Suomalainen 2D-lentopeli liihottaa maailmanlaajuisille mobiilimarkkinoille / Uutiset / pelaaja.fi

Suomalainen 2D-lentopeli liihottaa maailmanlaajuisille mobiilimarkkinoille

4.05.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
10

Kotimainen mobiilipeli Oddwings Escape valmistautuu ottamaan haltuunsa Applen kannettavat härpäkkeet. Toukokuun 14. päivä pelin löytää maailmanlaajuisesti App Store -kauppapaikalta, josta sen voi latailla käyttöönsä ilmaiseksi.

Oddwingsin takaa löytyy helsinkiläinen pelistudio Small Giant Games, jolle kyseessä on sen ensimmäinen julkaisu. Studio koostuu muun muassa muutamista vanhoista Habbo Hotel -kehittäjistä, jotka uutuudellaan ovat saaneet aikaan sivulta kuvatun lentokokemuksen, jossa usean erityyppisen hahmon voimin päästään suorittamaan erilaisia tehtäviä.

Oddwings Escape on ensimmäinen askeleemme luoda genrerajat ylittävä pelikokemus ja haluammekin tällä yhdistelmällä tuoda jotain täysin uutta mobiilipelimarkkinalle. Kauniiden ja värikkäiden grafiikoiden sekä korkeatasoisten hahmoanimaatioiden avulla nostamme mobiilipelit uudelle tasolle, Small Giant Gamesin toimitusjohtaja Timo Soininen kertoilee.

Ennen maailmanlaajuista julkaisuaan Oddwings Escape on jo aiemmin ollut kokeiltavissa ainakin Uudessa-Seelannissa. Virallisen julkaisun koittaessa peliä pääsee pelaamaan niin suomeksi, englanniksi, saksaksi, ranskaksi, italiaksi, venäjäksi, puolaksi, espanjaksi, portugaliksi, hollanniksi, turkiksi, japaniksi, koreaksi, arabiaksi kuin myös kiinaksi.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Ei taaskaan mitään mikä saisi meikäläisen kännypelaamista harrastamaan. Samaa kamaa tuli pelattua opiskellessa päivät pitkät ilmaiseksi flash-pelisivustoilla ja ohjaus oli "hieman" parempaa kuin jotain kosketushiplausta, joka näissä yleensä itselle se suurin "ongelma" on.

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro
Lainaus käyttäjältä zappah

Ei taaskaan mitään mikä saisi meikäläisen kännypelaamista harrastamaan. Samaa kamaa tuli pelattua opiskellessa päivät pitkät ilmaiseksi flash-pelisivustoilla ja ohjaus oli "hieman" parempaa kuin jotain kosketushiplausta, joka näissä yleensä itselle se suurin "ongelma" on.

Kaipa tämäkin menee makuasioiksi, mutta itse en voi edes uskoa, että joku väittää näppäimistöllä pelaamista paremmaksi verrattuna yhden sormen painallukseen näytöllä.

Omasta mielestäni peli ainakin visuaalisesti näyttää mukavan pirteältä. Varmasti kokeilisin, jos omistaisin iPhonen. Ainoa mikä pelottaa on se, että tarjoaako peli tarpeeksi syvyyttä, että sen parissa viihtyy pidempään. Mutta tässäkin jälleen näitä F2P-pelien hienoja puolia: ei tarvitse spekuloida, kun siitä vain menee, lataa ja testaa. Gotta love games these days :)

Mielenkiinnolla jään odottamaan josko Androidille joskus perässä julkaisevat.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä xtpro

Kaipa tämäkin menee makuasioiksi, mutta itse en voi edes uskoa, että joku väittää näppäimistöllä pelaamista paremmaksi verrattuna yhden sormen painallukseen näytöllä.

Omasta mielestäni peli ainakin visuaalisesti näyttää mukavan pirteältä. Varmasti kokeilisin, jos omistaisin iPhonen. Ainoa mikä pelottaa on se, että tarjoaako peli tarpeeksi syvyyttä, että sen parissa viihtyy pidempään. Mutta tässäkin jälleen näitä F2P-pelien hienoja puolia: ei tarvitse spekuloida, kun siitä vain menee, lataa ja testaa. Gotta love games these days

Mielenkiinnolla jään odottamaan josko Androidille joskus perässä julkaisevat.

Uumoilinkin että heti kun kirjoittaa jotain vähänkin negatiivista mobiili- tai F2P-peleistä, niin sieltä voi kyseisen valtakunnan ritari ratsastaa paikalle sivaltamaan säihkyvällä sanan säilällään.

Itse en voi uskoa että lyhyeen kommentointiin saat upotettua syvyyden ja yhden kosketuksen ohjaustyylin. Olkoonkin, että syvyys on muutakin kuin ohjattavuus, on minusta liika yksinkertaistaminen typerää. Sinä lie kuulut siihen osaan "pelaajia" (tai oikeammin kehittäjiä), joiden mielestä pelien tulisi pelata itse itsensä ja kuluttaja on lähinnä lompakon raottajan ja katsojan roolissa. Tarpeeksi yksinkertaista kun tekee niin saadaan enemmän ostajia eikä haastetta tarvitse pelätä.

Enkä sano ettei kosketusohjaus sopisi peleihin, se vain sopii vain tietyn tyylisiin tekeleisiin. Suurimpaan osaan peleistä edelleen sopii jokin muu ohjaustapa kuin kosketusnäytön hipominen ja se nyt sattuu olemaan joko näppäimistö+hiiri tai padi.

Keskustelumme kirvoittanut peli toimisi ihan varmasti ylivoimaisesti paremmin padilla tai näppäimistöltä pelattuna ja siitä on "todisteena" se, että kyseisenlaisia pelejä yksinkertaisesti on nähty kymmeniä jo ennen tätä videota, kuten niin usein aiemminkin mobiilipelien kohdalla.

Viime vuosien mobiilihititkin on nähty vuosia aiemmin pc:llä flash- tai muina versioina ja edelleen väitän että ohjaus on silti usein ollut pc:llä parempi. Jonkun Angry Birdsin voi sanoa ohjauksen puolesta peittoavan perinteisemmät ohjaustavat mutta hyvin sitä on pc:lläkin tullut pelattua, ja uskon että konsolillekin pelin ostaneet ovat nauttineet padiohjauksesta.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä xtpro

Kaipa tämäkin menee makuasioiksi, mutta itse en voi edes uskoa, että joku väittää näppäimistöllä pelaamista paremmaksi verrattuna yhden sormen painallukseen näytöllä.

