Suomen talvisota syttyi Rising Storm 2:ssa virallisella modilla – "mikään ei ole palkitsevampaa kuin nähdä hyvän moditiimin menestyvän" / Uutiset / pelaaja.fi

Suomen talvisota syttyi Rising Storm 2:ssa virallisella modilla – "mikään ei ole palkitsevampaa kuin nähdä hyvän moditiimin menestyvän"

3.04.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
4
Tripwire Interactive, Talvisota, Talvisota: Winter War, Winter War, Rising Storm 2: Vietnam, Markus Kemppainen, modi, modaus, Suomi

Taktinen verkkoräiskintäpeli Rising Storm 2: Vietnam on saanut suomalaista väriä sisuksiinsa uudella virallisella modilla. Talvisota - Winter War on parhaillaan ladattavissa peliin ilmaiseksi Steamin kautta alkuperäisen Rising Storm 2:n julkaisseen Tripwire Interactiven jakelemana.

Modi lisää peliin tietysti mahdollisuuden kamppailla talvisodan merkeissä niin Suomen kuin Neuvostoliiton riveissä. Tämä tapahtuu 11 uudessa kartassa, joihin mukaan on tuotu niin teemaan sopivia neuvostoajoneuvoja kuin tietysti muuta sotakalustoa. Edes suksia ei ole unohdettu.

Työn alla modi ehti olla lähemmäs kaksi vuotta. Hankkeen aloittajiin lukeutuva Markus Kemppainen kertoo, kuinka hän lähestyi huhtikuussa 2018 idean suhteen modaaja SgtJoeta, joka hänen tavoin oli haaveillut omasta talvisota-aiheisesta modista. Suomalaisia sotia kun ei ole käsitelty videopeleissä ainakaan liiaksi asti.

Alun perin modi oli tarkoitus luoda Red Orchestra 2:een, mutta pelin pelaajamäärät saivat tiimin vaihtamaan lopulta Rising Storm 2:een. Suunnitelmissa tekijöillä oli alkuun myös selvästi pienempi projekti, mutta skaala kasvoi ajan myötä tiimin mukana.

Ensimmäisiä isompia testipäiviä modille alettiin järjestää alkuvuodesta 2019. Lopulta yhteydenotto Tripwire Interactiveen varmisti, että Talvisota-modi saataisiin ulos julkaisijan virallisella tuella.

– Meille mikään ei ole hauskempaa tai palkitsevampaa kuin nähdä hyvän moditiimin menestyvän. Varsinkin silloin, kun he tekevät töitä meidän peleillämme ja panostavat niihin samalla tavoin kuin mitä Talvisota-porukka on tehnyt. Olimme tietoisia modista, kun se oli työn alla. Kun he lähestyivät meitä, oli kaikki kiinni vain siitä, että pystyimmekö olemaan varmoja sen korkealuokkaisuudesta. Ja sitähän se oli, Tripwire Interactiven varapuheenjohtajan Alan Wilson kertoo.

Tripwire on itsekin aikoinaan ponkaissut toimintaan juuri modaamisen kautta, joten sen yhteisön aikaansaannosten tukeminen on pelitalolle tärkeä asia. Talvisota-modin suhteen innostusta firmassa herätti toki myös aihealue.

– Olemme iloisia voidessamme auttaa laadukasta modia saamaan enemmän näkyvyyttä. Olen myös historioitsija ja halunnut jo vuosia saada jotain talvisotaan perustuvaa!

Talvisota-modin Steam-sivuun voi tutustua tästä.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw

No ui juma. :D

Finnwars modi oli pikkupoikana ihan parhautta, joten pitää kai se tämäkin hankkia, vaikka noin yleisesti ottaen toinen maailmansota aihepiirinä kyllästyttää aika tavalla.

Hahmomalleista kyllä hieman paistaa läpi, ettei ole ammattilaiset asialla, mutta onpahan enemmän motivaatiota opetella 3D-mallinnusta. Monien modien kohdalla tuntuu, että tosi harvat osaa tehdä orgaanista mallinnusta hyvin, joten tekee mieli opetella tekemään sitä itse – siitä huolimatta että on jo valmiiksi liikaa harrastuksia ja kaiken maailman sivuprojekteja.

Käyttäjän Unluckymonster kuva
Unluckymonster

Sehän tässä juuri on se iso kysymys ollut monta vuotta että tuleeko Finnwars olemaan koko Suomen itsenäisyyden ajan 'itsenäisyyspäivän klassikko' vai tullaanko se viimein 2020-luvulla korvaamaan jollain tuoreemmalla tekeleellä.

Käyttäjän Gta IV kuva
Gta IV
Lainaus Vaapukkamehuw

No ui juma. :D

Finnwars modi oli pikkupoikana ihan parhautta, joten pitää kai se tämäkin hankkia, vaikka noin yleisesti ottaen toinen maailmansota aihepiirinä kyllästyttää aika tavalla.

Hahmomalleista kyllä hieman paistaa läpi, ettei ole ammattilaiset asialla, mutta onpahan enemmän motivaatiota opetella 3D-mallinnusta. Monien modien kohdalla tuntuu, että tosi harvat osaa tehdä orgaanista mallinnusta hyvin, joten tekee mieli opetella tekemään sitä itse – siitä huolimatta että on jo valmiiksi liikaa harrastuksia ja kaiken maailman sivuprojekteja.

Jep ne hahmomallithan on ne pääasia tässä..

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw
Lainaus Gta IV

Jep ne hahmomallithan on ne pääasia tässä..

Missä vaiheessa sanoin niiden olevan pääasia?

Minun silmään venäläisten hahmomallit näyttää ihan hyvältä, mutta lumipuvut näyttävät melko luonnottomilta. Ymmärrän, että hahmomallien teko on hyvin vaativaa (etenkin ilman skannauksia) ja useimmille jonkinlaista pakkopullaa, koska kiinnostus suuntautuu enemmän tuliaseisiin, tankkeihin ja vastaaviin. Tämän lisäksi hommia painetaan ilmaiseksi muutaman henkilön voimin.

Ehkä en ole tarpeeksi isänmaallinen tai nurkkakuntainen, että osaisin ulottaa kaksoisstandardeja "oman kylän poikien" kädenjälkeen, vaan arvioin heitä samoilla kriteereillä kuin kaikkia muitakin. Kyse on ilmaisesta modista, joka on omaa aikaa tuhottomat määrät uhranneiden lahja peliyhteisölle, mutta kai ilmaisistakin asioista saa olla mielipiteitä? Minusta raja ylitetään siinä vaiheessa, kun mielipiteitä ei ilmaista peliyhteisön keskuudessa, vaan lähdetään suoraan urputtamaan kehittäjille ja huutamaan että "minä vaadin!".

Ja koska hahmomallien heikko laatu häiritsee minua useissa modeissa, niin on ihan oikein, että valittamisen sijaan opettelisin tekemään itse paremmin. En vain tiedä miten saisin harjoittelun osaksi arkirutiineja.

Nostoja