Silicon Knightsin tappio Epic Gamesia vastaan käydyssä oikeusjutussa oli luultua kirvelevämpi. Kehittäjät joutuivat nimittäin vetämään takaisin myymättömät Unreal Engine 3 -pelinsä ja tuhoamaan ne.

Tarkkasilmäinen NeoGAF-käyttäjä Xenon bongasi oikeuden määräyksen juttuun liittyvistä asiakirjoista. Studiolla on aikaa 10. joulukuuta saakka.

Silicon Knights on tuottanut Unreal Engine 3:a hyödyntäen muun muassa Too Humanin ja X-Men Destinyn.

Kanadalaisstudion ja Epic Gamesin välinen oikeustaistelu sai alkunsa vuonna 2007, kun Silicon Knights oli tyytymätön Unreal Engine 3 -pelimoottorista vastaavan Epicin toimintaan. He syyttivät yhtiön sopimuksenvastaista toimintaa siitä, että Too Humania varten jouduttiin lopulta kehittämään uutta teknologiaa.

Silicon Knightsin syytökset kääntyivät lopulta studiota vastaan, ja se tuomittiinkin maksamaan 4,45 miljoonaa dollaria vahingonkorvauksia.

Firman tämänhetkinen tilanne on epäselvä. Sen viimeisimmät pelijulkaisut ovat epäonnistuneet vakavasti, mutta toisaalta paikallinen hallinto on tukenut studiota miljoonilla dollareilla. Yhtiön uutisoitiin aikaisemmin tänä vuonna irtisanoneen suurimman osan väestään.

Kotaku puolestaan julkaisi hiljattain artikkelin, joka ei maalannut mairittelevaa kuvaa Silicon Knightsin sisäisistä toimintatavoista. Artikkelissa studion entiset työntekijät kuvailivat paikkaa sen johtajan Denis Dyackin surkeaksi diktatuuriksi.

Studiolla oli mitä ilmeisimmin kehitteillä jatko-osa paljon kehutulle Eternal Darknessille. Kehittäjien kerrotaan laiminlyöneen muita projektejaan pelin kehittämisen vuoksi, mutta sitä ei kuitenkaan saatu myytyä julkaisijoille.

Denis Dyack tunnetaan vuosien varrelta muun muassa siitä, että hän onnistui hankkimaan porttikiellon NeoGAF-keskustelualueelle Too Humanin julkaisun yhteydessä.

Lähde: NeoGAF, Kotaku

Lisää luettavaa