Swapper – Seuraava suomalainen hittipeli?

The Swapper on sivusta kuvattu, esoteerisen näköinen pulmanratkontaa kevyeen tasoloikkaan yhdistelevä peli, joka muistuttaa hieman taannoista Rochardia. Se on myös suomalainen ja erittäin mielenkiintoinen.

13.2.2012 06:31

20-vuotiaalla Olli Harjolalla on syytä hymyyn. Nuorukaisen The Swapper -indiepeli valittiin DICE-konferenssin Indie Games Challengeen ja vaikka palkintoja ei tullut, niin pelkästään tilaisuuteen pääsy on kunnioitettava saavutus. Harjolan, Otto Hantulan ja muusikko Carlo Castellanon luoma The Swapper -peli (toistaiseksi pc:llä) sai hyvän vastaanoton.

The Swapper on sivusta kuvattu, esoteerisen näköinen pulmanratkontaa kevyeen tasoloikkaan yhdistelevä peli, joka muistuttaa hieman taannoista Rochardia. Itselleni pelin erikoinen ilme ja sen minimalistinen, harkittu  äänimaailma toi mieleen Duncan Jonesin Moon-elokuvan estetiikan. Hämmästyttävästi Swapperin taustagrafiikat ovat luotu savesta, joka auttaa luoman pelille hyvin omintakeisen ilmeen. Swapperin taustojen luomisessa ei ole käytettä lainkaan 3d-mallinnusohjelmia.

– tunnelma pelissä on meille todella tärkeä aspekti ja se näkyy kaikessa pelin suunnnittelussa, kertoo Harjola. Hän mainitsee pelin inspiraatioiksi sellaisia elokuvia kuin 2001 ja Solaris sekä ”Metroidvanian” kaltaiset sivusta kuvatut 2d-pelit.

– pidän enemmän tasoloikka- ja indie-peleistä kuin suuremman tuotannon peleistä, Harjola jatkaa.

Olli Harjola ja Carlo Castellano DICE Summitissa, jonka he totesivat tilaisuuden olleen kevyesti hienoin ja pramein pelinesittelytilaisuus, jossa he ovat päässeet käymään.

Kloonien hyökkäys

Swapper-nimi juontuu päähahmon kyvystä monistaa itsensä kolmeen klooniin, joiden avulla pelaajan on kyettävä ratkomaan pulmia. Tätä vaikeuttaa se, että kaikki kloonit liikkuvat samaan aikaan. Alkutaipaleella pulmat ovat ovien avaamista seisomalla painekytkimien päällä, mutta nopeasti vastaan tulee jo hankalempia tilanteita, joissa esimerkiksi sininen valo estää kloonien luomisen tietyissä osissa kenttää. Kloonit voivat myös ampua toisiaan, jota välillä tarvitaan, jotta pääsee etenemään päähahmolla.

– lähdin alunperin tekemään moninpeliprototyyppiä, mutta huomasin sitä tehdessäni, että saisin aikaan paljon paremman yksinpelin. The Swapperia on jo tehty useamman vuoden ajan, mutta kokopäiväisesti viimeiset puoli vuotta.

DICE:n ohella The Swapper on ollut esillä monissa Indie-pelitapahtumissa ja saanut runsaasti huomiota, joten on hyvinkin mahdollista, että jokin julkaisija nappaa pelin itselleen, jolloin voimme hyvinkin nähdä sen konsoleilla.

Lisää luettavaa