikka napit ovat toisissaan kiinni. Lisäksi pintaan voitaisiin laittaa tunnistenystyrät (esim joka toiseen näppäimeen), hieman kuten näppäimistöissä F ja J napeissa. Tällaiset seikat ovat vain tottumuskysymyksiä. Ainakin monta kertaa parempi idea, kun kuvan mukainen näppäinten sijoittelu.

Haluisin itse nähdä kyllä jotain aivan uudenlaista luovaa suunnittelua. Ihmisillä on kuitenkin kymmenen sormea (yleensä), mutta käytämme niistä pädillä pelaamiseen vain neljää tai max kuutta.

Käyttäjän Speedy kuva
Speedy

[quote='käyttäjältä

Haluisin itse nähdä kyllä jotain aivan uudenlaista luovaa suunnittelua. Ihmisillä on kuitenkin kymmenen sormea (yleensä), mutta käytämme niistä pädillä pelaamiseen vain neljää tai max kuutta. [/quote]
Mulla on yks kaveri joka käyttää 8 sormee dualshockilla. Se pitää sitä ohjainta väärinpäin ja ylös alasin. Se on vähän outo tyyli mut kummasti siltä saa turpiin peleissä vähän paremmatki pelaajat.

Nostoja