Syytökset YouTube-verkoston harhaanjohtavasta Xbox-markkinoinnista johtivat sovitteluun

Harhaanjohtavasta markkinoinnista syytetty Machinima on joutunut lupaamaan, että se parantaa toimintaansa maksettujen YouTube-videoiden kanssa.

2.9.2015 22:31

Yhdysvaltain liittovaltion kauppakomissio FTC ja YouTube-verkosto Machinima ovat päässeet sopuun syytöksistä, joiden mukaan Machinima olisi harrastanut harhaanjohtavaa markkinointia toiminnallaan Xbox Onen julkaisun alla.

Varhain viime vuonna kävi ilmi, että Machinima oli tarjonnut YouTube-tuottajilleen vuonna 2013 mahdollisuuden ansaita palkkabonuksia videoista, jotka käsittelivät Xbox Onea ja sen pelejä positiivisessa valossa. Machinima oli sopinut kampanjasta yhdessä Microsoftin markkinointiyhtiö Starcomin kanssa, mutta tempaus ajautui lopulta erittäin karikkoisille vesille, sillä Machiniman ja YouTube-tuottajien välinen sopimus ei antanut tuottajille lupaa puhua diilistä julkisesti. Näin ollen Machiniman käsiin päätyi joukko Xbox-aiheisia videoita, joiden voitiin olettaa sisältäneen videoiden tekijöiden suoria henkilökohtaisia mielipiteitä, kun oikeasti ne oli luotu osana maksettua markkinointikampanjaa.

FTC:n ja Machiniman tuoreen sopimuksen myötä Machinima joutuu seuraamaan jatkossa tarkemmin, ettei vastaavaa enää satu tulevaisuudessa. Sen onkin tehtävä nyt erityisen selväksi tuottajilleen, että nämä ilmaisevat aina selkeästi, mikäli heille on maksettu jonkin tietyn tuotteen esittelystä. Myös avoimuuden valvontaa Machiniman on parannettava seuraamalla, että tuottajat tosiaan myös noudattavat tätä kehoitusta.

Microsoftia ja Starcomia FTC ei ole suoranaisesti syyttämässä heikosta toiminnasta. FTC:n mukaan yhtiöillä oli kyllä osansa Machiniman töppöyksessä, mutta se näkee tapahtuman yksittäistapauksena, sillä sekä Microsoftilta että Starcomilta löytyy kyllä käytäntöjä, joilla tällaisia sattumuksia pyritään estämään. FTC arvostaa myös sitä, kuinka nopeasti yhtiöt lähtivät kehoittamaan Machinimaa merkitsemään maksetut videot, kun tieto Machiniman toiminnasta kantautui niiden korviin.

Lähde: FTC, Eurogamer

Lisää luettavaa