Steamin uusi esinekauppa tuo lisää mikromaksumahdollisuuksia peleihin / Uutiset / pelaaja.fi

Steamin uusi esinekauppa tuo lisää mikromaksumahdollisuuksia peleihin

5.11.2015 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
10
Steamin uusi esinekauppa tuo lisää mikromaksumahdollisuuksia peleihin

Valve on tuonut kehittäjille ja sisällöntuottajille uusia ansaintamahdollisuuksia Steamin esinekaupan muodossa.

Hiljattain julkaistu Steamin esinekauppa tarjoaa pelien kehittäjille mahdollisuuden pyörittää Steamissa omaa esinekauppaansa. Valven mukaan tavoitteena on antaa kehittäjille helppo mahdollisuus myydä esimerkiksi kosmeettisia esineitä tai käyttökelpoista tavaraa pelaajille.

Esinekaupan kerrotaan toimivan myös yhdessä Steam Workshopin kanssa. Kehittäjät voivat siis tuoda käyttäjien luomaa sisältöä myytäväksi omaan sovelluskauppaansa. Esinekauppa jakaa maksut suoraan kehittäjien ja sisällönluojien kesken, mutta ainakaan toistaiseksi yksityiskohtia jaosta ei ole tiedossa.

Valven mukaan esinekauppa ei käytännössä eroa perinteisistä mikromaksumalleista. Sen ansiosta kehittäjät voivat kuitenkin hyödyntää valmista pohjaa kauppansa pyörittämiseen omatekoisten järjestelmien sijaan.

Toistaiseksi Steamin esinekauppaa hyödyntää nähtävästi ainoastaan selviytymispeli Rust. Tällä hetkellä Rust-pelaajat voivat hankkia esinekaupasta muutamien eurojen maksua vastaan mm. asusteita ja uusia asekuoseja.

Lähde: Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Turzka kuva
Turzka

Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Nämä eivät haittaa kunhan ostoksilla ei saa (liian isoja) etuja ja/tai peliä rampautetaan tai pitkitetään esineitä ostamattomilta tarpeettomasti. Eli ei mitään "osta nopeutuspaketti asiaan X" ja pelaamalla hommaan menee ikuisuus.

Käyttäjän Hanska kuva
Hanska

Voi voi :( Huonoon suuntaan ollaan menossa. Muistakaa pojat ja tytöt, että jätätte nää sälät suosiolla ostamatta.

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro
Lainaus käyttäjältä Hanska

Voi voi Huonoon suuntaan ollaan menossa. Muistakaa pojat ja tytöt, että jätätte nää sälät suosiolla ostamatta.

Muistakaa myös, että pelien tekeminen on aivan uskomattoman haastavaa touhua ja koittakaa ymmärtää kehittäjiä, jotka yrittävät elättää itsensä/yrityksensä :) Jatkuvasti tulee pelejä joita on kehitetty vuosien ajan ja joihin kehittäjät ovat antaneet aivan kaikkensa, mutta silti peli saattaa flopata aivan täysin. Se on raskasta se.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä xtpro

[quote='käyttäjältä Hanska']Voi voi Huonoon suuntaan ollaan menossa. Muistakaa pojat ja tytöt, että jätätte nää sälät suosiolla ostamatta.[/quote]

Muistakaa myös, että pelien tekeminen on aivan uskomattoman haastavaa touhua ja koittakaa ymmärtää kehittäjiä, jotka yrittävät elättää itsensä/yrityksensä :) Jatkuvasti tulee pelejä joita on kehitetty vuosien ajan ja joihin kehittäjät ovat antaneet aivan kaikkensa, mutta silti peli saattaa flopata aivan täysin. Se on raskasta se.

Ei ymmärretä. Ei mullekkaan kukaan ymmärrystä vasten anna rahojaan. Kyllä mun ne ihan ansaita tarvii.

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro
Lainaus käyttäjältä snaketus

Ei ymmärretä. Ei mullekkaan kukaan ymmärrystä vasten anna rahojaan. Kyllä mun ne ihan ansaita tarvii.

