Pelimoottoreistaan tunnetut peliyhtiöt Crytek ja Epic Games ovat monipuolistamassa tapaansa myydä teknologiaansa. Sekä Crytekin luoma CryEngine- että myös Epic Gamesin kehittämä Unreal Engine 4 -pelimoottori ovat tulevaisuudessa käyttämässä perinteisen lisenssoinnin ohella hyödykseen kuukausimaksujen varaan rakennettua tilausmallia, joilla pääasiallisesti kosiskellaan itsenäisiä ja pienempiä pelinkehittäjiä.

Jo tästä viikosta alkaen Unreal Engine 4:n on voinut saada käyttöönsä 19 dollarin kuukausimaksua vastaan, mihin päälle Epic on kaipailemassa myös viiden prosentin rojaltimaksuja moottorilla kehitettävistä peleistä. Tilaus antaa pääsyn Unreal 4:n pc- ja mobiilityökaluihin, minkä lisäksi konsolityökalut ovat neuvoteltavissa.

Diiliin lukeutuu myös pääsy pelimoottorin koko C++-lähdekoodiin.

CryEnginea tarjolle ollaan tilausmuodossa saamassa toukokuussa. Tilausmalli on nimenomaan tarkoitettu indiekehittäjille, jotka maksavat työkaluista käyttäjäkohtaisesti 9,90 euroa kuussa. Tilauksella käsiinsä pitäisi saada työkalut, joilla Crytek itse loi Xbox Onepeli Ryse: Son of Romen.

Rojaltimaksuja Crytek ei ole tilausasiakkailtaan kaipailemassa. Se myös pitää edelleen saatavilla ilmaisen version CryEnginesta, joka on toki rajoitettu käytettävyydeltään.

Molemmat yhtiöistä julkistivat uudet toimintamallinsa kuluvalla viikolla pelinkehittäjien GDC-konferenssin yhteydessä. Samassa tapahtumassa julkistuksensa sai myös Unity 5, joka on uusi versio varsinkin juuri indiekehityspiireissä suositusta Unity-pelimoottorista. Uuden Unityn on määrä tarjota pääsy muun muassa parempaan valaistusteknologiaan ja mainosverkosto Unity Cloudiin.

Ohessa esittelyversio tuoreesta Unity 5:stä.

Lähde: Crytek, Epic Games, Polygon

Lisää luettavaa