Onko se, se "Press Button For Awesome"?

Kyllä se pitää mennä DOS-peleihin asti, että mitään puhtaasti näppäimistöllä pelattiin ja DOS-peleissäkin oli hiiriohjausta jos peli oli sille suunniteltu. Win 95 ajoilta asti on saanut pc:hen kiinni peliohjaimia hyvin helposti, eli noin 20 vuoteen ei ole mitään pelattu puhtaasti näppämistöllä.

Kosketusnäyttö on karmein ohjaustapa mitä tiedän, niin pelaamiseen kuin kirjoittamiseen, webiä sillä just ja just selaa, siihenkin ottasin hiiren minä päivänä vaan yli kosketusnäytön. Eihän kosketusnäytöllä voi mitenkään saada kunnon tuntumaa pelin ohjaukseen, kun se on vain näköaistin varassa ja siinä samalla sormet heiluu siellä ruudun edessä. Joku Angry Birds sillä viä menee, mutta mitään muuta turha edes koittaa. Siihen vielä se, että yleensä kontrollit pitää olla viemässä itse peliltä arvokasta ruututilaa.

Lopuksi vielä sanon tämän. Totesin että GTA V:ssä on yllättävän hyvä ajaa näppäimistöllä, tuli juuri sellainen oldschool autopeli fiilis. Tietenkin se ohjaimella parempi on, mutta hyvinkin pelattava näppämistöllä. Sitten kun noustaan autosta pois niin näppis hiiri komboa ei voita mikään. Sen minkä analogisessa liikkumisessa häviää, niin korvaa tarkka ja nopea tähtäys mennen tullen ja palatessa. Tääkin on vähän sellainen asia, että jos et aikanaan ennen dual analogi peliohjaimia opetellut pelaamaan first person shootereita näppäimistöllä ja hiirellä niin nyt siihen voi olla vaikea tottua. Itse sen tavan ensin opetelleena analogi tatit ovat todella kömpelöt.

Edit: Nyt kun ihan katsoin tuon videonkin, niin ei voi kun sanoa, että voi voi mihin tämä peliteollisuus on oikein menossa. Eihän tuollaisessa pelissä ole mitään järkeä 2015. Tuo peli muistuttaa jotain Atari 2600 tasoista tekelettä, mutta vain modernilla ulkoasulla. Harmi että ne miljoonat ovat näissä tämmösissä tekeleissä eikä kunnon peleissä joita vanhankoulukunnan pelaajat pelaavat. Onneksi on tuhansia vanhoja pelejä mitkä ovat jääneet väliin. Tällä tiellä saattaa hyvinkin tulla se päivä eteen, kun en edes pieraise uusiin peleihin.

Nämä mahtavat yksinkertaistetut konsolipelit ja vielä tyhmempään makuun tehdyt mobiilipelit. Eikä ihme, kun AAA kehittäjienkin asenne pelien suunnitteluun on tämä: https://www.youtube.com/watch?v=SV97ozaD4vs

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro
Lainaus käyttäjältä zappah

Uumoilinkin että heti kun kirjoittaa jotain vähänkin negatiivista mobiili- tai F2P-peleistä, niin sieltä voi kyseisen valtakunnan ritari ratsastaa paikalle sivaltamaan säihkyvällä sanan säilällään.

Any day ;) Vastassa näyttäisi olevan jälleen "hieman" ahdasmielistä porukkaa, mutta katsotaan mitä tästä tulee.

Lainaus käyttäjältä zappah

Itse en voi uskoa että lyhyeen kommentointiin saat upotettua syvyyden ja yhden kosketuksen ohjaustyylin. Olkoonkin, että syvyys on muutakin kuin ohjattavuus, on minusta liika yksinkertaistaminen typerää. Sinä lie kuulut siihen osaan "pelaajia" (tai oikeammin kehittäjiä), joiden mielestä pelien tulisi pelata itse itsensä ja kuluttaja on lähinnä lompakon raottajan ja katsojan roolissa. Tarpeeksi yksinkertaista kun tekee niin saadaan enemmän ostajia eikä haastetta tarvitse pelätä.

Hei, nautin aivan yhtälailla monimutkaisista peleistä konsoleilla, kuten Bloodbornesta, siinä missä muutkin. Bloodborne on mielestäni eräs parhaimmista peleistä ikinä. Sinä lie varmaan kuulut siihen osastoon, joka on tottunut käyttämään puhelintaan tekstiviesteihin ja puheluihin, jonka takia kaikki siihen liittyvä pelaaminen on tuomittava ihan vaikka vain siitä tuomitsemisen ilosta. Kukin tyylillään, mutta itse nautin paljon mielummin hieman laajemmasta pelivalikoimasta, kun en ole neuroottisesti rajoittunut näihin perinteisiin peleihin "mitä pelit olivat silloin kun minä olin nuori".

Lainaus käyttäjältä zappah

Enkä sano ettei kosketusohjaus sopisi peleihin, se vain sopii vain tietyn tyylisiin tekeleisiin. Suurimpaan osaan peleistä edelleen sopii jokin muu ohjaustapa kuin kosketusnäytön hipominen ja se nyt sattuu olemaan joko näppäimistö+hiiri tai padi.

Keskustelumme kirvoittanut peli toimisi ihan varmasti ylivoimaisesti paremmin padilla tai näppäimistöltä pelattuna ja siitä on "todisteena" se, että kyseisenlaisia pelejä yksinkertaisesti on nähty kymmeniä jo ennen tätä videota, kuten niin usein aiemminkin mobiilipelien kohdalla.

Viime vuosien mobiilihititkin on nähty vuosia aiemmin pc:llä flash- tai muina versioina ja edelleen väitän että ohjaus on silti usein ollut pc:llä parempi. Jonkun Angry Birdsin voi sanoa ohjauksen puolesta peittoavan perinteisemmät ohjaustavat mutta hyvin sitä on pc:lläkin tullut pelattua, ja uskon että konsolillekin pelin ostaneet ovat nauttineet padiohjauksesta.

Toki moni pelityyppi toimii paremmin muilla ohjaustavoilla kuin kosketusnäytöllä. Ehkä jopa suurin osa. Mutta kyllä kosketusnäytölläkin on runsaasti pelejä mitä pelaan ja joista nautin, mutta ne eivät ikinä toimisi yhtä hyvin, tai ainakaan saisi mitään lisäarvoa, jos ohjausta muutettaisiin. Ja tämä Oddwings näyttäisi jälleen juurikin sellaiselta peliltä. Onneksi käytit sanassa todiste lainausmerkkejä, koska siinä ei ollutkaan mitään järkeä. Mikä todiste se on ettei peli voisi toimia uudella ohjaustavalla paremmin kuin vanhalla, koska vanhalla niitä on tehty useita ja uudella ei?

