Kotimaisen Shark Punchin kehittämä Playfield-verkkopalvelu on laajentunut. Sivusto on edelleen beta-vaiheessa, mutta nyt tekijöiden mukaan lähempänä tavoittettaan. Tarkoituksena on kilpailla Valven Steam-palvelun kanssa pelien, pelaajien ja pelintekijöiden kohtauspaikkana.
 
– Steam on suljettu kuin siilo. Mielestämme kaikki sosiaalinen hässäkkä pelien ympärillä – Twitch, Twitter, Reddit ja niin edelleen – on todella tärkeää, mutta jos käytät Steamia, tuntuu kuin kyseisiä palveluita ei olisi edes olemassa. Samoin sosiaalisia verkostoja ei oikein oteta Steamissa huomioon – se mitä seuraamani ihmiset pelaavat vaikuttaa paljon siihen, mitä itse haluaisin kokeilla seuraavaksi, kertoo toimitusjohtaja ja yksi Shark Punchin perustajista, Jiri Kupiainen.
 
Playfield pyrkii tarjoamaan etenkin indiepelien tekijöille mahdollisuuden rakentaan yhteisö niiden ympärille jo kehitysvaiheessa sekä kanavan, jonka kautta pelaajien on helppo löytää ne. Palvelun kautta pelille rakentuu yhdelle sivulle oma kanava, joka on samaan aikaan kauppapaikka että yhteisön keskus. Sivulle kootaan automaattisesti kaikki peliin liittyvä keskustelu ja toiminta sosiaalisesta mediasta, kuten Twitteristä ja YouTubesta. Pelaajille palvelu antaa mahdollisuuden vuorovaikutukseen pitämiensä pelien kehittäjien kanssa sekä löytää helposti uusia, heitä kiinnostavia pelejä.
 
Kupiainen ei ole huolissaan kilpailuasetelmasta Steamin kaltaista jättiläistä vastaan.
 
– Meillä on vahvaa kokemusta pelipalveluiden rakentamisesta ja loistavat tukijat (pääsijoittaja LVP sijoittanut aikaisemmin muun muassa Supercelliin ja Unityyn). Pelit ovat nykyään niin jättimäinen bisnes, että uskomme että mahdumme Steamin kanssa ihan mukavasti markkinoille.
 
Sharp Punch on perustettu vuonna 2014 ja se julkaisi viime kesänä ensimmäisen pelinsä The Masterplan. Vuoden alussa se sai 1,2 miljoonan dollarin rahoituksen Playfield-palvelun kehittämiseksi.
 
Playfieldin löytää osoitteesta: http://playfield.io/
 
Lähde: Shark Punch

Lisää luettavaa