Taskuhirviöiden kasvu ei ota loppuakseen – Pokémon Swordin ja Shieldin uusi traileri on saapunut / Uutiset / pelaaja.fi

Taskuhirviöiden kasvu ei ota loppuakseen – Pokémon Swordin ja Shieldin uusi traileri on saapunut

8.07.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
25

Uusi traileri Pokémon Swordista ja Shieldista on ulkona.

Pariminuuttinen video väläyttelee varsinkin muutamia peleissä kohdattavia uusia pokémon- ja ihmistuttavuuksia. Näihin liittyen traileri samalla vahvistaa, etteivät Sword ja Shield eroa toisistaan vain taskuhirviötarjonnaltaan, vaan osa peleissä kohdattavista saleista vaihtuu myös version mukaan. Trailerissa esille tuodaan esimerkiksi, kuinka Sword-versiossa päästään ottelemaan taistelytyyppiin keskittyvää salipäällikköä vastaan, kun taas Shieldissa tarjolla on kyseistä versiota varten luotu kummitystyypin päällikkö.

Toinen isompi trailerin paljastus koskee Swordin ja Shieldin uutta dynamax-ominaisuutta. Siinä missä dynamaxin voimin mikä tahansa pelien taskuhirviö on kasvatettavissa tietyissä olosuhteissa tavanomaista isommaksi ja vahvemmaksi, tukevat tiettyjen pokémon-lajien tietyt yksilöt myös tästä pidemmälle vietyä gigantamax-kasvua. Gigantamax-kasvun kokevat hirviöt kasvavat vieläkin isommaksi ja muuttavat osittain jopa ulkomuotoaan. Samalla nämä voivat käyttää näille uniikkeja G-Max-liikkeitä.

Switchille kehitettyjen Pokémon Swordin ja Shieldin odottelu jatkuu marraskuun 15. päivään asti.

Lähde: Pokémon

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Törmäsin traileriin sattumalta Youtubessa, kun se oli vielä alle puoli tuntia vanha. Vuosia sitten olisin ollut täpinöissäni moisesta löydöstä, mutta nyt, reaktioni oli osastoa "Ei perkele, onko tuossa esikatselukuvassa TAAS joku hemmetin ruoka-pokemon?!"

Ja toden totta; keijutyyppi on JÄLLEEN saanut jonkun hiton jälkkärin edustajakseen. Kasa kermavaahtoja sekä mansikoita, josta Gigantamaxilla saat myös pyöräytettyä jättikokoisen hääkakun... Tässäkö kaikki, mihin Gamefreakin B-tiimi siis pystyy? Britannia on taikauskon sekä lukuisten taru(olento)jen onnela, jonka mytologiasta voisi kehitellä ties minkälaisia keiju-Pokemoneja. Mutta ei, tehdäänpä siihen ryhmään taas joku silmillä varustettu kermavaahtoläjä. Kuinka mahtavaa, niin innovatiivista!!

Ja "innovatiivisesta" puheen ollen, Gigantamax on käytännössä kuin Dynamaxiin kiinnitetty megaevoluutio-lisäri. Toki megaevoluutio ei ollut sarjan ensimmäinen, väliaikaisia sekä vaihtoehtoisia muotoja tarjoava gimmick: touhu alkoi jo 3. genin Castformeilla ja jatkoi siitä eteenpäin esim. Giratinan origin formella, ennen kuin megaevoluutio lyötiin kehiin.

Mutta jos pelaaja itse voi käyttää Dynamaxia VAIN kolmena vuorona per ottelu JA jos Gigantamaxin voi aktivoida ainoastaan tuona aikana... Niin käytännössä, noita muotoja ei ehdi paljoa katsella, verrattuna aiempiin vastaaviin gimmickkeihin. Gigantamax-muodot ovat köyhän miehen formet/mega evoluutiot, paisutettuna kerrostalon kokoiseksi... Voi voi.

Yamper on vielä ihan hauska otus (varsinkin kun miettii kuningattaren omia corgeja), mutta Rolycoly on jälleen yksi elävä kivimöykky, paljon tylsemmän näköinen kuin vaikkapa Geodude, Onix, Roggenrola taikka edes Carbink. Duraludonilla oli sentään hyvä tyypikombo, mutta sekin näyttää lähinnä epämääräiseltä, vaaleanharmaalta möhkäleeltä.

Uudet tyyppiexpertit näyttivät sentään OK:lta, mutta muuten, tämä oli aika onneton esitys. Jälleen.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami
Lainaus

Ja toden totta; keijutyyppi on JÄLLEEN saanut jonkun hiton jälkkärin edustajakseen.

Jälleen? Eihän niitä ollut kuin muutama aiemmin.

Lainaus

Tässäkö kaikki, mihin Gamefreakin B-tiimi siis pystyy?

