Talous hengittää pelaajien tahdissa avaruussimulaatio Star Citizenissa

Chris Roberts on esitellyt Star Citizenin talousjärjestelmää, jonka on määrä ottaa vahvasti lukuun pelaajien tekemät päätökset, teot ja mokat.

7.7.2013 21:15

Joukkorahoituksen avulla porskuttava avaruussimulaatio Star Citizen pyrkii tarjoamaan pelaajilleen erittäin elävän talousjärjestelmän. Osana kotisivuillaan julkaisemaansa tietopakettiaan pelin kehittäjät ovat kertoneet pyrkimyksistään niputtaa pelaajien ja tekoälyn toiminnat yhteen niin, että pelimaailma luo omien tarpeidensa mukaan tehtäviä, joiden suoriutumisen myötä esimerkiksi raaka-aineiden ja varusteiden kysyntä ja näin hinta myös kehittyy.

Esimerkin ideasta saa oheisesta videosta. Siinä pelin suunnittelija Chris Roberts kertoo tilanteesta, jossa jonkin tietyn tahon hallitsema ohjustehdas kaipaa tietynlaisia raaka-aineita voidakseen tuoda markkinoille tietyn määrän kauppatavaraa. Ratkaisuna tehdas luo maailmaan tehtävän, jossa tarvittavat raaka-aineet on määrä toimittaa tehtaalle tavalla jos toisella.

Sekä pelaajat että tarpeen vaatiessa myös tekoäly voivat ottaa tämän kyseisen tehtävän suoritettavakseen. Yhtälailla he voivat piraatteina lähteä kuitenkin myös ryöväämään kuljetustavaran tarvittaessa, mikä luonnollisesti vaikuttaa raaka-aineiden saatavuuteen ja luo esimerkiksi tarvittaessa töitä vastaavasti palkkasotilaille. Tämän myötä toiminta tietyissä paikoissa voi puolestaan olla hintavampaa kuin toisaalla, kiitos turvallisuuden varmistamisen.

Yksityiskohtaisen selityksen ideasta kiemuroineen löytää Star Citizenin kotisivuilta kaavioineen kaikkineen.

Sekä yksin- että moninpelikokemuksia lupaavan Star Citizenin on odotettu ilmaantuvan pc:lle ensi vuoden puolella. Peliä työstetään Crytekin CryEngine 3 -pelimoottorin voimin, ja se on saanut kuluttajilta erilaisin tavoin rahoitusta tähän mennessä reilusti 10 miljoonaa dollaria. Tukeminen onnistuu edelleen.

Lähde: Roberts Space Industries

Lisää luettavaa