Suuri Final Fantasy XII -haastattelu / Uutiset / pelaaja.fi

Suuri Final Fantasy XII -haastattelu

19.02.2007 // Kirjoittanut: Pelaaja_Ossi
32

Final Fantasy XII julkaistaan tänä perjantaina Suomessa ja Euroopassa. Pelin arvostelun voit lukea uusimmasta Pelaaja-lehdestä, jossa on peräti neljän sivun syväluotaava arvostelu PS2:n suuresta pelistä ja laaja juttu pelisarjaa tekevästä Square Enixistä. Käy hakemassa omasi!

pe53_kansi_fin_tilaaja_rgb.jpg

Kaikki Final Fantasy -aiheinen matsku ei kuitenkaan lehteen mahtunut, joten julkaisemme pelaajalehti.comissa Final Fantasy XII:n ydintekijäryhmän haastattelun.

Haastattelussa:
Akitoshi Kawazu (tuottaja)
Hiroshi Minagawa (taiteellinen ohjaaja)
Akihiko Yoshida (hahmosuunnittelija)

ffxii-team_lite.jpg
(Vasemmalta: Kawazu, Minagawa ja Yoshida)

Akihiko Yoshida, teit Wild Cardin vuonna 2001, mutta sen jälkeen ikään sinusta ei kuulunut juuri mitään. Mitä teit ennen liittymistäsi Final Fantasy XII:n tuotantoryhmään?

Yoshida: Siirryin miltei heti FFXII:n kehittämisen pariin. Eli olen ollut viimeiset viisi vuotta ainoastaan FF-sarjan kimpussa.

Mikä on uutta Final Fantasy XII:ssa?

Yoshida: Suurin muutos aikaisempaan verrattuna on varmasti satunnaistaisteluista luopuminen. Nyt viholliset tulevat vastaan normaalisti maailmankartalla ja taistelut käydään reaaliajassa.

Monet pelintekijät sanovat, että nykyään on vaikeaa tehdä kiinnostavaa peliä, jota ei voi pelata verkossa. Harkitsitteko verkkopelin sisällyttämistä FFXII:een?

Peliä työstäessämme tavoittelimme nettipeliä muistuttavaa lopputulosta, joka sijoitettaisiin kuitenkin offline-maailmaan. Yksi suurimmista haasteista oli tehdä tarinasta ja sen sijoittumisesta pelimaailmaan yhtenäinen.

30.jpg

Miksi pelin kehittämisessä kesti niin kauan? Onko pelimekaniikka viiden vuoden kehitysajan ansiosta edistyksellisempää kuin alun perin kaavailtiin?

Pelin grafiikka oli luonnollisesti yksi syy pitkään kehitysaikaan. Square Enix on aiemmin panostanut huimasti esirenderoituihin välivideoihin. Tällä kertaa halusimme kuitenkin panostaa niiden lisäksi enemmän myös muihinkin osa-alueisiin, jotta kaikki näyttäisi mahdollisimman aidolta. Peli ottaa kaiken mahdollisen irti PlayStation 2:sta.

Monet sanovat, että pelin taistelusysteemi on hyvin samanlainen kuin Star Wars: Knights Of The Old Republicin vastaava. Oletteko samaa mieltä? Mitkä pelit ovat vaikuttaneet FFXII:n taistelusysteemiin?

Itse asiassa tämä on ensimmäinen kerta, kun kuulen taistelusysteemin muistuttavan KOTORin systeemiä. Tiimimme on niin iso, ettemme voi tietää, mitä pelejä kaikki pelaavat. On toki mahdollista, että joku on pelannut KOTORia ja ottanut siitä paljon vaikutteita.

Olette tunnettuja pelienne eeppisistä juonista. Grafiikka näyttelee kuitenkin videopeleissä suurempaa osaa vuosi vuodelta. Joudutteko jossain vaiheessa siirtämään painopistettä tarinankerronnasta grafiikkapuolelle vai kompensoitteko asiaa pidemmillä kehitysajoilla?

Olemme samaa mieltä. On paljon asioita, joita haluaisimme tehdä, mutta joudumme jättämään ne väliin grafiikoiden tärkeyden takia. Emme voi myöskään luoda kovinkaan paljon uutta teknologiaa jatkuvasti, vaan meidän on tyydyttävä muokkaamaan jo oppimiamme asioita.

22.jpg

Final Fantasy X:n jälkeen julkaistiin muun muassa X-2 sekä sarjan seitsemänteen osaan perustuvia pelejä. Ilmoititte myös taannoin FFXII:n Nintendo DS -versiosta. Onko tämä ollut aina suunnitelmissa, vai huomasitteko jossain vaiheessa, että sarjaa voitaisiinkin laajentaa?

Kaikki riippuu siitä, onko alkuperäinen peli suosittu. Bisnes on todella iso osa päätöksentekoa. Tietysti meillä on jatkoideoita jo pelin kehitysvaiheessa, mutta ne pannaan täytäntöön vain tuotteen menestyessä.

Oletteko huomanneet, että esimerkiksi FFXII:ssa ja Tähtien sodissa esiintyvillä sotilailla on paljon yhteistä? Onko tämä sattumaa? Kuinka paljon ajattelitte länsimaista kulttuuria kehittäessänne peliä?

Final Fantasy XII:n teema perustuu Välimeren kulttuuriin. Lähetimme tutkimusryhmän Turkkiin ottamaan selvää esimerkiksi paikallisesta arkkitehtuurista. On todellakin sattumaa, että Tähtien sodissa on paljon samankaltaisia teemoja. Alun perin halusimme tehdä peliin hyvinkin vahvan turkkilaisteeman.