Monet flashit ovat ehdottomasti parempia kuin kyseisten pelien mobiiliversiot, mutta se johtuukin suurilta osin siitä, että mobiilille on nyt niin järjetön tunku, että sinne työnnetään aivan järkyttävää tekelettä kolminumeroisissa summissa päivittäin. Ilman minkäänlaista intohimoa tai rakkautta pelinkehitystä tai yleisesti pelejä kohtaan. Tämän lisäksi buumi toki ajaa jotkin yrittämään ihan tosissaankin, mutta välillä ihmisille sattuu käteen huonompia ideoita. Osanottoni heille. Enpä kuitenkaan väittäisi, että tuonne mobiilikauppapaikkojen listojen kärkeen olisi päässyt kovinkaan montaa peliä, jotka ovat mitenkään heikompia ohjauksensa puolesta kuin niiden flash versioista innoittamansa esikuvansa.

Lainaus käyttäjältä snaketus

Kosketusnäyttö on karmein ohjaustapa mitä tiedän, niin pelaamiseen kuin kirjoittamiseen, webiä sillä just ja just selaa, siihenkin ottasin hiiren minä päivänä vaan yli kosketusnäytön. Eihän kosketusnäytöllä voi mitenkään saada kunnon tuntumaa pelin ohjaukseen, kun se on vain näköaistin varassa ja siinä samalla sormet heiluu siellä ruudun edessä. Joku Angry Birds sillä viä menee, mutta mitään muuta turha edes koittaa. Siihen vielä se, että yleensä kontrollit pitää olla viemässä itse peliltä arvokasta ruututilaa.

Voisiko mitenkään olla mahdollista, että mobiilille tuotetut pelit eivät ehkä vaadi sitä raudanlujaa Tuntumaa, kuten FPS- tai rallipeleissä? Tai mites se fakta, kun endless runner tyypisessä pelissä painetaan mitä tahansa kohtaa ruudulla, jolla tapahtuu hahmon ohjaaminen? Tähän vissiin tuo näppis+hiiri combo olis aivan järkyttävän kova lisä tuoden aivan huikean tuntuman intensiiviseen Jetpack Joyrideen.

Ei. Tietyllä alustalla toimii parhaiten tietynlaiset pelit. Niin yksinkertaista se on. Pelaan Destinyni PS4:llä ja Clash of Clansini puhelimellani. Kumpikin peli toimii erittäin näppärästi omalla laitteellaan, enkä halua lähteä näitä sekoittamaan keskenään.

Lainaus käyttäjältä snaketus

Edit: Nyt kun ihan katsoin tuon videonkin, niin ei voi kun sanoa, että voi voi mihin tämä peliteollisuus on oikein menossa. Eihän tuollaisessa pelissä ole mitään järkeä 2015. Tuo peli muistuttaa jotain Atari 2600 tasoista tekelettä, mutta vain modernilla ulkoasulla. Harmi että ne miljoonat ovat näissä tämmösissä tekeleissä eikä kunnon peleissä joita vanhankoulukunnan pelaajat pelaavat. Onneksi on tuhansia vanhoja pelejä mitkä ovat jääneet väliin. Tällä tiellä saattaa hyvinkin tulla se päivä eteen, kun en edes pieraise uusiin peleihin.

Nämä mahtavat yksinkertaistetut konsolipelit ja vielä tyhmempään makuun tehdyt mobiilipelit. Eikä ihme, kun AAA kehittäjienkin asenne pelien suunnitteluun on tämä: https://www.youtube.com/watch?v=SV97ozaD4vs

"...mitään järkeä 2015". Ovatkohan esimerkiksi -95 vuonna syntyneet pelaajat paljoa kerenneet fiilistellä noita rakkaan Atarisi tekeleitä? Onko mielestäsi väärin, että heillekin tällainen kamala mahdollisuus nyt annetaan?

Toiseksi, veikkaisin että ne miljoonat ovat näissä peleissä juuri siksi, että asiakaskunta ei ole sitä vanhaa koulukuntaa, joka nykyään itkee foorumeilla ja ovat ostamatta pelejään ennen alennuksia johtuen siitä, että heidän peliensä kehittäjät yrittävät pitää itsensä elossa koittamalla kehittää uusia ansaintamalleja lisäsisältöjen muodossa. Mutta ei, rakkaat old schoolarit ovat heti keihäät ojossa huutaen; "Me vaadimme ohjaukseltaan monipuolisen kokemuksen jossa on äärimmäisen yksityiskohtainen avoin maailma ilman minkäänlaista lisäsisältöä. Muuten, syökää tunkkinne." Ja kehittäjät kiittää. Tai siirtyy mobiiliin...

Loppujen lopuksi ympyrä toivottavasti sulkeutuu, kun pelimaailma menee eteenpäin ja kaikki nämä uppiniskaiset ajattelijat jäävät kyhnöttämään NESiensä kanssa pelaillen vanhoja klassikoita. Mikäs siinä, ei ole minulta pois ja säästyypähän tältä järkyttävältä iänkaikkiselta valittamiselta ainakin vähän paremmin jälleen.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä xtpro

Vastassa näyttäisi olevan jälleen "hieman" ahdasmielistä porukkaa --

Ahdasmielistä kun sanoin yhden pelin kohdalla olevani siitä kiinnostumaton, samalla kun konsoli- ja pc-pelien kohdalla menee kymmeniä ohi samaan tapaan? Perustelin myös mielestäni vallan ymmärrettävästi ohjaustavoista mutta eihän tässä taas ole kuin yksi kommentoija oikeassa ja muut ovat alempaa pohjasakkaa/ahdasmielisiä/mitämilläkinkertaa. Toistat kaavojasi, aivan kuten mobiilipelit toistavat vanhoja pelejä ja matkivat listaykkösiä.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Sinä lie varmaan kuulut siihen osastoon, joka on tottunut käyttämään puhelintaan tekstiviesteihin ja puheluihin, jonka takia kaikki siihen liittyvä pelaaminen on tuomittava ihan vaikka vain siitä tuomitsemisen ilosta. Kukin tyylillään, mutta itse nautin paljon mielummin hieman laajemmasta pelivalikoimasta, kun en ole neuroottisesti rajoittunut näihin perinteisiin peleihin "mitä pelit olivat silloin kun minä olin nuori".

