Suomalaisvahvisteinen mestarijoukkue jäi kakkoseksi itseoppinutta tekoälyä vastaan Dota 2 -näytösottelussa / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Suomalaisvahvisteinen mestarijoukkue jäi kakkoseksi itseoppinutta tekoälyä vastaan Dota 2 -näytösottelussa

14.04.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
2

Tutkimusyhtiö OpenAI on onnistunut päihittämään tekoälyllään Dota 2:n mestaruusjoukkueen. Viime vuonna pelin The International -suurturnauksen voittanut OG koki tappion OpenAI Five -tekoälyä vastaan nyt viikonloppuna järjestetyssä näytösottelussa suoraan pelein 2-0.

OpenAI:n hanke luoda Dota 2:ssa pärjäävä tekoäly on ollut työn alla aina vuodesta 2016 asti. Aluksi siitä oli olemassa versio, joka vuonna 2017 laittoi jo jossain määrin kampoihin maailman huippupelaajia vastaan rajatuissa yksi vastaan yksi -tyyppisissä otteluissa. Viime vuoden The International -turnauksessa OpenAI ohjasi kokonaan omaa joukkuettaan, mutta koki tuolloin vielä tappion näytösotteluissaan.

OpenAI:n toiminta perustuu siihen, ettei sitä ole ohjelmoitu pelaamaan peliä, vaan nimenomaan oppimaan. Tähän asti se onkin pelannut Dota 2:ta erityisesti itseään vastaan 45 000 vuoden edestä, minkä kautta se on ensin joutunut oppimaan pelin perusteet ja lopulta tehokkaat tavat toimia otteluissa.

Täysin ilman rajoja OpenAI ei vielä pelaa. OG-näytösottelussa käytössä oli esimerkiksi vain 17 pelin sankaria, minkä lisäksi ylimääräisiä muuttujia peliin tuovia summon- ja illusion-kykyjä ei ollut käytössä. Osa rajoista on olemassa, sillä ne tukevat tekoälyn tähänastista oppimistapaa. Osa kuitenkin myös katsoo, että ottelut pysyvät reilumpina ihmistenkin kannalta.

Tarkoituksena OpenAI:lla ei ole vain kiusata ihmisiä ja auttaa koneiden vallankaappauksessa. OpenAI:n toiveena on, että teköäly voisi tulevaisuudessa auttaa ihmisiä esimerkiksi päätöksenteossa. Jo yksinomaan näytösottelussa tekoäly näytti otteita, joita ihmisiltä ei Dotassa tällä hetkellä odottaisi. Parhaillaan OpenAI tukee pelissä myös mahdollisuutta, jossa tekoälyn voi valjastaa omaksi ajattelevaksi tiimijäsenekseen. Kaiken OpenAI Fiven tuoman tutkimuskokemuksen ei tietenkään tarvitse tukea vain pelaamista, vaan se voi potentiaalisesta tarjota sovellettuna hyötyjä esimerkiksi lääketieteen kaltaisilla aloilla.

Seuraavaksi OpenAI Five on tarkoitus tuoda julkisempaan kokeiluun huhtikuun lopulla käynnissä olevan OpenAI Five Arena -tempauksen muodossa.

Tallenteen tekoälymatsista löytää Twitchin kautta. Jo ihan pelkästään suomalaisittainkin ottelu on mielenkiintoinen, sillä OG:ta ovat mukana edustamassa Jesse “JerAx” Vainikka ja Topias “Topson” Taavitsainen.

Lähde: VentureBeat, The Verge, Vox

Katso OpenAI Five Finals (lähettäjä: OpenAI) sivulla www.twitch.tv

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän W1LMI kuva
W1LMI

voi ei.

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer

Luin jostain että peleissä käytettävä algoritmi on vasta kokeilu jonka oppimia juttuja sovelletaan myöhemmin robotiikassa.

Olen huolissani kehityksestä ottaen huomioon miten pahoissa käsissä tämän maailman johtajaminen lepää. Kuka voi taistella vastaan jotain robottiarmeijaa?