Supercellin uutuuspeli Rush Wars paljastettiin / Uutiset / pelaaja.fi

Supercellin uutuuspeli Rush Wars paljastettiin

26.08.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
4
Rush Wars, Supercell, mobiili, Suomi, Strategia, iOS, Android, Clash Royale, Brawl Stars

Helsinkiläisen Supercellin seuraavaksi mobiilipeliksi on vahvistunut strategianimike Rush Wars.

Värikylläisessä pelissä tavoitellaan rikkauksia rakentamalla omaa hyökkäysryhmää ja rötöstelemällä sen avuin erilaisia kultakaivoksia. Pelaajillaan on käytössään tosin myös oma kultakaivoksensa, jonka suojelemiseksi täytyy rakentaa tietysti omat vankat puolustuksensa. 

Rush Warsin testaaminen käynnistyi näin maanantaina jo Kanadassa, Uudessa-Seelannissa ja Australiassa niin Android- kuin iOS-laitteilla. Suunnitelmia varsinaisen maailmanlaajuisen julkaisun varalle ei ole vielä vahvistettu.

Lähde: Google Play, App Store

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Wow! Tällaista ei ole ikinä ennen nähty mobiilirintamalla! Kyllä on freesiä kamaa!

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake

Näyttää semmoiselta perus clash of clans kopiolta mutta se on jo huomattu että ei supercell muuta osaakkaan tehdä.

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro

Se on hassua miten ihmiset jotka eivät edes pelaa mobiilipelejä aktiivisesti kutsuvat kertaheitolla kopioksi ja samaksi vanhaksi. Tai no, en nyt varmaksi voi tietysti sanoa pelaavatko tähän uutiseen aiemmin kommentoineet mobiililla, mutta tällä sivustolla sen verran kauan pyörineenä minulle on ainakin muodostunut sellainen kuva, että he eivät ainakaan kauheasti pelaisi. Itse pelaan sekä mobiililla että konsolilla. Nykyään vähemmän itse pelaamista mutta sitäkin enemmän seuraan mitä alalla tapahtuu, niin mobiili-, konsoli ja tietokonerintamalla.

Rush Warsia nyt noin tunnin pelanneena voin sanoa että juu yhtäläisyyksiä löytyy muiden pelien kanssa ja studion aiempien pelien kanssa, mutta täysin sama meininki on missä tahansa isossa konsolipelijulkaisussakin. Oli kyseessä mikä tahansa genre niin yhtäläisyyksiä löytyy roppakaupalla kun verrataan konsoli- ja pc-peli studioiden muuhun tuotantoon, alasta yleisesti puhumattakaan.

Paljon hypetetty tuleva Cyberpunk 2077 on tästä mielestäni ihan hyvä esimerkki. Se mitä toistaiseksi siitä olen nähnyt ja lukenut, niin aivan peruskauraa joka on nähty monelta osin jo lukuisaan kertaan. Tarina on toki uusi, toteutus erittäin kova sekä mekaanisia pikku eroja löytyy varmasti sieltä täältä verrattuna muihin rpg ja räiskintäpeleihin, mutta aikalailla sama tilanne mielestäni Rush Warsissakin on; se ei keksi pyörää uudestaan mutta kivalla pirteällä teemalla, hyvällä toteutuksella sekä mekaanisten pikku eroavaisuuksien suhde koko peliin näden on suunnilleen sama kuin mitä Cyberpunkissa vaikuttaisi olevan.

Joten en ihan ymmärrä näitä aiempia kommentteja tässä uutisessa, vaikuttaisi perustuvan lievään tietämättömyyteen ja / tai ennakkoasenteeseen mobiilipelejä kohtaan, tai sitten minä olen se tietämätön ja Rush Wars kopiot ovat vaan jääneet minulta huomaamatta. Sekin on toki mahdollista, mobiilikauppapaikathan ovat nykyään niin täynnä kaikkea mahdollista, että ties mitä sieltä löytää, mutta samahan se pätee Steamiinkin. Vähän oli vaan pakko tähän asiaan kommentoida, tuntuu samalta kuin jos lähtisi jokaisen fps julkaisun leimaamaan kopioksi vaikka ei tänä päivänä yksikään niistäkään enää kovin uniikki voi olla.

Edit. Haluan tähän vielä lisätä hieman miltä kannalta katson asiaa. Eli en siis ole mikään Supercell pelien fani, en ole yhtäkään heidän peliä kovin kauaa aktiivisesti pelannut ennen kuin olen niihin kyllästynyt. Sama pätee suurimpaan osaan mobiilipelejä yleisestikin mitä olen kokeillut, paria harvaa poikkeusta lukuunottamatta. En henkilökohtaisesti välitä siitä että mobiilipelit ovat pääosin luonteeltaan loputtomia ja kilpailullisia, koska nämä asiat ovat itselleni pelissä helposti turn-off. Siltikin, ymmärrän täysin miksi ihmiset niistä tykkää, Supercellin pelit mukaan lukien, sekä mikä erottaa minkäkin eri pelin muusta tarjonnasta, jos mikään. Ihan siinä missä ymmärrän samat asiat esimerkiksi sellaisten teosten kohdalla kuin Undertale ja Read Dead Redemption 2, vaikka yleisestä mielipiteestä poiketen kumpikaan edellämainituista peleistä ei minulle iskenyt kovin lujaa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

En jaksa sen enempää asiaa perustella mutta tuntuu että suurin osa mobiilipeleistä on juuri jotain vastaavaa ja nimenomaan vastaavalla ulkoasulla. Ei niin yhtään mitään erilaista. COD ja BF sentään eroavat toisistaan selvästi vaikka perusidea toki onkin sama. Ja jos on pakko saivarrella niin onhan se kivi ja munakin täysin sama asia, molemmat pyöreitä. Kaikesta siis saa samannäköistä jos välttämättä haluaa niin asian nähdä. Enemmän minä yhtäläisyyksiä ja toisten matkimista huomaan mobiilipuolelta.

Toki myönnän etten alaa sen tarkemmin seuraa mutta jos kerran kaikki uutisen arvoiset on aina samaa bulkkia, niin sen otannan perusteella asia vaikuttaa niin olevan. Ja onhan tuo muutenkin looginen juttu: mobiilipuolella jos missä ollaan nopean massin perässä, joten suositusta pelistä/genrestä on pakko saada heti oma versio ulos.

Supercellin pelit taas vaikuttaa yleisestikin ottaen kuin saman pelin vähän erilaisilta versioilta. Ja joo, tämän "väitteen" saa varmasti kumoamalla hetken googletuksella mutta puhun edelleen siitä, minkälaisen kuvan tästä/näistä saa kun seuraa tiettyjä sivustoja lukien jokaisen uutisen - myös ne mobiilipeleihin liittyvät.