Suomalaisstudio Channel37 paljastui RedLynx-konkareilta – tulossa uusi pc-peli Supercellin tuella / Uutiset / pelaaja.fi

Suomalaisstudio Channel37 paljastui RedLynx-konkareilta – tulossa uusi pc-peli Supercellin tuella

23.06.2022 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
4
Channel37, Channel 37, Antti Ilvessuo, RedLynx, Trials, Sami Saarinen, Diego Sarmentero, Vesa Halonen, Supercell, suomi

Uusi pelistudio Channel37 on perustettu Helsingissä.

Studion takana on joukko kokeneita kotimaisen pelialan edustajia. Joukkoon lukeutuvat etunenässä niin RedLynxin vanha perustajajäsen ja Trials-sarjan isähahmo Antti Ilvessuo, RedLynx-konkari ja Second Order -studion perustajajäsen Sami Saarinen sekä RedLynxin koodaripuolta edustaneet Diego Sarmentero sekä Vesa Halonen.

Yhtiön toimitusjohtajana toimii liiketoimintajohtamisen maisteri Miika Aulio, jonka monet tunnistanevat myös Suomea olympialaisissa asti edustaneena jousiampujana ja valmentajana.

Ensitöikseen Channel37:n kerrotaan hääräävän pc-peliprojektin parissa, josta ei ole kuitenkaan annettu vielä enempää tietoja. Tukea toimintaansa studion kerrotaan saavan kotimaiselta mobiilipelijätti Supercelliltä.

– Olemme erittäin innoissamme voidessamme tukea näinkin kokenutta ja luovaa tiimiä. Uskomme parhaiten tiimien tekevän parhaat pelit ja Channel37 sopii tähän kuvaukseen, Supercellin sijoitusjohtaja Jaakko Harlas hehkuttaa.

Lähde: LinkedIn, Channel37.co

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus

Yleisesti minua ärsyttää kaikenlainen peliteollisuuteen liittyvä henkilönpalvonta ja uusien pelien hypetys vain sen tähden, että joku klassikkopelisarjan "veteraani" tai "isä" on ollut kehityksessä mukana. Entisten RedLynxiläisten uusi studio kuitenkin kiinnostaa, koska näiden uskomattoman koukuttavat Trialsit eivät olisi syntyneet ilman suomalaista hulluutta. Ainakin Antti Ilvessuon omat stunttinäytökset ovat sata kertaa mielenkiintoisempia kuin jonkun Kojiman diivailut!

RedLynxin Trials on myös täydellinen esimerkki pelisarjasta, jonka kansainvälinen julkaisija meni pilaamaan: Trials Rising kärsi pahasti turhanpäiväisistä loottilaatikoista, nettiominaisuuksien pakottamisesta ja hirveästä ratavalikosta, jossa kentät oli sotkettu avoimen maailman tyyliin maailmankartalle. Sittemmin Ubisoft on hylännyt vähin äänin Trials Risingin päivitykset ja kaikki haaveet jatko-osasta. Olipa Channel37:n tuleva PC-peliprojekti mitä tahansa, Supercellin tukeamana suomalaisten luovuus pääsee paremmin oikeuksiinsa kuin Ubisoftilla.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus Poliisitapaus

Yleisesti minua ärsyttää kaikenlainen peliteollisuuteen liittyvä henkilönpalvonta ja uusien pelien hypetys vain sen tähden, että joku klassikkopelisarjan "veteraani" tai "isä" on ollut kehityksessä mukana.

Miten tuo ns. "palvonta" esim. tässä uutisessa tulee esiin? Eikös tässä vain todeta, että Suomeen on perustettu uusi pelistudio ja tekijät ovat entisiä redlynxläisiä, jotka mainitaan nimeltä, että tiedetään ketä kyseessä.

Mielestäni elokuvapuolella henkilöpalvonta on paljon suurempaa esim. näyttelijöiden ja ohjaajien kohdalla, musiikista puhumattakaan. Pelipuolella ehkä joku Kojima ja Miyamoto ja tietyt muut legendat ovat ehkä jollain tasolla palvottuja, mutta mielestäni ei läheskään niin paljon kuin tietyissä muissa mediumeissa. Ja joku Miyamoto nyt aika syystä on palvottu tai ainakin todella arvostettu tekijä, sillä kaveri ei paljon huonoa kamaa ole ulos puskenut, ainakaan pelisuunnittelijan roolissa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Mikähän on RedLynxin kohtalo jatkossa, jos avainhenkilöt lähtee kävelemään? Jos rooli jatkuu vain isompien tekijöiden apu-/porttausstudiona, niin en ennusta kovin pitkää elinikää.

Lainaus Poliisitapaus

Yleisesti minua ärsyttää kaikenlainen peliteollisuuteen liittyvä henkilönpalvonta ja uusien pelien hypetys vain sen tähden, että joku klassikkopelisarjan "veteraani" tai "isä" on ollut kehityksessä mukana. [--]

Aika outo ärsyyntymisen aihe. Ihmisethän ne pelit tekevät, joten taitonsa todistaneet osaajat on nimenomaan se paras ja mielestäni ainoa järkevä syy odottaa laatua myös jatkossa. Ainakin paljon parempi kuin joku peliyhtiö, pelisarja tai brändi, jonka taustalla henkilöstö voi vaihtua tiuhaankin.

Esim. Kojimaa "palvotaan", koska hän on jo kymmeniä vuosia tuottanut faneja miellyttävää tavaraa. Vastavuoroisesti jollekin toiselle Kojiman nimi voi olla ehdoton syy jättää ostamatta, koska nimi tuo mukanaan melkein varmasti tietyt outoudet, jotka ei kaikkia miellytä. Jos maine saa vaikuttaa negatiivisesti, niin miksei sitten myös positiivisesti?

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus
Lainaus Izmou

Miten tuo ns. "palvonta" esim. tässä uutisessa tulee esiin? Eikös tässä vain todeta, että Suomeen on perustettu uusi pelistudio ja tekijät ovat entisiä redlynxläisiä, jotka mainitaan nimeltä, että tiedetään ketä kyseessä.

Juurikin näin, eli nämä pelintekijät eivät onneksi yritä ottaa mallia eräistä japanilaisstudioista ja järjestä lehdistötilaisuutta, jossa esim. Ilvessuo julistaa tekevänsä uuden hittipelin jonnekin kolmen vuoden päähän.

Lainaus Haerski

Aika outo ärsyyntymisen aihe. Ihmisethän ne pelit tekevät, joten taitonsa todistaneet osaajat on nimenomaan se paras ja mielestäni ainoa järkevä syy odottaa laatua myös jatkossa. Ainakin paljon parempi kuin joku peliyhtiö, pelisarja tai brändi, jonka taustalla henkilöstö voi vaihtua tiuhaankin.

Tässä ärsyttääkin nimenomaan pelisarjojen fanit, jotka lataavat kohtuuttomia odotuksia yksittäisten pelikehittäjien niskaan. Tämä ei muuten ole pelkästään japanilaisten kulttiklassikkojen ongelma: Mortal Kombatin fanit ovat kaikkein lapsellisimpia henkilönpalvojia ja näyttävät luulevan, että pelisarjan luoja Ed Boon tekee yksin NetherRealm Studios -tiimin pelit. Luulevat jopa, että Scorpion on nostettu Mortal Kombatin maskottihahmoksi vain siksi, että se on alusta alkaen ollut Ed Boonin lempihahmo! Fanit toki reagoisivat pelisarjan uudistuksiin suopeammin, jos NetherRealmin PR-tilaisuuksissa haastateltaisiin joskus muitakin kuin Boonia.

Nostoja