Ei. Tässä lienee noin 0,4% koko pelistä.

Lainaus

Niin käytännössä, noita muotoja ei ehdi paljoa katsella, verrattuna aiempiin vastaaviin gimmickkeihin.

Ja kuka niitä pitempään haluaisikaan katsella? Koko Daimax-ominaisuus on tähän mennessä pelien haukutuin, joten lyhyt katselemisaika on monelle varmasti positiivinen asia.

Täytyy kyllä nostaa hattua Gamefreakille, että B-tiimilläkin tuntuu saavan aikaiseksi samankaltaista laatua kuin aiemminkin. Jos tämä on B-tiimin tuotos, en malta odottaa A-tiimin Townia!

Oli muuten siisti kummitussalimestari! Tähän mennessä nähdyn perusteella Shield on vakiintumassa valinnakseni.

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis
Lainaus mecha_no_maniac

Törmäsin traileriin sattumalta Youtubessa, kun se oli vielä alle puoli tuntia vanha. Vuosia sitten olisin ollut täpinöissäni moisesta löydöstä, mutta nyt, reaktioni oli osastoa [i]"Ei perkele, onko tuossa esikatselukuvassa TAAS joku hemmetin ruoka-pokemon?!" [/i]

Ja toden totta; keijutyyppi on JÄLLEEN saanut jonkun hiton jälkkärin edustajakseen. Kasa kermavaahtoja sekä mansikoita, josta Gigantamaxilla saat myös pyöräytettyä jättikokoisen hääkakun... Tässäkö kaikki, mihin Gamefreakin B-tiimi siis pystyy? Britannia on taikauskon sekä lukuisten taru(olento)jen onnela, jonka mytologiasta voisi kehitellä ties minkälaisia keiju-Pokemoneja. Mutta ei, tehdäänpä siihen ryhmään taas joku silmillä varustettu kermavaahtoläjä. Kuinka mahtavaa, niin innovatiivista!!

Ja "innovatiivisesta" puheen ollen, Gigantamax on käytännössä kuin Dynamaxiin kiinnitetty megaevoluutio-lisäri. Toki megaevoluutio ei ollut sarjan ensimmäinen, väliaikaisia sekä vaihtoehtoisia muotoja tarjoava gimmick: touhu alkoi jo 3. genin Castformeilla ja jatkoi siitä eteenpäin esim. Giratinan origin formella, ennen kuin megaevoluutio lyötiin kehiin.

Mutta jos pelaaja itse voi käyttää Dynamaxia VAIN kolmena vuorona per ottelu JA jos Gigantamaxin voi aktivoida [u]ainoastaan tuona aikana[/u]... Niin käytännössä, noita muotoja ei ehdi paljoa katsella, verrattuna aiempiin vastaaviin gimmickkeihin. Gigantamax-muodot ovat köyhän miehen formet/mega evoluutiot, paisutettuna kerrostalon kokoiseksi... Voi voi.

Yamper on vielä ihan hauska otus (varsinkin kun miettii kuningattaren omia corgeja), mutta Rolycoly on jälleen yksi elävä kivimöykky, paljon tylsemmän näköinen kuin vaikkapa Geodude, Onix, Roggenrola taikka edes Carbink. Duraludonilla oli sentään hyvä tyypikombo, mutta sekin näyttää lähinnä epämääräiseltä, vaaleanharmaalta möhkäleeltä.

Uudet tyyppiexpertit näyttivät sentään OK:lta, mutta muuten, tämä oli aika onneton esitys. Jälleen.

Jep. Aikamoista kuraa katsella tätä touhua.

Lisäksi tässä kohtaa alkaa lentämään kaikki Dexit tekosyyt pihalle. Hyvät animaatiot? Eipä oo paljoa näkyny, kaikki yhä edelleen kierrätetty XY:stä. Pelibalanssi? Jokaikinen G-Max isku on niin mielettömän rikki että näkee selvästi ettei niitä balanssi paljon kiinnosta.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Näkikö silmäni oikein, että tuolla kentäntällä oli jättimäinen täytekakku?? Kannattaisi varmaan laittaa pillit pussiin. Ideat hyvin vähissä näköjään. Tai sit päästää fanit tekemään joilla miljoona kertaa tyylikkäämpiä ideoita netti pullollaan.