Totta kai tarvitsee ansaita. Mutta jos minä teen jotain lisäsisältöä peliin, josta pyydän rahaa ja niin moni on valmis maksaa siitä, että tästä mallista tulee käytäntö koko pelialalla, niin eikös me pelinkehittäjinä sitten olla juuri ansaittu ne käyttäjiemme rahat kun meille tarjoamastamme lisäsisällöstä maksavat? Jos kaikkien käyttäjien rahojen ansainta olisi yhtä vaativaa kuin snaketus sinun, niin veikkaisin että koko peliala olisi kuollut tässä vaiheessa johtuen järjettömistä kehityskustannuksista joita ei pystyttäisi ilman näitä uusia ansaintamalleja kattamaan. Joten siksi suosittelisin nimenomaan olemaan kiitollinen näille ihmisille, jotka mikromaksuista maksavat, jotta näette uusia pelejä vielä jatkossakin :)

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä xtpro

Mutta [b]jos minä teen jotain lisäsisältöä peliin, josta pyydän rahaa ja niin moni on valmis maksaa siitä[/b], että tästä mallista tulee käytäntö koko pelialalla, niin eikös me pelinkehittäjinä sitten olla juuri ansaittu ne käyttäjiemme rahat kun meille tarjoamastamme lisäsisällöstä maksavat?

Boldattu kohta pitää paikkansa. Miksi se pitää liittää vain mikromaksuihin, en ymmärrä. Esimerkiksi Witcher 3:n DLC oli sen verran loistava, että olisin maksanut siitä 2X enemmänkin. Ansaisisi sen. Itse asiassa saatan jopa ostaa sen uusiksi fyysisen paketin mukana tulevien korttien vuoksi. Edelleenkin taitaa olla fakta, että on se ns. valasporukka, joka tuo sen suurimman osan mikromaksujen tuotosta, joka vääristää tilastoja nimenomaan siihen suuntaan, että homma olisi kannattavaa. Ja se siis on, mutta ei niin että siitä voisi vetää johtopäätöksen että kaikki sitä kannattavat tasaisesti. Ei suinkaan, vaan ne valaat suurelta osin. Luulisi sinun tämän tietävän. Ja mikäli tämä ei pidä paikkansa niin sitten lukemani jutut olivat väärässä.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Jos kaikkien käyttäjien rahojen ansainta olisi yhtä vaativaa kuin snaketus sinun, niin veikkaisin että koko peliala olisi kuollut tässä vaiheessa johtuen järjettömistä kehityskustannuksista joita ei pystyttäisi ilman näitä uusia ansaintamalleja kattamaan.

Miksi ajattelet että olisi vain A) mikromaksupelejä yleisesti ottaen, ja B) helvetin kalliita riskialttiita AAA-pelejä. Missä indie ja pienemmät tuotokset, jotka eivät häviäisi mihinkään. Itse olen nauttinut viime aikoina eniten nimenomaan PS+:n indie tarjonnasta. Ei mitään kosketusnäyttöhuidontaa vaan "oikeaa" pelaamista ilman mikromaksuja sun muita rajoittavia tekijöitä. Älä viitsi aina ajatella vain sieltä mikromaksukehittäjän näkökulmasta, jooko?

Lainaus käyttäjältä xtpro

Joten siksi suosittelisin nimenomaan olemaan kiitollinen näille ihmisille, jotka mikromaksuista maksavat, jotta näette uusia pelejä vielä jatkossakin

Edelleen: tuskin pelit katoaisivat vaikka mikromaksut eivät olisi yleistyneet. Kustannukset vain olisi minimoitu ja tulisi enemmän pientä kamaa. Mikä ei itseäni varsinaisesti edes haittaisi, kuten jo sanoin indie-pelikokemuksistani.

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro
Lainaus käyttäjältä zappah

Boldattu kohta pitää paikkansa. Miksi se pitää liittää vain mikromaksuihin, en ymmärrä. Esimerkiksi Witcher 3:n DLC oli sen verran loistava, että olisin maksanut siitä 2X enemmänkin. Ansaisisi sen. Itse asiassa saatan jopa ostaa sen uusiksi fyysisen paketin mukana tulevien korttien vuoksi.

Ei pakko ole tietenkään pelkästään mikromaksuilla koittaa kustantaa kehityskuluja, vaan DLC toimii ihan hyvin myös. Mutta siitähän myös pelaajat lähes aina valittavat. Mutta oikeasti hyvän DLC:n tekeminen on myös paljon haastavampaa ja kalliimpaa ja siksi suurempi riski liiketoiminnan kannalta verrattuna mikromaksuihin.

