Tältä näyttävät Wiin uudet tekniset tiedot / Uutiset / pelaaja.fi

Tältä näyttävät Wiin uudet tekniset tiedot

31.07.2006 // Kirjoittanut: LassiK
80

Nintendon syksyllä ilmestyvän Wii-pelikonsolin tekniset tiedot on vuodettu Maxconsole.net-sivustolle. Suurin osa tiedoista vahvistaa huhujen pitävän paikkaansa.

Maxconsolen lähteenä toimii Wii-peliä kehittävän pelistudion pelintekijä. Mikäli nämä tekniset tiedot pitävät paikkansa, ainoina isoina kysymysmerkkeinä säilyvät konsolin julkaisupäivä ja -hinta.

Prosessori ja näytönohjain
1. Wiin prosessori, IBM:n Broadway toimii 729 megahertsin taajudella. Kaistaa CPU:lla on 1,9 gigatavua sekunnissa.

2. Hollywood-näytönohjain toimii 242 megahertsin taajuudella. GPU:lla on kolme megatavua sisäänrakennettua muistia ja käytettävissään 24 megatavua nopeaa muistia.

3. Keskusmuistina toimii 64-megaa GDDR3-muistia. Muistilla on kaistaa neljä gigaa sekunnissa.

4. Broadway on identtinen GameCuben prosessorin kanssa, mutta on noin 1,5 kertaa nopeampi.

Levyasema

1. Levyasema lukee yhden ja kahden layerin Wii-levyjä. Levyt voidaan poistaa joko ohjelmallisesti tai nappia painamalla.

2. Lukunopeus on noin kuusinkertaisella nopeudella toimivan dvd-aseman.

3. Käytettävissä on kaksi erilaista Wii-levyä. Yksikerroksinen, fyysisesti tavallisen cd:n kokoinen 12-senttinen Wii-levy tallettaa 4,7 gigaa ja kaksilayerinen malli 8,51 gigaa. Asema lukee myös GameCuben levyjä.

4. Levyjen koko kapasiteettia ei voi käyttää peleihin, vaan pieni osa varataan käyttöjärjestelmää varten.

5. Levyn asettaminen asemaan käynnistää Wii-konsolin, vaikka laitteen virta olisi poissa päältä. Myös eject-napin painaminen käynnistää konsolin.

Yleisominaisuuksia
1. USB-porttiin kytkettävä langallinen nettisovitin on tuotannossa käyttäjille, joilla ei ole langatonta verkkoa.

2. Sisäistä 512 megatavun flash-muistia voi käyttää pelitallennuksiin ja verkosta ladattavaan sisältöön. Wii-muistikortteja ei tarvita.

3. Kun Wii pyörittää pelejä GameCube-tilassa, prosessori ja näytönohjain hidastuvat GameCuben kellotaajuuksiin ja osa laitteen keskusmuistista toimii GC-muistin tapaan.

4. Pelinkehitysympäristö on samanlainen kuin GameCuben "Dolphin SDK". Koska kehitysympäristö käyttää samoja kirjastoja, kehittäjien on helppoa siirtyä Wii-tuotantoon.

5. Wiin liittymät ulkomaailmaan ovat: SD-muistikorttipaikka, langaton ohjain, kaksi USB 2.0 -porttia, langaton verkkoyhteys, 4 GameCuben ohjainporttia, 2 GameCuben muistikorttipaikkaa ja analoginen kuva- ja ääniliitäntä.

6. Nunchakun lisäksi langattomaan ohjaimeen tulee muitakin laajennusosia. Lisäksi GameCuben lisälaitteita kuten Donkey Konga -rumpuja voi käyttää sekä Wii että GameCube -laitetilassa.

7. Kolme eri virtatilaa: käynnissä, 24/7-standbyssä ja irti seinästä. Jotta laitetta ei voi sammuttaa vahingossa, virtanappia täytyy pitää pohjassa noin sekunnin ajan.

Ohjausjärjestelmä
1. Wiin ohjaimen eri ominaisuudet: suoraosoitin (Direct Pointing Device), kolmeen suuntaan liikettä mittaava liiketunnistin (three axis accelerometer), virtanäppäin, pelinäppäimet, langaton yhteys, tilaa ilmaisevat LED-valot, värinä, patterikotelo (käyttää kahta AA-paristoa) ja liitin ohjainlaajennuksille (kuten nunchakulle).

2. Wiin ohjain tukee vakiona kolmea eri pelitapaa: yksinään, nunchakulaajennuksen kanssa tai klassikko-ohjaimen kanssa. Kehittäjät saavat klassikko-ohjaimet elokuussa.

3. Synkronointinappi Wiin ohjaimessa lähettää langattoman tunnistinnumeron konsolille kun sitä painetaan yhtä aikaa Wii-konsolissa olevan synkronointinapin kanssa. Langaton ohjain toimii vaan kuin konsoli ja ohjain on synkronoitu.

