Steamissa kävi vilske vuonna 2020 – käyttäjämäärät ja pelihankinnat jatkoivat nousua koronapandemian alla / Uutiset / pelaaja.fi

Steamissa kävi vilske vuonna 2020 – käyttäjämäärät ja pelihankinnat jatkoivat nousua koronapandemian alla

14.01.2021 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
0
Steam, 2020, Valve, tilastot, käyttäjät

Valve on julkaissut yhteenvedon Steamin viime vuoden käyttäjäaktiivisuudesta.

Valven mukaan vuosi oli melkoista kasvun aikaa pelipalvelulle. Kuukausittain sen kerrottiin yltäneen 120 miljoonaan aktiiviseen käyttäjään, kun taas kokonaan uusia ostajia nähtiin kuukausittain 2,6 miljoonaa.

Vuotta aiemmin kuukausittaisten käyttäjien määrä oli vielä 95 miljoonaa. Valvelta kerrotaankin, että vuoteen 2019 nähden pelejä ostettiin 21,4 prosenttia enemmän, kun taas peliaikaa vietettiin pelejä 50,7 prosenttia enemmän.

– Kuten varmasti tiedätte, viime vuosi oli täynnä haasteita globaalin pandemian takia. Vaikka Steam olikin nähnyt merkittävää kasvua vuonna 2020 ennen COVID-19-liikkumisrajoituksia, peliajat, peliostokset ja pelaajamäärät kasvoivat räjähdysmäisesti ihmisten jäädessä kotiin. Toivottavasti se toi iloa ja tasapainoa muuten kaoottiseen vuoteen, Valvelta kerrotaan.

Ruuhka näkyi myös muun muassa toimitetun datan määrässä. Valven yhteenvedossa paljastetaan, että vuoden aikana Steamin kautta välitettiin etenpäin 25,2 eksatavun edestä dataa. Hurja liikenteen määrä ajoikin Valvea uusimaan muutamia sen itselleen asettamia kehitysprioriteetteja, jotta lisäkäyttäjien määrää pystyttiin hallitsemaan palvelussa.

Latausliikenteen ennätyksen palvelussa teki Cyberpunk 2077, jonka julkaisun aikana dataa liikutettiin 52 teratavua sekunnissa, mikä on tuplasti enemmän kuin Steamin aiempana huippuhetkenä.

Kasvua ei nähty pelkästään perinteisen pelaamisen puolella, vaan myös virtuaalitodellisuuspelejä pelattiin peliajassa mitattuna 30 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Kaikkiaan uusia SteamVR-käyttäjiä viime vuoden aikana 1,7 miljoonaa.

Mitä tulee peliohjainten käyttöön, kerrotaan 46,6 miljoonan Steam-käyttäjän hyödyntävän palvelussa jonkinlaista ohjainta. Vielä vuotta aiemmin määrä oli 31,8 miljoonaa.

Tämän vuoden keskittymiskohdikseen Valve on ilmoittanut seuraavat asiat:

  • Steam China – Tiimi on työskennellyt ahkerasti kumppanimme Perfect Worldin kanssa. Ollaan hyvin lähellä projektin julkaisua eli Steamin rantautumista Kiinaan vuoden 2021 alussa.
  • Käyttäjäkokemuksen parannukset – Tarkoitus on tuunata sellaisia ongelmallisia osia, joihin suurin osa Steamin käyttäjistä törmää käytön aikana. Käytännössä siis haluamme tehdä ostamisesta, asentamisesta ja pelien pelaamisesta mahdollisimman helppoa.
  • Steam-kirjautuminen – Steam-mobiilisovelluksen päivitys on edelleen suunnitelmissa, jotta kirjautuminen ja tilin turvaaminen helpottuvat.
  • Steam-pisteohjelma – ideoimme lisää tapoja palkita käyttäjiä, varsinkin sellaisille käyttäjille, jotka eivät ole erityisen kiinnostuneita Steam-yhteisön toiminnoista.
  • Linux – Investoimme jatkossakin teknologiaan, joka parantaa pelien yhteensopivuutta ja suorituskykyä Steam Playlla. Luomme uusia keinoja, joilla mahdolliset käyttäjät pääsevät pelaamaan Linuxilla ja nauttimaan parannuksista.
  • Steam-laboratorio – iteroimme jo olemassa olevia kokeiluja, kuten selaus jaalennusten selailu, sekä tutkimme tänä vuonna uusia tapoja, joilla pelaajat voivat selailla valikoimaa.

Lähde: Steam

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Nostoja