Lainaus käyttäjältä zappah

Edelleenkin taitaa olla fakta, että on se ns. valasporukka, joka tuo sen suurimman osan mikromaksujen tuotosta, joka vääristää tilastoja nimenomaan siihen suuntaan, että homma olisi kannattavaa. Ja se siis on, mutta ei niin että siitä voisi vetää johtopäätöksen että kaikki sitä kannattavat tasaisesti. Ei suinkaan, vaan ne valaat suurelta osin. Luulisi sinun tämän tietävän. Ja mikäli tämä ei pidä paikkansa niin sitten lukemani jutut olivat väärässä.

Onhan tuo täysin totta. Mutta kaiken menestyksekkään liiketoiminnan kulmakivi onkin se että tietää ettei kaikkia voi miellyttää tasaisesti. Kuluttajia on niin paljon ja kaikilla omanlaiset mieltymykset. Pitää löytää ne asiakkaat, jotka arvostavat tarjoamaasi tuotetta eniten. Ja muistaa, että moni tulee sitä vihaamaan.

Lainaus käyttäjältä zappah

Miksi ajattelet että olisi vain A) mikromaksupelejä yleisesti ottaen, ja B) helvetin kalliita riskialttiita AAA-pelejä. Missä indie ja pienemmät tuotokset, jotka eivät häviäisi mihinkään. Itse olen nauttinut viime aikoina eniten nimenomaan PS+:n indie tarjonnasta.

Liioittelin. En usko, että peliala nyt voisi oikeasti ikinä kuolla, kun aina löytyy ihmisiä, jotka niitä tekisivät vaikka tappiolla. Kuten juuri nämä indiekehittäjät (mitä itsekin olen tällä hetkellä, jee!). Mutta indiekehittäjänä voin sanoa, että on muuten vielä raskaampaa ja haastavampaa kuin tuolla AAA-puolella. Ja epäonnistuminen vielä todennäköisempää. En välttämättä haluaisi nähdä koko peliteollisuutta siinä jamassa kyllä.

Lainaus käyttäjältä zappah

Ei mitään kosketusnäyttöhuidontaa vaan "oikeaa" pelaamista ilman mikromaksuja sun muita rajoittavia tekijöitä. Älä viitsi aina ajatella vain sieltä mikromaksukehittäjän näkökulmasta, jooko?

Okei. Tämä taas saa minut haluamaan lopettaa vastaamiseni koko tekstiisi. Kosketusnäyttöhuidonta vs "oikea" pelaaminen. Really? Vieläkö olet jumissa tällä tasolla? Miten vaan, en edes jaksa aloittaa. Vaikea ottaa mitenkään vakavasti näin kapeakatseista suhtautumista peleihin.

Lainaus käyttäjältä zappah

Edelleen: tuskin pelit katoaisivat vaikka mikromaksut eivät olisi yleistyneet. Kustannukset vain olisi minimoitu ja tulisi enemmän pientä kamaa. Mikä ei itseäni varsinaisesti edes haittaisi, kuten jo sanoin indie-pelikokemuksistani.

Ehkei. Mutta väistämätöntä vastaan on kyllä turha taistella. Markkinamuutokset ovat sen verran merkittäviä asioita, että siinä kun lähtee vastavirtaan uiskentelemaan niin moni tippuu kyllä kelkasta. Jonka takia usein markkinamuutokset eliminoivatkin niin paljon eri alojen toimijoita, kun sellaisia tapahtuu. Mitä yritän sanoa, on että jos nyt yksittäinen firma lähtee sooloilemaan, niin voi olla vakavat seuraukset. Otan pois mikromaksut ja DLC:t pelistäni miellyttääkseni kaikkia asiakkaitani enemmän. Mutta tämä tulee uhrauksilla tuotteesta. Mitä leikkaan? Laatua vai pituutta? Nykyään on sen verran kova kilpailu alalla, että noista kun alat leikkaamaan, niin aika negatiivisesti taitaa silti pelaajat ottaa vastaan tuotteesi. Joten mitä teen? Lisään takaisin ne mikromaksut ja/tai DLC:t.

En nyt sano, etteikö tätä keissiä voisi kiertää. Voihan sen, mutta ei kovin moni firma. Ja toki riskien ottamisessa on aina mahdollisuus, että se maksaa itsensä takaisin kaikista parhaiten, mutta riski on aina riski :) Arvostan toki heitä, jotka niitä ottavat, mutta joillain on siihen enemmän varaa kuin toisilla.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä xtpro

Ei pakko ole tietenkään pelkästään mikromaksuilla koittaa kustantaa kehityskuluja, vaan DLC toimii ihan hyvin myös. Mutta siitähän myös pelaajat lähes aina valittavat. Mutta oikeasti hyvän DLC:n tekeminen on myös paljon haastavampaa ja kalliimpaa ja siksi suurempi riski liiketoiminnan kannalta verrattuna mikromaksuihin.

