Street Fighter V monipuolistaa katutappeluita V-mäisillä uudistuksilla / Uutiset / pelaaja.fi

Street Fighter V monipuolistaa katutappeluita V-mäisillä uudistuksilla

12.06.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
5

Street Fighter V on toistaiseksi tykännyt esiintyä julkisuudessa varsin varoen, mutta nyt tuoreimman videonsa siivittämänä sen toiminnasta on saatu varsin mukava annos uutta tietoa.

Uusi video pureutuu niin pelin V-Skill-, V-Trigger- kuin myös V-Reversal-järjestelmiin. V-Skill on näistä uusi jokaiselle hahmolle annettu oma kevyt erikoisliike, joka aktivoidaan painamalla samanaikaisesti molemmat pelin medium-napit pohjaan. Ryun tapauksessa hahmo hyödyntää V-Skillina Street Fighter III: 3rd Strikesta tuttua parry-liikettä, joka oikein ajoitettuna torjuu täydellisesti vastustajan antamat iskut. M.Bison vuorostaan pystyy omalla V-Skillilla nappaamaan ilmasta vastustajiensa tulipallot ja viskomaan nämä takaisin näiden naamaan.

V-Skillien käyttöä ei rajoiteta millään tavalla taisteluiden tiimellyksessä. Hieman toista maata ovat sen sijaan V-Trigger-liikkeet, jotka aktivoidaan molempia heavy-nappeja painamalla, kunhan hahmonsa niin sanotun V-mittarin on saanut täyteen. Tuolloin Ryu esimerkiksi pystyy voimistamaan iskujaan hetkellisesti, kun taas Charlie pystyy teleporttaamaan lähemmäksi vastustajaansa.

V-Reversal vaatii sekin täyden V-mittarin toimiakseen. Nimensä mukaisesti kyseessä on eräänlainen vastahyökkäys, jonka voi aktivoida kesken vastustajan iskusarjan torjumisen.

Jonkinlaisia Ultra Combojen tapaisia erikoisiskuja tullaan Street Fighter V:ssä myös vielä näkemään. Tällä kertaa ne kantavat kuitenkin nimeä Critical Arts ja niiden käyttö vaatii vastustajaan tehdyn vahingon mukaisesti täyttyvän EX-mittarin hyödyntämistä. EX-mittaria käytetään myös hahmojen perusiskujen vahvistamiseen.

Street Fighter V on odotettavissa kauppoihin vuoden 2016 alkupuoliskolla. Peli on työn alla niin PlayStation 4:lle kuin pc:llekin.

Lähde: PlayStation Blog, Capcom

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Meh. Taidan pysyä Tekkenissä.

Käyttäjän YritaEdes kuva
YritaEdes

Hmm... Kiinnostaisi tietää, miksi tiimi on tuonut ns. burst mekaniikan peliin, sellaista kun ei ole tainnut olla koko pelisarjan historian aikana.

Käyttäjän Norsukampa kuva
Norsukampa

Itse odotin hieman jopa Alpha-sarjasta tutun ISM-systeemin paluuta mutta kyllä tämäkin kelpaa. Nämä V:t tuovat toivon mukaan sopivasti variaatiota matsaamiseen.

Käyttäjän Shunichiro kuva
Shunichiro

Kunpa pelintekijät joskus ymmärtäisivät, että usein vähemmän on enemmän. Ehei, sen sijaan pultataan taas uusi hölmöismi lisää pelimekaniikkaan, joka jo pullistelee supereita muutenkin. Koko V-käyrä viestittää imbaliikkeistä nyypille. Palattaisiin perusasioihin, kunnon mano o mano -meininkiin, jolloin puhtaalla taidolla mitattaisiin paremmuus. Nyt pelisarjan epätasapaino tulee todennäköisesti korostumaan. Jos Street Fighter IV -sarjassa halusi pärjätä nettipelissä, oli pakko valita hahmokseen joku pyhästä kvartetista Ryu, Evil Ryu, Ken tai Akuma. SFV näyttää kasvattavan vaihtoehdot kvintettiin uuden "päähahmon" Charlie Nashin myötä, jota inhoan jo nyt. Yleensä ärsyttää, jos jokin peli jättää Xbox Onen julkaisualustana väliin, mutta tätä en jää kaipaamaan.

Käyttäjän hell_patrol kuva
hell_patrol

Edelleen taistelu pätkii. Tarkoitan siis sitä kun saat iskun sisään, tai otat iskun vastaan, niin kuva pysähtyy hetkeksi. pitäisin paljon enemmän sulavasta taistelusta.

Nostoja