Suomen pelialan positiivinen kehitys jatkui myös ensimmäisenä koronavuonna

Neogamesin uusi raportti kertoo Suomen pelialan hyvästä tuloksesta.

8.6.2021 10:01

Suomen pelialan etujärjestö Neogames on julkaissut uuden raportin, jonka mukaan kotimaisen pelialan liikevaihto kasvoi myös viime vuonna koronapandemian tuomista haasteista huolimatta.

Suomen peliala ylsi vuonna 2020 yli kahden miljardin euron liikevaihtoon, joka on 9 prosenttia edellisvuotta korkeampi.

– Useita muita luovia aloja vakavasti häirinnyt pandemia ei vielä viime vuonna vaikuttanut pelialaan, koska peleillä on maailmanlaajuinen digisisältöjä janoava asiakaskunta eivätkä pelit ole sidottuja aikaan tai paikkaan, Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen kertoo.

Hiltunen toteaa pelialan kuitenkin kärsineen hieman pandemiasta. Esimerkiksi etätyö on asettanut omat mutkansa matkaan ja studioiden määrä on hienoisessa laskusuunnassa. Hiltusen mukaan pelialalle on myös tyypillistä, että jotkin vaikutukset ovat välillisiä ja tapahtuvat pitkällä aikavälillä, joten varsinaisia seurauksia voi arvioida kunnolla vasta myöhemmin.

Suomalainen peliala työllisti viime vuonna 3 600 työntekijää, joista 28 prosenttia oli ulkomaalaisia ja 22 prosenttia naisia. Täysin uusia pelejä syntyi yhteensä noin sata. Hiltunen toteaa Suomen pelialan olevan myös merkittävä veronmaksaja.

– Maailmanlaajuisesti pelialalla riittäisi silti tilaa nopeampaankin kehitykseen. Suomen pelialan liikevaihto on vakiintunut viime vuosien runsaaseen kahteen miljardiin euroon. Seuraava kehitysaskel on täysin mahdollinen. Se voitaisiin ottaa ripeästi työvoiman saatavuutta ja muita panoksia lisäämällä. Suomi on edelleen maailmanlaajuisesti erittäin houkutteleva peliteollisuuden keskus, Hiltunen sanoo.

Neogamesin uuden vuosiraportin voi lukea kokonaisuudessaan täältä.

Lähde: Neogames

Lisää luettavaa