Kuulun siihen "osastoon", joka on kokeillut useita itseä kiinnostavia mobiilipelejä, niihin pettyen. En myöskään ole koskaan tuominnut mistään ilosta (jättäisitkö joskus kommenteissasi nämä väärät johtopäätökset & olkiukot pois, kiitos) ja olen antanut mahdollisuuksia mutta esimerkiksi kovasti odottamani Plants vs. Zombies 2 oli suuri pettymys. Se ei vain toimi puhelimen pienellä ruudulla kuten pc:llä toimisi. Vertailukohteena ensimmäinen osa.

Lisäksi jatko-osassa joutuu "hienon" F2P-ansainnan takia jauhamaan samoja jaksoja useaan kertaan, toisin kuin ensimmäisessä, jossa pelin sai ostaa kokonaisena eikä mitään keinotekoista pitkittämistä rahan takia ollut tarpeellista olla mukana. Tämä toki ok taas sinun mielestäsi, koska lasket itsesi kerhoon.

Siinä toki olet oikeassa että pääasiassa käytänkin puhelinta txt/puh-ominaisuuksiin, paitsi että nykyisin 90% käytöstä on whatsappia tai fb-messengeria. Lisänä satunnainen surffaus info-tarpeeseen sekä karttapalvelut.

Pelaisin kyllä mielelläni mobiililla jos ne tarjoaisivat MINULLE jotain aikani arvoista. Se sinun on jotenkin hirveän vaikea ymmärtää, että joillakin se rima on korkeammalla alkaa pelaamaan jotain peliä, jonka on kokenut jo moneen otteeseen itselle paremmin soveltuvalla ohjauksella ja (ERITYISESTI) suuremmalta ruudulta.

Mitä tulee taas vetämääsi johtopäätökseen siitä että pelaisin vain "nuoruuden pelejä", niin eikö sen todista jo se että nykyiset pelit ovat ihan eri maailmasta verrattuna 8-bit Nintendon 2D-hyppelyihin tai vastaaviin. Pelimakuni on muutenkin hyvin laaja ja hieman ärsyttää tämä "hienojen" johtopäätösten vetely. En myöskään mene minkään Metacriticien tai vastaavien talutusnuorassa vaan annan hyvin usein peleille mahdollisuuksia mutta sinä haluat niputtaa minut ahdasmielisiin tai muuhun sinulle ilmeisesti mielenrauhaa tuovaan lokeroon, koska kyllähän kaikki eri mieltä kanssasi olevat ovat jollain tapaa viallisia, eikö?

Lainaus käyttäjältä xtpro

-- kosketusnäytölläkin on runsaasti pelejä mitä pelaan ja joista nautin, mutta ne eivät ikinä toimisi yhtä hyvin, tai ainakaan saisi mitään lisäarvoa, jos ohjausta muutettaisiin.

Enkö minäkin tämän jo sanonut että joihinkin peleihin, tai paremminkin jopa genreihin, ohjaustapa sopii. Jatkoin myös että suurimpaan osaan ne eivät yksinkertaisesti ole se paras ohjaustapa mutta kun mobiilimaailmassa ei vaihtoehtoja juuri ole, jos ei osta lisäkapuloita, joka taas muuttaa koko idean. Lisäarvoa ne saisivat paremmasta (tarkemmasta, reagoivammasta, jne.) ohjauksesta, mikäli eivät sattuisi olemaan se vähemmistössä oleva ryhmä pelejä, joihin oikeasti sopii kosketusohjaus.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Ja tämä Oddwings näyttäisi jälleen juurikin sellaiselta peliltä. Onneksi käytit sanassa todiste lainausmerkkejä, koska siinä ei ollutkaan mitään järkeä. Mikä todiste se on ettei peli voisi toimia uudella ohjaustavalla paremmin kuin vanhalla, koska vanhalla niitä on tehty useita ja uudella ei?

Nimenomaan ei näytä sellaiselta peliltä. Ymmärrät taas (tahallaan?) väärin: todiste ei ole se, että onko jokin uusi ja jokin vanha, vaan seikka, jonka jo sanoin: kyseisenlaisia pelejä on tehty niin paljon, että en näe millään hiplailun olevan se sopivin & tarkin mahdollinen ohjaustapa tuon kaltaiseen ohjaukseen. Mutta ei, sinä mobiilipuolen puolustajana ja fanipoikana et tätä voi ymmärtää tai sitten yksinkertaisesti olet joko niin nuori tai suppean pelihistorian omaava ettet tuollaisen kaltaista peliä ole ikinä pelannut ja et voi asiaa ymmärtää.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Enpä kuitenkaan väittäisi, että tuonne mobiilikauppapaikkojen listojen kärkeen olisi päässyt kovinkaan montaa peliä, jotka ovat mitenkään heikompia ohjauksensa puolesta kuin niiden flash versioista innoittamansa esikuvansa.

En ole heikoksi väittänyt, olen väittänyt että suurimmassa osassa mobiilipelejä toimisi perinteisempi ohjaus paremmin. Esimerkiksi listan kärjessä majaillut Clash of Clans on strategiapeli, johon hiiri & näppäimistö olisi omin ohjaustapa. Ihan sama että homma on isketty mobiilille hyvin toimivaan muotoon, olisi silti olemassa parempikin ohjaustyyli.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Voisiko mitenkään olla mahdollista, että mobiilille tuotetut pelit eivät ehkä vaadi sitä raudanlujaa Tuntumaa, kuten FPS- tai rallipeleissä?

Voisiko mitenkään olla, että joillekin ihmisille ruudun näppäily ei tunnu tarpeeksi haastavalta pelaamiselta ja se on yksi syy, miksi mobiilipelailu ei yleensä kiinnosta ja anna sitä mitä pelaamiseltaan hakee. Miksi se on niin vaikea ymmärtää että jotkut eivät vain innostu mobiilipeleistä, aivan kuten joillekin pc-masterracettajille on 30fps-konsolimaailma täysin out. Voisikin sanoa, että kun on tottunut parempaan niin on hankala palata sinne yksinkertaistettuun maailmaan. Pelkäätkö että kun emme ole kaltaisiasi mobiilifaneja, ei tuleva kötöstyksesi menesty vai miksi kommenttisi haisevat niin fanipoikuudelle ja omalle lehmälle ojassa?

Lainaus käyttäjältä xtpro

Ei. Tietyllä alustalla toimii parhaiten tietynlaiset pelit. Niin yksinkertaista se on. Pelaan Destinyni PS4:llä ja Clash of Clansini puhelimellani. Kumpikin peli toimii erittäin näppärästi omalla laitteellaan, enkä halua lähteä näitä sekoittamaan keskenään.

