Synkkä roolipeliuniversumi World of Darkness siirtyi uusiin intohimoisiin käsiin

Paradox Interactive on uusi World of Darkness -universumeiden omistaja. Yhtiö hallitsee nykyisin nimittäin rakastetun roolipelimaailman luonutta White Wolf Publishingia.

29.10.2015 19:38

Ruotsalainen pelitalo Paradox Interactive on pöytäroolipelivalmistaja White Wolf Publishingin uusi omistaja. Paradox haali yhtiön haltuunsa EVE Onlinesta tutulta islantilaiselta CCP Gamesilta, joka oli ehtinyt omistaa White Wolfin aina vuodesta 2006 asti.

Ruotsin kruunuissa ”kymmenien miljoonien” arvoiseksi kuvailtuun kauppaan kuuluvat oikeudet käytännössä kaikkiin vähänkin White Wolfiin liittyviin brändeihin. Paradox pitää vastaisuudessaan hallussaan siis esimerkiksi kaikkia World of Darkness -roolipeliuniversumeja sekä niihin sidottuja tuotteita aina pöytäroolipeleistä kirjoihin ja tietokonepeleihin.

Osana Paradoxia White Wolfin on tarkoitus toimia omana itsenäisenä kokonaisuutenaan täysin juuri White Wolfin toimintaan omistautuneen tiimin voimin. Kyseisen tiimin tarkoituksena on erityisesti tuoda maailmaan useita erilaisia mediamuotoja hyödyntäviä digitaalisia pelejä, mutta aikeena Paradoxilla on toki myös lisensoida White Wolfin luomuksia muidenkin tekijöiden käyttöön.

– Paradoxin pelien tapaan White Wolfin tuotoksilta löytyy omistautuneita ja intohimoisia yhteisöjä. Siinä missä tuotteilla on henkisiä yhtäläisyyksiä, ovat White Wolfin luomuksien teemat kuitenkin hyvin erilaisia Paradoxin nimikkeisiin verrattuna ja näin ollen ne ansaitsevat oman brändinsä ja tiiminsä, kertoo Paradox Interactiven toimitusjohtaja Fredrik Wester.

Videopelimarkkinoilla White Wolf Publishingin maailmoihin on päästy tutustumaan erityisesti kahden Vampire: The Masquerade -rooliseikkailun, Bloodlinesin ja Redemptionin, muodossa. Vuodesta 2006 asti CCP:llä oli lisäksi työn olla kunnianhimoinen World of Darkness -massiivimoninpeli, jonka kehitys kuitenkin lopetettiin virallisesti viimein reilu vuosi sitten. White Wolf -kaupan myötä Paradox omistaa nykyisin jopa kaiken sen materiaalin, mitä kyseistä MMO:ta varten ehdittiin vuosien aikana tuottaa.

Tähän mennessä Paradox itse on tullut parhaiten tunnetuksi varsinkin Europa Universaliksen ja Crusader Kingsin tapaisista massiivisista strategiapeleistään. Se on pelijulkaisijan asemassa auttanut tuomana markkinoille toki myös esimerkiksi suomalaisen kaupunkirakentelupeli Cities: Skylinesin.

Lähde: Paradox Interactive, Rock Paper Shotgun, VentureBeat

Lisää luettavaa