Suurstrategiapeli Stellariksesta tuli välitön menestys – kotimaisen Cities: Skylinesinkin saavutuksia hätyytelty

Suurstrategiaa avaruudessa tarjoileva Stellaris on kelvannut hyvin pelaajille heti jo julkaisupäivänään. Aivan Paradox Interactiven nopeimmin myydymmäksi peliksi se ei kuitenkaan yllä - se titteli kuuluu edelleen suomalaiselle Cities: Skylinesille.

10.5.2016 23:59

Ruotsalaispelitalo Paradox Interactiven uusi suurstrategiapeli Stellaris on saanut vauhdikkaan alun elämälleen. Paradoxin mukaan yhtiö ehti myydä maanantaina julkaistua peliään yli 200 000 kappaletta vajaassa 24 tunnissa, mikä tekee tuotoksesta Paradoxin oman Paradox Development Studio -kehitysosaston tähän mennessä nopeimmin kaupaksi käyneen pelin.

Paradox Development Studion muiden tuotosten joukkoon lukeutuvat esimerkiksi Europa Universalis-, Crusader Kings– ja Hearts of Iron -sarjat. Studio on siis erikoistunut erityisesti juurikin suurien ja monimutkaisten strategiapelien luontiin. Stellaris oli kuitenkin ensimmäinen yhtiön peli, joka menneisyyden sijaan vei pelaajat taktikoimaan avaruuden syvyyksiin asti.

Julkaisupäivämenestyksellään Stellaris on vetänyt vertoja myös tamperelaisen Colossal Orderin Cities: Skylines -pelin saavutuksille. Paradoxin mukaan Stellarista pelasi parhaimmillaan sen julkaisupäivänä samanaikaisesti nimittäin 68 000 pelaaja, mikä on enemmän kuin mihin yksikään aikaisempi Paradoxin julkaisema peli on julkaisupäivänään yltänyt. Aiemmin titteliä piti hallussaan nimenomaan juuri Cities.

Vertailukohtana mainittakoon, että vuosi sitten ilmestyneen Cities: Skylinesin ilmoitettiin myyneen julkaisupäivänään kaikkiaan 250 000 kappaletta. Se on siis edelleen nopeimmin julkaisupäivänään myynyt peli, jonka Paradox Interactive on julkaissut. Koska Stellariksen oletushinta on kuitenkin hippusen Citiesia korkeampi, takoi avaruusstrategiapeli julkaisupäivänään Paradoxille nyt enemmän rahaa kuin mitä Cities teki aikoinaan vastaavassa ajassa.

Stellaris on varsin uudenlainen askel Paradox Development Studiosille. Kyseessä peli, jollaista emme ole koskaan aiemmin edes yrittäneet tehdä, ja olemmekin äärimmäisen tyytyväisiä nähdessämme, että riski on kannattanut ja että pelaajat ovat ottaneet sen positiivisesti vastaan. Olemme kuuntelemassa aktiivisesti palautetta ja odotamme innolla, että pääsemme vielä laajentamaan ja parantelemaan peliä, Stellariksen ohjaaja Henrik Fåhraeus kertoo.

Kriitikoiden silmissä Stellaris on jakanut jonkin verran mielipiteitä. Esimerkiksi pelin Metacritic-keskiarvo huitelee kirjoitushetkellä 78 pisteen paikkeilla pelin parhaimpien arvosanojen ollessa yhdeksikön luokkaa ja heikompien pyöriessä siellä kutosen pinnalla. Kritiikkiä peli on saanut muun muassa sen eri pelivaiheiden epätasaisesta laadusta.

Lähde: Paradox Interactive

Lisää luettavaa