Omituista kuinka voit olla sekä samaa että eri mieltä samasta asiasta. Tätä samaa olen sanonut jo useaan otteeseen uutisen pelistä: se, ja sen edustama genre, sopisi paremmin muulle kuin kosketusnäyttöohjaukselle. Se, että se toimii "hyvin" mobiililla, ei tarkoita ettei sille löytyisi parempikin, minua kiinnostavampi, ohjaustapa muualta.

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro
Lainaus käyttäjältä zappah

Ahdasmielistä kun sanoin yhden pelin kohdalla olevani siitä kiinnostumaton, samalla kun konsoli- ja pc-pelien kohdalla menee kymmeniä ohi samaan tapaan? Perustelin myös mielestäni vallan ymmärrettävästi ohjaustavoista mutta eihän tässä taas ole kuin yksi kommentoija oikeassa ja muut ovat alempaa pohjasakkaa/ahdasmielisiä/mitämilläkinkertaa. Toistat kaavojasi, aivan kuten mobiilipelit toistavat vanhoja pelejä ja matkivat listaykkösiä.

Toistan kaavojani aivan samalla tavalla kuin nämä valittajatkin keiden kommentteihin aina tartun. Jonka jälkeen myönnän kyllä suhtautuvani heitä kohtaan ylimielisesti, koska en tätä valittamista tai kiittämättömyyttä tai yleistä tyhmyyttä voi sietää mitä joskus näiden uutisten kommenteissa tulee vastaan.

Eikä sinulta kovin paljoa noita perusteluja kosketusnäytön heikkoudelle ole tippunut. Otetaanpa vaikka tämä Oddwings. Muutetaan se tietokoneelle. Nyt ohjaus tapahtuu näyttöä painamisen sijaan hiirellä osoittamalla johonkin suuntaan, jolloin hahmo lentää sinne päin. Kuinka tämä on yhtään monimutkaisempaa kuin kosketusnäytölläkään? Tai millä ihmeen tavalla tämä hiirellä liikuttelu nyt olisi mitenkään parempi tapa ohjata hahmoa? Tai tarkempi? Tai sopivampi? Reagoivampi ehkä voisi olla, jos vaikka pelaisin ohjaimella ja se tärähtelisi silloin tällöin, mutta onko tämä tosiaan se suurin syy miksi kosketusnäyttö jää jalkoihin?

Lainaus käyttäjältä zappah

Lisäksi jatko-osassa joutuu "hienon" F2P-ansainnan takia jauhamaan samoja jaksoja useaan kertaan, toisin kuin ensimmäisessä, jossa pelin sai ostaa kokonaisena eikä mitään keinotekoista pitkittämistä rahan takia ollut tarpeellista olla mukana. Tämä toki ok taas sinun mielestäsi, koska lasket itsesi kerhoon.

Pelaisin kyllä mielelläni mobiililla jos ne tarjoaisivat MINULLE jotain aikani arvoista. Se sinun on jotenkin hirveän vaikea ymmärtää, että joillakin se rima on korkeammalla alkaa pelaamaan jotain peliä, jonka on kokenut jo moneen otteeseen itselle paremmin soveltuvalla ohjauksella ja (ERITYISESTI) suuremmalta ruudulta.

Mitä tulee taas vetämääsi johtopäätökseen siitä että pelaisin vain "nuoruuden pelejä", niin eikö sen todista jo se että nykyiset pelit ovat ihan eri maailmasta verrattuna 8-bit Nintendon 2D-hyppelyihin tai vastaaviin. Pelimakuni on muutenkin hyvin laaja ja hieman ärsyttää tämä "hienojen" johtopäätösten vetely. En myöskään mene minkään Metacriticien tai vastaavien talutusnuorassa vaan annan hyvin usein peleille mahdollisuuksia mutta sinä haluat niputtaa minut ahdasmielisiin tai muuhun sinulle ilmeisesti mielenrauhaa tuovaan lokeroon, koska kyllähän kaikki eri mieltä kanssasi olevat ovat jollain tapaa viallisia, eikö?

F2P-pelit toki tuovat joitain näitä mekaniikkoja, joilla rahaa pyritään tekemään ja toisissa peleissä kehittäjä onnistuu toteuttamaan mekaniikat sen kummemmin pelikokemukseen negatiivisesti vaikuttaen ja joskus ei. PVZ2 ei onnistunut, en itsekään tykännyt siitä. Mutta toisaalta en olisi peliä varmaankaan ikinä ladannut, jos se olisi jotain maksanut, joten tämä nyt on taas näitä plussia ja miinuksia, joita F2P ansaintamalli/markkinointikikka/mikälie tuo mukanaan. Joten kyllä, oli se ok, koska en olisi muuten ikinä pelille antanut mahdollisuutta muutenkaan. Kuten ei miljoonat muutkaan pelin ladanneet ihmiset. Ei siksi että "kuulumme kerhoon".

Ja ymmärrän hyvin ettet jaksa pelata peliä, jos olet sen kokenut jo aiemmin. Totta kai. Alkuperäinen viestini ei ihan syystä ottanut tähän kantaa mitenkään, vaan nimenomaan tuohon järjettömään lausahdukseen kosketusnäytön heikkoudesta ohjaustapana Oddwingsin kohdalla. Siihen ei edelleenkään ole mitään loogista perustelua sinulta tullut.

Minä en pelaa tietokonepelejä johtuen siitä, etten nauti ohjauksena hiiri+näppis combosta, koska en ole siihen koskaan liiemmin totutellut. En kuitenkaan mene jokaisen tietokonepelin kohdalle huutelemaan kuinka itse tykkäisin kännykällä tai konsoliohjaimella pelata tai varsinkaan ala hiiri+näppistä mitenkään vähätellä, koska tässä ei yksinkertaisesti olisi mitään järkeä. Sitä voisi olla aika vaikea faktoilla tukea. Mutta koska sinulta näitä vahvoja mielipiteitä lentää kosketusnäytön heikkoudesta, niin olisi kiva jotain konkreettista tukea väitteille saada.

Lainaus käyttäjältä zappah

Nimenomaan ei näytä sellaiselta peliltä. Ymmärrät taas (tahallaan?) väärin: todiste ei ole se, että onko jokin uusi ja jokin vanha, vaan seikka, jonka jo sanoin: kyseisenlaisia pelejä on tehty niin paljon, että en näe millään hiplailun olevan se sopivin & tarkin mahdollinen ohjaustapa tuon kaltaiseen ohjaukseen. Mutta ei, sinä mobiilipuolen puolustajana ja fanipoikana et tätä voi ymmärtää tai sitten yksinkertaisesti olet joko niin nuori tai suppean pelihistorian omaava ettet tuollaisen kaltaista peliä ole ikinä pelannut ja et voi asiaa ymmärtää.

