Steam saa vihdoin oman ruudunpäivityslaskurin / Uutiset / pelaaja.fi

Steam saa vihdoin oman ruudunpäivityslaskurin

5.01.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
30

Mikäli ruudunpäivitys on elämäsi tai tarvitset ajoittain muuten vain tietoa pc-peliesi pyörimistahdista, on Valve potentiaalisesti helpottamassa arkeasi. Yhtiö on varovaisesti hivuttanut Steamiin nyt viimein laskurin, jolla pelaajat voivat pelaamisen yhteydessä seurata peliensä ruudunpäivitysnopeutta ilman muiden ylimääräisten sovellusten käyttämistä.

Peliruudulle näkyville saatavilla oleva laskuri on toistaiseksi vain Steamin beetaohjelmaan osallistuvien pelaajien käytettävissä. Kuka tahansa voi liittyä siihen kuitenkin mukaan Steamin asetusvalikoiden kautta.

Ruudunpäivityslaskurin ohella beetakäyttäjille esiteltiin hiljattain myös erityisesti Steam Broadcastingin käyttöä sujuvoittavia päivityksiä.

Lähde: Steam

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Enpä oikein kauhean suurena uutisena pidä, enemmänkin sellaisena ominaisuutena jonka on saanut miljoonilla eri tavoilla jo ennen käyttöön, mutta valve vasta tajusi että voivat sen itsekin tehdä.

Käyttäjän Norsukampa kuva
Norsukampa

Loistava uutinen. Vihdoinkin voin helposti tietää onko pelaamani peli hyvä (60fps tai yli) tai surkea (alle 60fps).

Käyttäjän Blastyk kuva
Blastyk
Lainaus käyttäjältä Norsukampa

Loistava uutinen. Vihdoinkin voin helposti tietää onko pelaamani peli hyvä (60fps tai yli) tai surkea (alle 60fps).

...Tämä toki pätee vain kilpailullisiin peleihin, kuten CS:ään tai Dotaan. Yksinpeleissä 30 fps riittää vallan mainiosti ja lisäksi saa parempaa grafiikkaa.

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus käyttäjältä Blastyk

Lainaus käyttäjältä NorsukampaLoistava uutinen. Vihdoinkin voin helposti tietää onko pelaamani peli hyvä (60fps tai yli) tai surkea (alle 60fps).
...Tämä toki pätee vain kilpailullisiin peleihin, kuten CS:ään tai Dotaan. Yksinpeleissä 30 fps riittää vallan mainiosti ja lisäksi saa parempaa grafiikkaa.

kyllä se 60 fps on ihan yksinpeleissäkin paljon mielyttävämpi pelata kuin 30fps

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Loistava uutinen. Pitääkin pistää betatilaus päälle, koska itse olen niitä, jotka tykkää optimoida pelit aina omalle koneelle mahdollisimman sutjakkaasti pyöriväksi. Siinä tuo FPS-laskuri on ihan kullanarvoinen kapistus. Nyt eitarvitse suotta enää GeForce Experiencen kanssa säätää.

Lainaus käyttäjältä Blastyk

...Tämä toki pätee vain kilpailullisiin peleihin, kuten CS:ään tai Dotaan. Yksinpeleissä 30 fps riittää vallan mainiosti ja lisäksi saa parempaa grafiikkaa.

Minun tapauksessani parempi grafiikka tarkoittaa sitä, että se tarjoillaan ehdottoman sulavalla 60 framen nopeudella. Jos ajattelee siltä kantilta, että 30fps sisältää puolet vähemmän informaatiota silmälle luettavaksi, niin ehkä voi jotenkin käsittää miksi se on tottuneelle silmälle aika järkyttävää puuroa varsinkin pc-pelissä. Puhumattakaan siitä, että fps hyppelisi satunnaisesti jossain siinä 30 ja 60fps:n välillä. Efekti pelaajan kannalta on lievästi sama, kuin jos koko peliä nopeutettaisiin ja hidastettaisiin sattumanvaraisesti.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi

Eihän haukansilmä mestarirotat mitään laskuria tarvi, kun super silmät näkevät ilmankin kuinka monta freimiä sekunnissa kulkee milloinkin? Tai niinhän ne ainakin väittää...

Käyttäjän XONE720p10FPS kuva
XONE720p10FPS

Arma3n battle royale ultralla näköjään 70-85fps, ihan ok.

Käyttäjän Virttis kuva
Virttis
Lainaus käyttäjältä Blastyk

Lainaus käyttäjältä NorsukampaLoistava uutinen. Vihdoinkin voin helposti tietää onko pelaamani peli hyvä (60fps tai yli) tai surkea (alle 60fps).
...Tämä toki pätee vain kilpailullisiin peleihin, kuten CS:ään tai Dotaan. Yksinpeleissä 30 fps riittää vallan mainiosti ja lisäksi saa parempaa grafiikkaa.

Nyt heräsi kysymys, oletko Blastyk ubisoftilla töissä? :D 30fps ei riitä mihinkään, mikäli mahdollisuus korkeampaan on.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä gurgi

Eihän haukansilmä mestarirotat mitään laskuria tarvi, kun super silmät näkevät ilmankin kuinka monta freimiä sekunnissa kulkee milloinkin? Tai niinhän ne ainakin väittää...

Jos et itse pelien nykimistä huomaa, niin suosittelen silmälääkärin vastaanottoa pikimmiten. Laskuria tarvitaan siinä vaiheessa kun aletaan optimoida frameraten ja grafiikka-asetusten suhdetta niin, että peli pyörisi mahdollisimman sulavasti, mutta kuitenkin grafiikka-asetuksista mahdollisimman vähän tinkien.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Hyvä että tällaista tulee nimenomaan tällaiseen muutenkin pelien taustalla pyörivään ohjelmaan, niin ei tarvitse olla niitä useampia päällä yhtä aikaa. Vaikka tuskin nyt joku laskuri viekään kauheasti resursseja. Vielä kun toimii hyvin ja vie mahdollisimman vähän resursseja niin mikä ettei.

Enkä itse juuri edes pelaa pc:llä. Tämä nyt vain on mielestäni hyvä lisäys.