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Eipä nyt oikein vakuuta. Kiinnostus laski kuin lehmän häntä ensimmäisen kunnon trailerin nähtyäni. Gigantamax on täysin turha lisäke siinä missä megamuodot ja Z-liikkeet. Gamefreakin ongelma Pokemonien suhteen on se, että peruskaavahan on toiminut erittäin hyvin jo niissä 1996 julkaistuissa Redissä ja Bluessa, jonka jälkeen turhia ominaisuuksia on karsittu ja parannuksia tehty sinne tänne. Sitten kun ei ole ollut oikein mitään mistä lähteä parantamaan, on alettu kuin valmiin kakun päälle tunkemaan kaikenlaista marjaa ja lisää kermavaahtoa, joka vain pilaa kokonaisuuden, vaikka ydin on edelleen hyvä. Jo Pokemon Rubyssa ja Sapphiressa oli ne turhat Pokemonien kykykilpailut, joiden ideaa en koskaan ymmärtänyt.

Gamefreakille neuvo. Keskittykää uusien Pokemonien ja turhien lisäjuttujen sijaan kehittelemään kokonaan edes yksi uusi pelaamista uudistava jippo. Äärettömän kunnianhimoinen olisi vaikka oikeasti iso open world ja reaaliaikaiset ottelut, jossa pääsisi itse ohjaamaan jokaista Pokemonia. Se olisi jotain todella vaikuttavaa. Ei Shieldissä ja Swordissa oikeasti näy missään mitään kunnianhimoista. Valmis peli voi olla hyvä, mutta ei tämä ole sellainen tapaus, jonka Switchille haluan ostaa.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami
Lainaus

Jokaikinen G-Max isku on niin mielettömän rikki että näkee selvästi ettei niitä balanssi paljon kiinnosta.

Jos jokainen G-Max-isku on vahva, niin eikös se juuri ole balanssia? Jos vain osa niistä olisi, ne eivät olisi keskenään tasapainossa (=balanssissa).

Lainaus

Näkikö silmäni oikein, että tuolla kentäntällä oli jättimäinen täytekakku?? Kannattaisi varmaan laittaa pillit pussiin. Ideat hyvin vähissä näköjään.

Tuolla logiikalla olisi kannattanut laittaa pillit pussiin jo ekassa sukupolvessa, kun esiteltiin elävä magneetti. Vaan kuinkas kävikään.

Tämä (turhan) negatiivisuuden määrä hakee vertaistaan.

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19
Lainaus Teräskäsine

Gamefreakille neuvo. Keskittykää uusien Pokemonien ja turhien lisäjuttujen sijaan kehittelemään kokonaan edes yksi uusi pelaamista uudistava jippo.

Black & White onkin edelleen yksi suurimmista suosikeistani sarjassa nimenomaan sen uusien mekaniikoiden ja uskaliaamman tyylin takia (mukaan lukien eristetty Unova). 3vs3 -rotaatiot ovat mielestäni edelleen yksi sarjan parhaista ideoista ja olisin toivonut S&S:ään jotain samanlaista, yhtä hauskan yksinkertaista mutta toimivaa mekaniikkaa. Nyt ei oikein vielä sytytä mikään nähty näissä peleissä, vaikka yrittävätkin jotain uudenlaista luoda. Dynamax ei ainakaan innosta. Sen sijaan tulee vain mieleen että pelistä ei oteta läheskään niin paljon potentiaalia irti kuin pystyisi, vaikka ollaan jo tehokkaammalla konsolillakin.

Yksi kermakakku-pokemon ei vielä minua haittaa, mutta kuten mecha_no_maniac mainitsikin, niin Britannian folklore on täynnä toinen toistaan erikoisia satuolentoja ja toivoin että uusissa pokemoneissa olisi tätä pyritty hyödyntämään. Vielä on aikaista sanoa lopputulosta kun vain muutama esillä, mutta tässä vaiheessa ei näytä että olisi tarustoa ja kulttuuria juuri edes hyödynnetty uusien pokemonien kanssa, mikä on hirveä pettymys.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Minun silmissäni ekalla ja tokalla kaudella ei ollut hyvinkään montaa typerän näköistä monnia, mangnemite/ton ei kuulunut niihin. No mutta aika pitkälti tämä on lastenpeli, mutta vaikka olin lapsi joskus muinoin niin kyllä sitä osasi erottaa typerän näköisen monnin. Siistejä monnejahan sitä omasta repertuaarista aina kuului. Mutta ymmärrän tietysti, että jopa tämä kermavaahto miellyttää vaikkapa juuri niitä pikkuisia faneja, varmaankin tyttöjä, mutta kai myös joitakin poikia.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac
Lainaus Hayarigami

Jälleen? Eihän niitä ollut kuin muutama aiemmin.

Ja silti, kun Alolaa esiteltiin, yksi ennakkomateriaalissa näytetyistä keiju-pokemoneista oli juurikin havaijilaiseen lei-traditioon pohjaava Comfey... Millä lailla kermavaahtokasa on selkeästi juuri brittiläinen ilmiö? Puhumattakaan siitä, että Britannialla on tosiaan roppakaupalla omaa mytologiaa josta ideoita voisi ammentaa, myös juuri keijuihin liittyen.