Kerro nyt toki tarkasti, miten tällaista peliä ohjataan tietokoneella ja mikä tekee siitä paremman. Enkä todellakaan ole fanipoika suuntaan tai toiseen, puhun näitä juttuja ihan järjen puolesta. Nämä kommenttisi kuulostavat täysin mielipiteiltä, jotka ovat syntyneet jostain katkeruudesta tai vihasta mobiilipelejä kohtaan, johtuen ties mistä syystä. Onhan se toisaalta ihan hyväksyttävää, että aikuisiakin ihmisiä välillä kiukuttaa, mutta on se hieman lapsellista tulla tänne purkamaan sitä laukomalla kommentteja minkä tukena käyttää omaa pikku mieltään siitä kuinka kosketusnäyttö nyt vaan sattuu olemaan huono ohjaustapa.

Lainaus käyttäjältä zappah

Voisiko mitenkään olla, että joillekin ihmisille ruudun näppäily ei tunnu tarpeeksi haastavalta pelaamiselta ja se on yksi syy, miksi mobiilipelailu ei yleensä kiinnosta ja anna sitä mitä pelaamiseltaan hakee. Miksi se on niin vaikea ymmärtää että jotkut eivät vain innostu mobiilipeleistä, aivan kuten joillekin pc-masterracettajille on 30fps-konsolimaailma täysin out. Voisikin sanoa, että kun on tottunut parempaan niin on hankala palata sinne yksinkertaistettuun maailmaan.

Haastavalta? Miten haastavampi ohjaus voi ikinä olla syy siihen, että se olisi parempi kuin yksinkertaisempi? Muutenkin jatkuvasti puhut siitä kuinka yksinkertaisempi=huonompi. Ja tässä ei ole mitään järkeä. Muuten pelaisit silmät sidottuina selin siinä tietokoneella parhaan nautinnon saamiseksi.

Ja minä kyllä ymmärrän sen ettei kaikkia nappaa kaikki alustat. Mutta kommenttisi Oddwingsin paremmuudesta tietokoneella oli vain niin perätöntä, että halusin siihen kommentoida. Aivan normaalisti kommentoinkin ja mielipidettäni ilmaisin: "Kaipa tämäkin menee makuasioiksi, mutta itse en voi edes uskoa, että joku väittää näppäimistöllä pelaamista paremmaksi verrattuna yhden sormen painallukseen näytöllä." Ja tästä lähti kauhea hyökkäys omalta osaltasi ja hirveä vaahtoaminen jostain fanipojuudesta ja ties mistä. Vaikka hyvin teen selväksi pelaavani konsoleilla aivan samalla tavalla niistä nauttien.

Lainaus käyttäjältä zappah

Pelkäätkö että kun emme ole kaltaisiasi mobiilifaneja, ei tuleva kötöstyksesi menesty vai miksi kommenttisi haisevat niin fanipoikuudelle ja omalle lehmälle ojassa?

"Kötöstykseni". Kiitos paljon. Pelini, jota et ole vilaukseltakaan nähnyt tai kokeillut ja jolle olen uhrannut elämästäni nyt kaiken energian ja ajan viimeisen puolen vuoden ajan. 16 tunnin työpäivä on täysin normaalia ja työviikko on 7 päivän pituinen. Alkoholin lopetin täysin, jotta pystyisin käyttämään enemmän aikaa pelini kehittämiseen. Olen tehnyt kaikki mahdolliset suunnitteluratkaisut pohtien pääni puhki kuinka pystyn tarjoamaan pelaajilleni parhaan mahdollisen kokemuksen kaikin mahdollisin tavoin, mutta samalla turvaten tiimilleni ja liiketoiminnalleni jatkon pidemmällekin kuin yhden pelin julkaisuun. Ja sitten joku närkästynyt sankari heittää tällaista kommenttia. GJ. En tiedä pitäisikö tämän kommenttisi rimanalitukselle nauraa vai itkeä. Näenpähän ainakin keskusteluosapuolen todellisen luonteen tästä. Ei paljoa mielipiteesi enää paina, kun keskustelukykysi on samaa tasoa kuin vihaistuneella teinillä.

En minä mieltäni tästä pahoita, mutta osoittaa taas kuinka kartalla sinäkin pelaajana olet siitä millaista näitä rakkaita pelejäsi on kehitttää.

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Kun lapsi on jo mennyt pesuveden mukana, voin ratsastaa paikalle ja osoittaa älyllisen ylivertaisuuteni: Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että em. peli ei ole taiteellisesti erityisen kunnianhimoinen? Otetaan Hill Climb Racing, yhdistetään siihen Angry Birdsin linnut ja sekoitetaan soppaan vielä hitunen Mary Shelleyn Frankensteinia. Kenestä tämä on luovin peli taiteellisesti sitten, noh minkään... Seuraavaksi joku voisi kirjoittaa, miten kauhean raskasta niitä pelejä on oikein pelata ja arvostella. Oliko tämä nyt kuukauden kommentin arvoinen postaus - vai mitä minun pitää oikein tehdä!

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä xtpro

yleistä tyhmyyttä

Olen perustellut sanomiseni mutta sinä et niitä ole ymmärtänyt. En osaa enempää rautalankaa vääntää. Yritän kuitenkin vielä vuoksesi viimeisen kerran: Oddwings on peli. Pelillä on genre. Saman genren pelejä on ilmestynyt aiemminkin. Niitä on ilmestynyt pc:lle. Pc:llä ohjataan näppäimistö, hiirellä tai näiden yhdistelmällä. Tämä ohjaustapa sopii kyseiseen genreen kokemuksieni mukaan paremmin. Kokemukset tulevat useista saman genren peleistä.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Eikä sinulta kovin paljoa noita perusteluja kosketusnäytön heikkoudelle ole tippunut.

Perusteita on tullut, ne eivät vain herralle kelpaa.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Otetaanpa vaikka tämä Oddwings. Muutetaan se tietokoneelle. Nyt ohjaus tapahtuu näyttöä painamisen sijaan hiirellä osoittamalla johonkin suuntaan, jolloin hahmo lentää sinne päin.