Toki valittajia on. Itsekin olen silloin mukana kun hinta ja laatu eivät kohtaa tai DLC on suoraan jostain pelin välistä selvästi revittyä. Myöskin moninpelien kartat saisivat olla aina ilmaisia. Syynä se, että tästä hyötyy myös kehittäjä kun pelaajakunta helpommin säilyy isompana ja tällöin myös sille muulle lisäkamalle on enemmän ostajia. Sellainen pelaaja joka ei pelaa peliä, ei myöskään osta siihen mitään. Ja toki kunnollinen DLC, joka siis on muutakin kuin kosmeettista (asua tai kuosia aseelle tms.) on kalliimpaa ja riskimpää tehdä mutta jos pelillä on jo pelaajapohja kunnossa, kuten vaikkapa Witcher 3 ja DLC on laadukasta, kuten myös tuossa esimerkissäni, niin homma toimii. Ymmärrän toki että riskien takia on helpompi tehdä pientä kamaa mutta se jollain tapaa rinnastettavissa tylsän varmoihin AAA-peleihin: kun ei oteta riskejä, ei mitään kauhean erikoista sitten synny vahingossakaan vaan saadaan sitä perushuttua, joka on nähty moneen kertaan. Mobiilipuolella nimenomaan näkee paljon sitä toisten (yleensä niiden suosittujen) pelien loputonta matkimista.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Onhan tuo täysin totta. Mutta kaiken menestyksekkään liiketoiminnan kulmakivi onkin se että tietää ettei kaikkia voi miellyttää tasaisesti. Kuluttajia on niin paljon ja kaikilla omanlaiset mieltymykset. Pitää löytää ne asiakkaat, jotka arvostavat tarjoamaasi tuotetta eniten. Ja muistaa, että moni tulee sitä vihaamaan.

Mutta tämän kautta mielestäni on nimenomaan "loogista" vihata mikromaksuja: ne eivät ole ns. koko "kansan" mielipide, vaan pienempi porukkaa "työntää" sen muille väkisin. Uskoisin myös että mikromaksuja voisi oikeasti vielä kehittää parempaan suuntaan. Ensinnäkin se, että vakiintuisi tiettyjä käytöntöjä: ei etuja moninpelissä maksaville asiakkaille, ei pelaajakunnan jakoa muutenkaan ja yleisestikin ottaen hintoja hieman alemmas sekä samalla pelaamalla eteneville vähemmän grindausta. Uskoisin että voisi olla enemmän ostajia pelillä = tulosta ja silti säilyisi se porukka, joka ostaa mikromaksutuotteita ja samalla porukka lisääntyisi kun olisi pienempi kynnys halvemman hinnan vuoksi hieman nopeuttaa tai ehostaa etenemistään. Nyt puhuin vähän ristiriitaisesti kyllä mutta kun tuntuu että tuo grindauksen ja maksamisella nopeutuksen kitkeminen on mahdotonta, niin voisi siis edes järkevöittää sitä noin.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Liioittelin. En usko, että peliala nyt voisi oikeasti ikinä kuolla, kun aina löytyy ihmisiä, jotka niitä tekisivät vaikka tappiolla. Kuten juuri nämä indiekehittäjät (mitä itsekin olen tällä hetkellä, jee!). Mutta indiekehittäjänä voin sanoa, että on muuten vielä raskaampaa ja haastavampaa kuin tuolla AAA-puolella. Ja epäonnistuminen vielä todennäköisempää. En välttämättä haluaisi nähdä koko peliteollisuutta siinä jamassa kyllä.

Toki näin mutta eikö tilanne ole muillakin aloilla ja alan eri päissä aika sama? Olet yhtä hyvä kuin viimeinen tuotteesi ja kämmin unohdukseen tarvitaan varmaan 10 hyvää tuotetta. Riskitkin ovat selvästi pienemmät mitä AAA-tuotannoissa ja eikö aina ota riskin kun kehittää jotain uutta? Mielestäni tässä ei varsinaisesti edes tarvitse vertailla mitään kun faktat(?) ovat nämä. Toki AAA-koneistolla on järkyttävä määrä rahaa aivopesulle, eli mainonnalle, joka lienee se isoin erotus tunnetun nimen lisäksi.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Okei. Tämä taas saa minut haluamaan lopettaa vastaamiseni koko tekstiisi. Kosketusnäyttöhuidonta vs "oikea" pelaaminen. Really? Vieläkö olet jumissa tällä tasolla? Miten vaan, en edes jaksa aloittaa. Vaikea ottaa mitenkään vakavasti näin kapeakatseista suhtautumista peleihin.