Yoshida - keskiaikainen Eurooppa selvästi kiehtoo sinua. Miksi näin?

Suuri osa työstäni ennen FFXII:ta on käsitellyt keskiajan Eurooppaa. Keskiajan brutaali luonne kiehtoo minua, mutta pidän myös scifistä.

Viimeisimpien Final Fantasyiden hahmot ovat olleet ulkonäöltään melko länsimaalaisia. Palaatteko nyt enemmän anime- ja mangatyylisiin hahmoihin?

Kehityksen alkuvaiheessa mietimme, luommeko realistisempia vai sarjakuvamaisempia pelihahmoja. Emme tulleet oikeastaan minkäänlaiseen lopputulokseen, joten aloitimme vain spontaanin kehittämisen. Nyt hahmot ovat jotain länsimaisen ja japanilaisen kulttuurin väliltä. Olemme mielestämme luoneet jotain uutta.

Mikä on mielestänne Final Fantasy -sarjan tärkein asia? Onko se esimerkiksi jokin sisällöllinen seikka?

Mielestämme ei ole mitään tiettyä seikkaa, jonka olisi pakko olla Final Fantasy -pelissä. Esimerkiksi FFXII:n runsas sisältö tekee siitä Final Fantasyn. Vaikka peliä pelaisi hurjalla vauhdilla, tuntuu, että se ei lopu koskaan.

Onko pelin PAL-versioon luvassa muutoksia tai lisämateriaalia?

PAL-versiosta löytyy välivideoita, jotka poistettiin Japanissa myydystä versiosta. Lisäksi peli tukee laajakuvaformaattia.

Jokaisessa FF-pelissä on ollut aina oma pelimaailmansa. Nyt käytössä on kuitenkin Final Fantasy Tactics Advancesta tuttu maailma. Miksi päädyitte tähän ratkaisuun, ja aiotteko käyttää samaa pelimaailmaa vielä jatkossakin?

Emme pystyneet tuomaan Tacticsissa esille sellaista tarinaa, jonka olisimme halunneet kertoa. Yksi syy voi olla myös, että mukana on paljon ihmisiä Tacticsin tekijätiimistä...

Monet länsimaiset pelitalot julkaisevat peleihinsä lanseerauksen jälkeen ladattavaa lisämateriaalia. Oletteko harkinneet tällaista?

Emme ole suunnitelleet julkaisevamme lisämateriaalia Final Fantasy XII:een, mutta monien muiden pelien kanssa olemme harkinneet sitä.

Mitkä olivat ensimmäiset ajatuksenne, kun viiden vuoden työ oli valmis?

Kawazu: Tulin mukaan kesken projektin, mutta sen valmistuessa tunne oli erittäin vapautunut. Nämä kaksi muuta työstävät vielä euroversiota, joten he eivät ole vapaita. Jäljellä on kuitenkin enää pientä bugien korjailua.

51.jpg

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu

En meinaa millään maltaa perjantaihin, että tämä tulee. Stressipallo on ollut nyt kyllä todella kovassa käytössä, mutta jos en löydä peliä perjantaina lupaan hajoittaa jotain muutakin kuin kyseisne pallon.

Käyttäjän TheKid kuva
TheKid

Ensi viikonloppu on varattu tän pelaamiseen, jos se kaupoista löytyy.

Käyttäjän ColdFire kuva
ColdFire

Tätä tuli pelattua jo Japani julkaisussa. Tätä tuli pelattua myös USA julkaisussa. Hyllyyn tämä tulee ostettua perjantaina. :) Loisto peli.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Tuon valokuvan keskimmäinen kaveri on muuten Hideo Minaba, ei Hiroshi Minagawa. ;)

Ihan kiva haastattelu, harmi tosin ettei näissä ikinä huomata kysyä ollenkaan Matsunon "sairastumisen" aiheuttamista vaikutuksista ja muutoksista pelin kehityksessä.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Mahtava peli on, paras sitten FFVII:n myös pituuttakin pelillä on: jo 110 tuntia vierähtänyt pelin ääressä eikä loppua näy :)

Käyttäjän Kaze88 kuva
Kaze88

This is IT!

Käyttäjän Yanathan kuva
Yanathan

Tälle pelille on sitten varattu koko maaliskuu.
Toivottavasti peli myy hyvin, arvostelujen perusteella ainakin pitäisi, mutta yllätyksiä voi käydä.
Final Fantasyt owns!

Käyttäjän OsKu kuva
OsKu

Ah, voin jo haistaa perjantain.

Käyttäjän Viper7 kuva
Viper7

Kun 23 päivä pyörähtää käyntiin niin heti kun mahdollista kauppaan kyseinen peli ostamaan. Sen jälkeen suunnitelmiin kuuluu lähinnä pitkäaikainen linnoittautuminen huoneeseeni pelaamaan FF12 ja Ps3:sta odottaessa joka varmasti tuo toisen linnoittautumis ajanjakson sitten myöhemmin.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Viper7! tiedoksi: mul ollut PS3 jo muutaman kuukauden...älä odota liikoja! omassa on aseman levyn syönnis häikkää 2min operaatio et kiekko pysyy sisällä ja toimii. sama ulos tulos. HDMI liitin ei vorkkaa kunnolla, piuhaa pitää irrotella välil et kuva näkyis oikein. ylikuumenee välil, huomaa ku graffat välillä bugaa. autois yms. välillä piikkejä, joita ei pitäis olla. huolto jenkeis, ei nappaa.