Ajattelin kyllä näppäimistöllä ohjaamista hiiren sijasta. Ylös on ylös, alas on alas, oikea, vasen tai vastaavaa. Miksi hiiri? Yksinkertaistit tämänkin kun loogisin ohjaus olisi nuolinäppäimillä tai vaihtoehtoisesti padin tatilla.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Tai millä ihmeen tavalla tämä hiirellä liikuttelu nyt olisi mitenkään parempi tapa ohjata hahmoa?

Mistä sait päähäsi että valitsisin ohjaustavaksi hiiren? Älä tee taas omia johtopäätöksiä.

Lainaus käyttäjältä xtpro

suurin syy miksi kosketusnäyttö jää jalkoihin?

Tarkempi ohjaus nyt ensin tulee isoimmaksi syyksi mieleen. Pienellä näytöllä ohuempikin sormi on hyvin paljon suurempi "osoitin" kuin hiiren vastaava, jos nyt verrataan siihen vertailuun ottamaasi hiirtä eikä hahmon ohjausta näppäimistöllä/tatilla.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Mutta toisaalta en olisi peliä varmaankaan ikinä ladannut, jos se olisi jotain maksanut, joten tämä nyt on taas näitä plussia ja miinuksia, joita F2P ansaintamalli/markkinointikikka/mikälie tuo mukanaan. Joten kyllä, oli se ok, koska en olisi muuten ikinä pelille antanut mahdollisuutta muutenkaan. Kuten ei miljoonat muutkaan pelin ladanneet ihmiset.

Sinusta on siis ok että peli vetää testaajia mutta ei ostajia? Ainakin meidän molempien kohdalla näin on käynyt. Mutta sinua edelleen kiinnostaa, kuten sanoin kerhoon kuuluvana, se osuus joka maksaa ne mikromaksut eikä halua ostaa kokonaista rampauttamatonta peliä kertamaksulla. Minua olisi peli kiinnostanut mutta ei näillä mobiilimaailman kiroilla varustettuna.

Lainaus käyttäjältä xtpro

kosketusnäytön heikkoudesta ohjaustapana Oddwingsin kohdalla. Siihen ei edelleenkään ole mitään loogista perustelua sinulta tullut.

Tarkoitat että et ole saanut sinua tyydyttävää perustelua tai vastausta jossa olisin kanssasi samaa mieltä? Perustelut olet jo saanut.

Lainaus käyttäjältä xtpro

En kuitenkaan mene jokaisen tietokonepelin kohdalle huutelemaan kuinka itse tykkäisin kännykällä tai konsoliohjaimella pelata tai varsinkaan ala hiiri+näppistä mitenkään vähätellä, koska tässä ei yksinkertaisesti olisi mitään järkeä. Sitä voisi olla aika vaikea faktoilla tukea.

Et tietenkään mene koska se olisi typerää niin päin tehtynä ja perusteita ei ole. Kun pelataan jo sillä paremmalla tavalla, niin kukapa olisi niin typerä että huonompaa toivoisi. Faktojakaan ei ole.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Mutta koska sinulta näitä vahvoja mielipiteitä lentää kosketusnäytön heikkoudesta, niin olisi kiva jotain konkreettista tukea väitteille saada.

Tukea ja tukea. Suurimpaan osaan peleistä kosketusnäyttö on huonompi vaihtoehto kuin perinteisemmät ohjaustavat. En tarvitse enempää perusteluita ja jos et ymmärrä tätä, niin mitä järkeä tätä on jatkaa? Perustele itse kosketusnäytön ylivertaisuus jos perustelusta tykkäät. Olen jo sanonut että se sopii siihen pieneen osaan pelejä mutta suurin osa on silti muualla enemmän kotonaan VAIKKA sama peli voikin olla täysin pelattavassa kuosissa mobiiliversionakin. En edelleenkään ole (tarkoittanut ainakaan) sanonut mitään mistään heikkoudesta, vaan siitä mikä on parempi vaihtoehto.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Kerro nyt toki tarkasti, miten tällaista peliä ohjataan tietokoneella ja mikä tekee siitä paremman.

Sitä ohjataan ohjaustavalla, joka ei sörki samalla nähtävää pelikuvaa. Siinä nyt ensimmäinen ongelma korjattuna. Toisena tulee näppäimistön tahi tatin tarkkuus verrattuna sormella sohimiseen. En voi ymmärtää miksi nämä ovat niin utopiaa sinulle. Kehität pelejä ja ohjaustapojen erot ovat näin hukassa? No, ilmeisesti olet todellakin suuntautunut mobiilipuolelle.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Enkä todellakaan ole fanipoika suuntaan tai toiseen, puhun näitä juttuja ihan järjen puolesta.

Perustelusi saavat sinut näyttämään fanipoitsulta eikä sille oikein mitään voi. Viimeisin kommentti PvZ2:sta erityisesti; kärjistäen: "F2P-malli kusi ZvP2:n mutta ei haittaa kun MINUA ei kuitenkaan kiinnostanut ostaa sitä".

Lainaus käyttäjältä xtpro

mielipiteiltä, jotka ovat syntyneet jostain katkeruudesta tai vihasta mobiilipelejä kohtaan, johtuen ties mistä syystä.

Tässä taas tätä syiden liimaamisia kun et voi hyväksyä muiden mielipiteitä. Ei minulla ole mitään erityistä syytä olla katkera asioille, joita en edes erityisemmin harrasta. Miten ne ovat minulta pois? Enkö saa kommentoida jos olen jotain mieltä ja myös perustelen sen, ilman että minulla TÄYTYY olla jotain katkeruutta? Isä hakkasi mobiilipeleillä kun olin nuori, vai?

Lainaus käyttäjältä xtpro

tukena käyttää omaa pikku mieltään

Jahas. Et sinäkään muistaakseni juuri muita tukia ole tarjonnut. Sitä paitsi olen perustellut mielipiteeni.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Miten haastavampi ohjaus voi ikinä olla syy siihen, että se olisi parempi kuin yksinkertaisempi?

Käännetäänkö tämä toisinpäin: mitä hauskaa/kiinnostavaa/haastavaa on klikkailla yhtä ruutua?

Lainaus käyttäjältä xtpro

Muutenkin jatkuvasti puhut siitä kuinka yksinkertaisempi=huonompi. Ja tässä ei ole mitään järkeä. Muuten pelaisit silmät sidottuina selin siinä tietokoneella parhaan nautinnon saamiseksi.

Liika yksinkertaistaminen on tylsää. Kaikki pelit voisivat kärjistettynä siis olla "paina A jatkaaksesi"-tyylin edustajia, jos sinulta kysytään.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Ja minä kyllä ymmärrän sen ettei kaikkia nappaa kaikki alustat.