Jos tiedossa onkin jokin vielä käyttämätön, huomattavasti luovempi konsepti keijupokemonille, eikö se kannattaisi mieluummin näyttää ensin? Sen sijaan, että näytetään taas jotain ruokapokemonia, jotka ovat aiemminkin jakaneet porukkaa vahvasti eri leireihin?

Lainaus Hayarigami

Ja kuka niitä pitempään haluaisikaan katsella? Koko Daimax-ominaisuus on tähän mennessä pelien haukutuin, joten lyhyt katselemisaika on monelle varmasti positiivinen asia

Mitä hyötyä on ominaisuudesta, joka on paljon riisutumpi toisinto jostain aiemmasta gimmickistä? Ja joka kestää enää vain silmänräpäyksen? Noiden muotojen suunnittelu + hahmomallien tekeminen syö väistämättä pelintekijöiden resursseja, aikaa, vaivaa jne. Samassa ajassa olisi voitu vaikka parannella pelin onnettoman karua Wild Areaa. Sen sijaan peliin tukitaan uusia muotoja, joita et voi edes katsoa pitkään. Saatu hyöty on kirjaimellisesti lyhytkestoinen, vähäpätöinen.

Lainaus Hayarigami

Täytyy kyllä nostaa hattua Gamefreakille, että B-tiimilläkin saa aikaiseksi samankaltaista laatua kuin aiemminkin.

Oli muuten siisti kummitussalimestari! Tähän mennessä nähdyn perusteella Shield on vakiintumassa valinnakseni.

Joillekin riittää se, että sarja joko talsii paikallaan (3DS:n animaatiot, vieläkin näin 6 vuotta myöhemmin) tai ottaa jopa takapakkia joissain asioissa (National Dexin poisto). Jälkimmäinen tehtiin peräti naurettavan huonolla verukkeella "huippulaatuisista animaatioista", sen sijaan että ois suoraan myönnetty työvoiman olevan vain puolet studion porukasta ja sekin ehtaa B-laatua. Toki jos tämä riittää sinulle, niin mikäs siinä, ei se minulta ole pois.

Mutta jos sama puolivillaisuus saa pelin silti myymään miljoonittain, niin huonossa lykyssä seuraava peli on sitäkin laiskempi. Ja sitä seuraava. Olenkin utelias näkemään, millaisen kriittisen vastaanoton nämä pelit lopulta saavat. Pokemon saattaa olla "ensisijaisesti lapsille", mutta jo semmoiset 10-v ja siitä ylöspäin osaavat aika hyvin hakea tietoa vanhemmilta Pokemon-tubettajilta. Ja kun monet konkarit toteavat kehityssuunnan olevan huono, niin ainakin muksuilla on nykyään parempi mahdollisuus tehdä ostopäätöksensä muutenkin kuin pelkkien mainosten kautta.

Saatoin itse katsoa animaatioiden kierrätystä ja ponnettomuutta läpi sormien pelatessani sarjaa käsikonsoleilla, mutta enää se ei toimi. Switch on HD-tason kotikonsoli, jonka omat Nintendon pelit kuten Breath of the Wild näyttävät mihin se parhaimmillaan pystyy. Niihin verrattuna, Swordin & Shieldin eloton Wild Area ja "huippuluokaiset", käsikonsolien muinaiset animaatiot ovat hävettävän tökeröitä. Lisätään siihen vielä useat mielikuvituksettomat Pokemon designit, kansien maskoteista alkaen.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami
Lainaus Nelia19

Vielä on aikaista sanoa lopputulosta kun vain muutama esillä, mutta tässä vaiheessa ei näytä että olisi tarustoa ja kulttuuria juuri edes hyödynnetty uusien pokemonien kanssa, mikä on hirveä pettymys.

Legendat korpista liittyvät suoraan Tower of Londoniin (Corviknight), tulityypin aloitus-Pokén kehityslinja vaikuttaisi liittyvän suoraan jalkapalloon (Englannin suosituin urheilulaji), lampaat kuuluvat ikonisesti kyseiseen maahan (Wooloo), corgi on brittiläinen koirarotu (Yamper)... ja paljon muuta brittikulttuuriin ja -mytologiaan liittyvää on varmasti luvassa niiden arviolta satakunnan Pokémonin joukossa, jotka ovat vielä tulossa. Kuka nyt kekseliäimpiä keijujaan ensimmäisten maistiaisten joukossa esittelisikään? Mutta kun aina pitää olla pettynyt.

(Kannattaa muistaa, etteivät missään muussakaan Pokémon-pelissä läheskään kaikki pelin uudet Pokémonit ole liittyneet kyseisen "reaalimaan" kulttuuriin)