Tältä näyttää Pokémon-roolipelien lähitulevaisuus – Pokémon Legends: Arceus sekä Diamond- ja Pearl-uusioversiot esiteltiin uutuusvideoin / Uutiset / pelaaja.fi

Tältä näyttää Pokémon-roolipelien lähitulevaisuus – Pokémon Legends: Arceus sekä Diamond- ja Pearl-uusioversiot esiteltiin uutuusvideoin

18.08.2021 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
7
Pokémon Legends: Arceus, Pokémon Legends, Pokémon, Arceus, Brilliant Diamond, Shining Pearl, Game Freak, Nintendo, Switch,

Pokémon Company on esitellyt entistäki laajemmin seuraavat isommat Pokémon-roolipelit.

Sekä Pokémon Legends: Arceus että uusioversioseikkailut Brilliant Diamond ja Shining Pearl saivat uudet traileri osana viimeisintä Pokémon Present -verkkolähetystä, jossa paneuduttiin myös syvemmin uutuusvideoilla esille tuotuihin ominaisuuksiin.

Brilliant Diamondin ja Shining Pearlin osalta peleihin vahvistettiin joukko sivuaktiviteetteja, joita edustavat niin rytmipelimäiset Super Contest Show -kilpailut että mittavan Grand Underground -tunneliston tutkiminen. Grand Undergroundilta odottaa sopii muun muassa fossiilien metsästämistä ja oman maanalaisen tukikohdan rakentamista, mutta löytyypä sen sisuksista myös hideaway-alueita, joissa pyydystämään päästään Sinnoh-alueen ulkopuolisia hirviöitä pelaajan tukikohtiin asetettuihin patsaisiin perustuen.

Diamondin ja Pearlin uusioversiot tähtäävät myös muutamien kustomointimahdollisuuksien tarjoamiseen. Muokkaamaan päästään niin oman pelihahmon asustusta kuin efektejä, jotka ilmenevät pokémonien ilmestyessä taistelukentälle.

Pokémon Legends: Arceuksen osalta Pokémon Presents -lähetys tarjosi enemmän yleisluontoista informaatiota tulevasta seikkailusta. Historiallinen seikkailu usuttaa pelaajat tutkimaan aiempaa avoimempaa pelimaailmaa osana Galaxy-tutkimusjoukkoa, mikä pitää sisällään niin erilaisten pelaajalle annettujen tutkimustehtävien suorittamista kuin pelimaailman pokémon-kannan tutkimista ja pyydystämistä.

Vastaan tulevat villit hirviöt voivat reagoida pelaajaan eri tavoin ja osa rauhallisemmista otuksista onkin pyydystettävissä myös ilman taistelemista. Aggressiivisempia yksilöitä tulee sen sijaan varoa tavanomaista kovemmin, sillä pokémonit voivat hyökätä pelaajahahmon kimppuun ja pakottaa tämän palaamaan lepopisteelleen. Näitä vastaan voi onneksi taistella muita hirviöitä käyttäen, mikä tapahtuu hieman aiemmasta poikkeavalla tavalla.

Vuoropohjaisuus on laitettu taisteluissa ennen kaikkea uusiksi. Nopeammat hirviöt saattavat Pokémon Legendsissa pystyä toimimaan esimerkiksi kaksi kertaa putkeen, mistä informoidaan ruudun oikeassa laidassa näkyvän vuorolistan avulla. Hirviöidensä toimintanopeuteen voi myös vaikuttaa käskemällä pokémoneja tekemään hyökkäyksiä kahta eri erikoistyyliä hyödyntäen. Strong-tyyli voimistaa iskua mutta hidastaa toimintanopeutta, kun taas agile-tyyli heikentää hyökkäystä mutta antaa mahdollisuuden toimia seuraavan kerran nopeammin.

Ohessa pelien trailerit sekä Pokémon Present -lähetys kokonaisuudessaan. Brilliant Diamond ja Shining Pearlin esitys käynnistyy kohdasta 5:50 ja Pokémon Legendsia käsittelevä osuus kohdasta 15:00. Peleistä Brilliant Diamond ja Shining Pearlin tuodaan Switchille 19. marraskuuta ja Pokémon Legends: Arceus 28. tammikuuta.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Legends: Arceus näyttää lupaavalta tietyn asteisesta teknisestä karuudestaan huolimatta. Musiikki toi Okamin mieleen ja Breath of the Wild vilisi montakin kertaa jälleen tunnelmissa. Se mikä ainoastaan pistää silmään on se kuinka pelissä kaikki näyttää niin selkeästi rajatulta ja etukäteen suunnitellulta: tässä tehtävä, tässä kylä, tässä henkilö, tässä alue jossa tapahtuu juuri sitä ja tässä tätä. Siis kaikki pelithän rakentuu näin, mutta en näe että maailma olisi lainkaan dynaaminen ja elävä, jossa kokisi omia seikkailuita.