4. Värinämoottori voidaan kytkeä päälle ja pois. Värinän voimakkuutta voidaan vaihtaa.

5. Wii-ohjaimessa on erikseen osoitin tarkkoja liikkeitä varten. Liikkeentunnistin tunnistaa +/- 3,4 G:n kiihtyvyyden, jota tarvitaan laajempien liikkeiden seuraamiseen. Nunchakun tunnistin havaitsee +/- 2 G:n kiihtyvyyden.

6. Sensoripalkki on asetettava television päälle tai alapuolelle. Osoitin havaitsee koordinaatteja palkin kärjissä olevien sensorien avulla, jotka ovat noin 20 sentin etäisyydellä toisistaan.

7. Ohjaimella on neljä eri tilaa: irrallaan, yhteydessä, muodostaa yhteyttä ja odottaa synkronointiparia.

8. Ohjain havaitsee osoitintilassa koordinaatteja sensoripalkin rajojen sisäpuolelle mahtuvalla alueella. Lisäksi ohjain reagoi osoitintilassa valonlähteisiin, kuten ikkunoihin, loisteputkiin, tuleen, peleihin ym.

9. Koska pelaajien kädet tärisevät, puskuritoiminnon avulla voidaan havaita tarkkaa liikettä keskiarvojen kautta.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Aivovamma kuva
Aivovamma

Vaikka Wiissä onkin 512 megatavun flash-muistia sisällä, tarkoittaako se sitä, ettei Wii-muistikortteja ole eikä tule?

Käyttäjän LassiK kuva
LassiK

Speksien mukaan Wiissä on paikka SD-muistikorteille, joita voi siis sisäänrakennetun muistin lisäksi käyttää Virtual Console -pelien lataamiseen ja pelitallennuksiin.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Ainoa huono puoli on mielestäni se, että Wiimotessa käytetään paristoja.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

ja toinen huono puoli on se, että nämä tiedot ei ehkä pidä paikkaansa. mutta eihän sitä koskaan tiedä...

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

huonompi kuin odotin

Käyttäjän JayeizH kuva
JayeizH

Eikös se jo vahvistettu että Wiihin tulee samaa muistia mikä GC:henkin eli 1T-SRAM vai mikä se oli? Vaikka mitäpä siitä valittamaan jos kaista on 4Gb/s :) 64MB on kyllä tokuttoman vähän... :/

Ja sitten tuo synkronointi. Täytyy pitää nappia pohjassa ohjaimesta JA itse konsolista. WTF? mitäköhän tämä tarkoittaa...Joutuuko ohjainta synkronoimaan useinkin? Eli siis onko nyt kyse todellakin synkronoinnista vai vain ohjaimen tunnistamisesta? Minä kun käsitän synkronoinnin niin että siinä "sovitetaan" konsoli ja ohjain yhteen.
Eli kuinka Wii loppujen lopuksi tunnistaa ohjaimen persuasennon? Kun se tunnistaa ohjaimen liikkeen kolmiulotteisesti, pitäisi siinä mielestäni olla joku aloituskohdan asettaminen. Tämäkin tietysti riippuu pelistä...

Käyttäjän JayeizH kuva
JayeizH

Juu aivan...ehkä kannattaa jättää specsien kommentointi väliin jos et ymmärrä. Joo voin kertoa, et ymmärrä ;)

Katsoin fiksuna tuon lähteen vasta jälkeen päin :) Ja tulin siihen tulokseen että konsoli ei voi maksaa kuin 200$. Korkeintaan. Jos tuo pitää paikkansa.
Saman voi kokeilla PC:llä kun ostaa lisää muistia ja kellottaa CPU:n ja GPU:n. Okei ehkä vähättelyä, mutta ei kaukana. Välimuistitkin tuntuu olevan ennallaan, yksi kokonaislukulaskenta yksikkö on on tullut lisää...onhan se GC:tä tehokkaampi, mutta olisihan se fysiikanlaskenta yksikkö ihan kiva vielä :)
Vaikka myönnän, ei Wiin idea olekkaan ne tehot.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Tällä pitäisi selvitä 5 vuotta?,parin vuoden päästä pelit näyttävät jo aika ankeilta.Ohjaimen täytyy olla todella mullistava että tätä konetta jaksaa tahkoa.Pelien osalta toivoisin rohkeita ja omaperäisiä julkaisuja jotta pelaaminen jaksaa kiinnostaa.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Melko tehoton... Olisin nyt odottanut edes 1 ghz prossua, mutta ei pakolla. Onneksi niin hyviä pelejä on tarjolla.

Käyttäjän Vigormortis kuva
Vigormortis

Minua ihmetyttää tämä konsolien vähäinen muistin määrä. Mikä tekee konsoleista sitten niin paljon erilaisia PC:stä, että mikä PC-puolella on aivan olematonta, riittää konsolilla (ainakin insinöörien mielestä) varsin mainiosti? Toisaalta - onhan noita muitakin speksejä kuin vain se pelkkä muisti.

Nostoja