Ongelma ei ole alustassa, vaan genreissä ja sopivuudessa. Enkä sano ettei Oddwings voisi olla viihdyttävä tekele, sanoin että se toimisi paremmin pc:llä (tai konsolilla).

Lainaus käyttäjältä xtpro

tästä lähti kauhea hyökkäys omalta osaltasi ja hirveä vaahtoaminen jostain fanipojuudesta ja ties mistä.

Liekkö osuutta hyökkääviin kommentteihin itsesi asettamisella lähtökohtaisesti muiden yläpuolelle? Mielestäni olen kuitenkin pysynyt aika hyvin asiassa tästä huolimatta.

Lainaus käyttäjältä xtpro

"Kötöstykseni". Kiitos paljon.

Normaali termi minulle ihan hyvistäkin tuotteista. Puhun omistakin tekeleistäni (tämäkin lie paha sana sinulle?) milloin milläkin sanalla niillä sen enempää huonoa kuin hyvääkään tarkoittamatta.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Pelini, jota et ole vilaukseltakaan nähnyt tai kokeillut ja jolle olen uhrannut elämästäni nyt kaiken energian ja ajan viimeisen puolen vuoden ajan. 16 tunnin työpäivä on täysin normaalia ja työviikko on 7 päivän pituinen. Alkoholin lopetin täysin, jotta pystyisin käyttämään enemmän aikaa pelini kehittämiseen. Olen tehnyt kaikki mahdolliset suunnitteluratkaisut pohtien pääni puhki kuinka pystyn tarjoamaan pelaajilleni parhaan mahdollisen kokemuksen kaikin mahdollisin tavoin, mutta samalla turvaten tiimilleni ja liiketoiminnalleni jatkon pidemmällekin kuin yhden pelin julkaisuun. Ja sitten joku närkästynyt sankari heittää tällaista kommenttia. GJ.

No voi voi. Meidän pitäisi tietää tyypin kaikki vastoinkäymiset ja sen mukaan kommentoida. Mitä kautta voin ensi kerralla varmistaa ettei tule vääriä sanoja käytetyksi, samalla kun itse voit siellä korokkeellasi itkeä työtuntiesi perään?

Lainaus käyttäjältä xtpro

En tiedä pitäisikö tämän kommenttisi rimanalitukselle nauraa vai itkeä. Näenpähän ainakin keskusteluosapuolen todellisen luonteen tästä. Ei paljoa mielipiteesi enää paina, kun keskustelukykysi on samaa tasoa kuin vihaistuneella teinillä.

Samaa sinulle kun olen seurannut kommenttejasi. Mielipiteesi ovat minulle olleet jo pitemmän aikaa aika nollan arvoisia. Syytkin olen tähän maininnut mutta kerrataan: lähtökohtainen oikeassa oleminen ja sen pakko sekä itsensä muiden yläpuolelle asettaminen. Tuntuu myös että sinun on todella vaikea nähdä asioita muiden näkökulmasta.

Lainaus käyttäjältä xtpro

En minä mieltäni tästä pahoita, mutta osoittaa taas kuinka kartalla sinäkin pelaajana olet siitä millaista näitä rakkaita pelejäsi on kehitttää.

En ymmärrä miten sinä liityt rakkaiden pelieni kehitykseen, tai miten siihen liittyy se seikka että sanoin yhden mobiilipelin toimivan paremmin muilla ohjaustavoilla.

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro
Lainaus käyttäjältä zappah

Loogisin olisi näppäimistöllä??? Mitä nyt taas. Tuon Oddwingsin ohjaaminenhan nimenomaan tuolla näppäimistöllä olisi epätarkempaa kuin kosketusnäytöllä. Kosketusnäytöllä eri suuntia mihin hahmon saa lentämään yhtäjaksoisesti on toista tuhatta, kun nuolinäppäin-kombolla mainitsit 4. Onpa äärimmäisen tarkkaa ja ylivertaista. Toiseksi, eihän tuolla tarkkuudella ole Oddwingsin tapauksessa edes minkäänlaista merkitystä. Hahmo kääntyy hitaasti, joten mitä lisäarvoa tarkkuus voisi mahdollisesti tarjota? Näistä syistä juuri pidänkin kommenttejasi niin järjettöminä ja vähemmästäkin tuntuu, että vedät mielipiteitäsi johtuen vihaistuneesta asenteestasi mobiilipelejä kohtaan, ei rationaalisuudesta. Kuka se fanipoju tässä olikaan?

PvZ:sta sen verran, että varmasti Popcapille jäi viivan alle parempi tuotto kuin maksullisen ensimmäisen osan kohdalla. Ja nyt minäkin kuluttajana sain ainakin testata sitä ja todeta ettei ollut minun juttu, mikä tässä F2Pssä on juuri niitä hyviä puolia. Sitten on vielä niitä jotka pitävät pelistä, jäävät sen pariin ja maksavat mielellään. Win-win-win. Kehittäjä voittaa ja saa paremmat tuotot, minä voitin ja sain todeta ettei peli napannut ja voin siirtyä muiden pelien pariin sen kummemmin harmittelematta sekä viimeisimpänä fanit voittavat, kun löytävät niin hyvä pelin, että he ovat valmiita maksamaankin sen parissa. Minullakin on monta peliä mitä en olisi ikinä ladannut maksullisina, mutta mitkä ilmaisena latasin testauksen vuoksi ja olen sen jälkeen kuluttanut niihin enemmän rahaa kuin täyshintaiseen konsolipeliin, koska ne jatkuvasti pystyvät tarjoamaan minulle kokemuksen, josta nautin.

Lainaus käyttäjältä Sundance Kid

Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että em. peli ei ole taiteellisesti erityisen kunnianhimoinen? Otetaan Hill Climb Racing, yhdistetään siihen Angry Birdsin linnut ja sekoitetaan soppaan vielä hitunen Mary Shelleyn Frankensteinia. Kenestä tämä on luovin peli taiteellisesti sitten, noh minkään... Seuraavaksi joku voisi kirjoittaa, miten kauhean raskasta niitä pelejä on oikein pelata ja arvostella.

Eipä kaikkien pelien tarvitse olla taiteellisesti erityisen kunnianhimoisia. Hauskoja pelejä Hill Climb Racing ja muut vastaavat joka tapauksessa ovat. Ja miksi tekisit ikinä mitään mikä on raskasta tai epämiellyttävää? Maailma on pullollaan muitakin asioita mihin siirtyä, jos se pelaaminen ja arvostelu tuntuu raskaalta.