Kuitenkin pitkästä aikaa Pokemon-peli, jota jopa odotan.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Hankintaan menee kaikki

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac
Lainaus Teräskäsine

Se mikä ainoastaan pistää silmään on se kuinka pelissä kaikki näyttää niin selkeästi rajatulta ja etukäteen suunnitellulta: tässä tehtävä, tässä kylä, tässä henkilö, tässä alue jossa tapahtuu juuri sitä ja tässä tätä. Siis kaikki pelithän rakentuu näin, mutta en näe että maailma olisi lainkaan dynaaminen ja elävä, jossa kokisi omia seikkailuita.

Kenties siinä on osasyy sille, miksi Arceuksen pelimaailma Pokemoneineen näyttää mun silmääni yhä niin surullisen elottomalta. Suorastaan jopa muoviselta. Toki tuo hyvin koruton graafinen ilme ei helpota tilannetta lainkaan.

Arceuksen trailerin jälkeen oli suorastaan pakko katsoa Palworldin julkistustraileri uudestaan. Ja kyllä vain; sama puolitoistaminuuttinen videopätkä saa minut edelleen paljon vakuuttuneemmaksi Palworldin "elollisuudesta" kuin moninkertainen määrä videomateriaalia Legends Arceuksesta. Toki on aina vaarana, että pelin julkistustraileri on puhdasta kusetusta ja että lopullisen pelin laatu jää kauas siitä.

Niitä tai näin; tuo aiemmin täysin tuntematon Pokemon-klooni teki silti paljon lupaavamman trailerin, kuin maailman suurimman franchisen lippulaivatuote. Ihan jo teknisestä/graafisesta näkövinkkelistä katsottuna. Se jos mikä on MASENTAVAA Pokemonin kannalta.

Ei silti niin pahaa, etteikö jotain hyvääkin. Pidin noista uusista evoluutioista alkujaan täysin kehittymättömille Pokemoneille. Varsinkin Basculin kaipasi uutta muotoa kipeästi (listasin sen täällä kerran Pokemoniksi, jonka voisi surutta hävittää kokonaan kaanonista, eikä kukaan jäisi sitä edes kaipaamaan). Samaten nuo alueelliset variaatiot olivat ihan kivoja designeiltaan, joskin Growlithen uusi (oletettavasti) tuli/kivi tyyppikombo on pelillisesti aika paska yhdistelmä. Cyruksen muinaisen esiäidin rooli pelaajan liittolaisena on sekin kiehtova idea. Joskin se, että tuo muinainen organisaatio oli MYÖSKIN nimeltään galaksiaiheinen (ja logokin on hyvin samanlainen) on jo ehkä vähän liiankin kornia.

Gen 4 uusintojen jättipäiset chibit ovat edelleen aika puistattava näky. Muuten pelit vaikuttavat yhä ihan passeleilta. Tuo mahdollisuus tuunata pelaajahahmoja, vaikka edes muutamalla valmiilla vaatesetillä, olisi ihan hyvin voitu toteuttaa jo ORASissa. Mutta tuolloin Game Freak oli, väitetysti, perustellut kustomoinnin puutetta sillä, koska "pelit ovat remakeja ja eihän alkuperäisissäkään voinut tehdä niin". Ja sitten ILCA puolestaan näyttää täällä, millaista höpön löpö paskaa moinen tekosyy on. Nuo pelaajaa seuraavat Pokemonit otetaan varmasti avosylin vastaan. Ja nelosgenin rajatummalla kartalla, niillä tuskin on samanlaisia vaikeuksia pysyä pelaajan tahdissa, entä mitä oon nähnyt videoita Swordista/Shieldista.

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis
Lainaus mecha_no_maniac

Ja nelosgenin rajatummalla kartalla, niillä tuskin on samanlaisia vaikeuksia pysyä pelaajan tahdissa, entä mitä oon nähnyt videoita Swordista/Shieldista.