Älä ota niin henkilökohtaisesti tuota. Siinä missä itse välillä liioittelet, menee minulla välillä vähän provosoivaksi tekstiksi ja varsinaisesti sitä edes tarkoittamatta. Ja jumissa ja jumissa. Saan kai omata ihan perustellun mielipiteen siitä, että suurin osa niistä peleistä, joita pelaan, ei ikinä toimisi niin hyvin kosketusohjauksella kuin sillä, millä ne nyt toimivat. En edelleenkään sano että ohjaus on susi tai huono mutta uskallan väittää että vähintään 90% mobiilipeleistä voisi siirtää paremmin toimivan ohjauksen kera muille, perinteisemmille laitteille. Ja on paljon pelejä, jotka toimivat loistavasti kosketuksella, älä ota tätä mielipidettäni siis väärin. Esimerkiksi en ikinä voisi nähdä itseäni pelaamassa tasohyppelyitä virtuaalisilla näppäimillä näytöllä tai ohjata autoa puhelinta kallistelemalla.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Ehkei. Mutta väistämätöntä vastaan on kyllä turha taistella. Markkinamuutokset ovat sen verran merkittäviä asioita, että siinä kun lähtee vastavirtaan uiskentelemaan niin moni tippuu kyllä kelkasta. Jonka takia usein markkinamuutokset eliminoivatkin niin paljon eri alojen toimijoita, kun sellaisia tapahtuu. Mitä yritän sanoa, on että jos nyt yksittäinen firma lähtee sooloilemaan, niin voi olla vakavat seuraukset. Otan pois mikromaksut ja DLC:t pelistäni miellyttääkseni kaikkia asiakkaitani enemmän. Mutta tämä tulee uhrauksilla tuotteesta. Mitä leikkaan? Laatua vai pituutta? Nykyään on sen verran kova kilpailu alalla, että noista kun alat leikkaamaan, niin aika negatiivisesti taitaa silti pelaajat ottaa vastaan tuotteesi. Joten mitä teen? Lisään takaisin ne mikromaksut ja/tai DLC:t.

En ole samaa mieltä että väistämätöntä vastaan ei kannattaisi taistella tai että asia edes olisi väistämätön. Mikromaksut varmasti yleistyvät ja tulevat yhä useimpiin tuotteisiin mutta uskon - ja varsinkin toivon - että saadaan hommaan joku kultainen keskitie. Perinteisissä peleissä olkoon mikromaksut asusteille sun muulle kosmetiikalle mutta jos maksan siitä pelistä 60 euroa, niin en haluaisi enää maksaa etenemisestä, peliajasta tai muusta mobiilipuolen jutuista. En varsinaisesti ole siis täysin mikromaksuja vastaan vaan vain sitä, mihin (peleihin ja pelien sisäisiin asioihin) niitä sovelletaan.

Lainaus käyttäjältä xtpro

En nyt sano, etteikö tätä keissiä voisi kiertää. Voihan sen, mutta ei kovin moni firma. Ja toki riskien ottamisessa on aina mahdollisuus, että se maksaa itsensä takaisin kaikista parhaiten, mutta riski on aina riski Arvostan toki heitä, jotka niitä ottavat, mutta joillain on siihen enemmän varaa kuin toisilla.

Olet nyt aika varma tuosta mikromaksujen väistämättömyydestä mutta minä en. Kuten ylempänä sanoin: yleistyvät varmasti mutta moni varmasti myös käyttää niitä väärin ja unohtaa tai soveltaa niitä paremmin. Kyllä tästä voi hyvää tulla mutta siellä on aina sekin mahdollisuus että pelejä aletaan vähän liikaa pilkkomaan osiin siihen pelin täyteen hintaan nähden.

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro
Lainaus käyttäjältä zappah

Ehkä ensimmäistä kertaa ikinä olen aikalailla samoilla linjoilla koko edellisen tekstisi kanssa. Erityisesti sen kanssa, että parannettavaa löytyy tuossa miten mikromaksuja käytetään peleissä. Mainio teksti (Y)