Nintendon uutuuskonsoli Wii U:n yksi merkittävimpiä elementtejä on sen kosketusnäyttöön pohjautuva gamepad-ohjain. The Telegraphin haastattelussa yhtiön toimitusjohtaja Satoru Iwata kuitenkin myöntää, että lisänäyttö oli vähällä jäädä pois koko konsolin ohjaimesta.

Alustava ajatus koko lisänäytön takana oli, että pelaamista pystyi jatkamaan sen kautta, vaikka joku toinen haluaisi käyttää televisiota. Nintendoa huoletti kuitenkin viimeisten ratkaisevien keskustelujen aikaan, että idean toteuttaminen voisi tulla turhan kalliiksi, miksi laitteen myyminen kohtuulliseen hintaan ei välttämättä olisi ollut näytön kanssa mahdollista.

Ideaa ei kuitenkaan hylätty, vaan sen mahdollisuuksia päätettiin tutkia tarkemmin. Kustannusongelmat selvitettiinkin ja yhtiö ymmärsi myös jopa laajentaa konseptia. Silkan lisäruudun lisäksi näyttö toimikin pian suurempana osana pelaamista, kiitos kosketusominaisuuksiensa. Samalla kahden pelikäytössä olleen ruudun huomattiin mahdollistavan erilaisen informaation näyttämisen erilaisin tavoin.

Erityisesti viime viikon E3-pelimessujen jälkeen Iwata kokeekin tablettiohjaimella olevan paljon potenttiaalia. Siinä missä Wii U esiteltiin ensimmäistä kertaa vasta vuosi sitten, ovat Sony sekä Microsoft nostaneet jo nyt esiin myös omat Wii U:n tabletin ominaisuuksia muistuttavat vastineensa. Microsoft esitteli E3-messuilla mobiililaitteet sekä Xbox 360:n yhdistävän SmartGlass-sovelluksensa, kun taas Sony on puhunut jo tovin aikaa Vitan sekä PlayStation 3:n käyttämisestä yhdessä. Idea ei ole siis kiinnostanut vain Nintendoa.

Iwata ei myöskään ole järin huolissaan kilpailijoidensa seuraavista konsoleista. Hän muistuttaa, että mahdollinen prosessointitehon kasvattaminen lisää kehittäjien työtaakka entisestään, jos tehoja haluaa hyödyntää. Mies tosin myös pohtii, josko harppaus lopulta tulee edes olemaan niin suuri, että kuluttajat selkeästi huomaisivat laitteiden olevan nykykonsoleita parempia.

Lähde: The Telegraph

Lisää luettavaa