Swordin ja Shieldin perässäjuoksu vain toteutettiin täysin paskasti. Jokaiselle Pokémonille vaan portattiin suoraan niiden liikkumisnopeus Campista... ja osa niistä liikkuu todella hitaasti siellä, mikä nyt vielä menettelee kun voit vaan katsella Pokémonien liikuskelua telttaleirissä, mutta jos niiden tarkoitus seurata pelaajaa niin kyllä sen liikkumanopeuden pitäisi olla vähintään sama kuin pelihahmolla.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami
Lainaus

Niitä tai näin; tuo aiemmin täysin tuntematon Pokemon-klooni teki silti paljon lupaavamman trailerin, kuin maailman suurimman franchisen lippulaivatuote. Ihan jo teknisestä/graafisesta näkövinkkelistä katsottuna. Se jos mikä on MASENTAVAA Pokemonin kannalta.

Mikä siinä on masentavaa, kun jokainen vähääkään Pokemonia viime vuosikymmenten aikana seurannut tietää, että sen vahvuudet ovat ihan jossain muualla kuin teknisissä/graafisissa asioissa? Onko käsittämätön ajatus, että maailman suurin franchise voi pärjätä muun kuin grafiikan avuin?

Vaikka tämänkään pelin grafiikka ei olisi Breath of the Wildin tasolla, historiallisen miljöön mielenkiintoinen tunnelma, uusi lähestymistapa Pokemonien kanssa vuorovaikuttamiseen ja uusittu taistelujärjestelmä antavat paljon aihetta innostumiseen, uusista Pokemon-muodoista ja henkilöhahmoista puhumattakaan. On myös hykerryttävää nähdä, millaisen uuden aikakauden peli aloittaa korttipelin puolella.

Käyttäjän Audiovarmennus kuva
Audiovarmennus

Saattaisin innostua jos olisin vielä seitsemän vanha, fyysisesti tai henkisesti.

Käyttäjän N0b0 kuva
N0b0
Lainaus Hayarigami

[quote]Niitä tai näin; tuo aiemmin täysin tuntematon Pokemon-klooni teki silti paljon lupaavamman trailerin, kuin maailman suurimman franchisen lippulaivatuote. Ihan jo teknisestä/graafisesta näkövinkkelistä katsottuna. Se jos mikä on MASENTAVAA Pokemonin kannalta.[/quote]

Mikä siinä on masentavaa, kun jokainen vähääkään Pokemonia viime vuosikymmenten aikana seurannut tietää, että sen vahvuudet ovat ihan jossain muualla kuin teknisissä/graafisissa asioissa? Onko käsittämätön ajatus, että maailman suurin franchise voi pärjätä muun kuin grafiikan avuin?

Vaikka tämänkään pelin grafiikka ei olisi Breath of the Wildin tasolla, historiallisen miljöön mielenkiintoinen tunnelma, uusi lähestymistapa Pokemonien kanssa vuorovaikuttamiseen ja uusittu taistelujärjestelmä antavat paljon aihetta innostumiseen, uusista Pokemon-muodoista ja henkilöhahmoista puhumattakaan. On myös hykerryttävää nähdä, millaisen uuden aikakauden peli aloittaa korttipelin puolella.

Itse en oikein tiedä mikä on se Pokemonin vahvuus nykypäinä. Grafiikat ovat aika heikot tietyissä osa-alueissa, eikä oikein ole kehittynyt mihinkään suuntaan, mitä nyt pieniä muutoksia (Megat, jne) Eikä siinä mitään väärää jos tykkää siitä, mutta kuvittelisi Pokemon sarjan kehittyvät isolla vauhdilla, mutta ei. Tuodaan samaa sarjaa kokoajan ilman että nähdään siihen kummemmin vaivaa. (Animaatiot ja taistelut jne) Jotka ovat monessa halvemmassakin pelissä jo paljon paremmat.
Mutta kai se on vähän se ajatus "Shut up and take my money" koska kyseessä on pokemon ja nintendo, niin ei se voi olla huono.

Pokemon Legen Arceus taas näyttää tosi hyvältä. Omasta mielestä grafiikat ovat ihan hyvät ja meno muuttunut kivasti. Ja kuten sanoit Hayarigami niin menneisyyteen sijoittuva aikakausi on tosimielenkiintoinen.

Nostoja