Tasoloikkahitti Super Meat Boyn musiikit jouduttiin muuttamaan PlayStationeilla / Uutiset / pelaaja.fi

Tasoloikkahitti Super Meat Boyn musiikit jouduttiin muuttamaan PlayStationeilla

4.10.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
3

Ensi viikon tiistaina PlayStation 4:lle ja Vitalle julkaistava Super Meat Boy tulee kokemaan yhden merkittävän uudistuksen Sonyn alustoilla. Pelistä julkaistu viimeisin PlayStation Blog -kirjoitus on paljastanut, ettei Super Meat Boyn alkuperäinen musiikkiääniraita ole ollenkaan mukana PlayStation-versioissa, vaan se on korvattu kokonaan uusilla kappaleilla.

Uutta musiikkia PlayStation-versioon ovat olleet säveltämässä niin Plants vs. Zombiesista tuttu Laura Shigihara, The Binding of Isaac: Rebirthiin musiikit luonut Ridiculon-kaksikko Matthias Bossi ja Jon Evans kuin myös Hotline Miamissa kuultu David "Scattle" Scatliffe. Kunkin säveltäjän on kuvailtu olleen suuri Meat Boy -fani jo ennen projektiin liittymistä.

Ohessa maistiaisena yksi Ridiculonin sävellyksistä.

Alunperin Super Meat Boyn musiikeista vastasi Danny Baranowsky, jota on sittemmin kuultu myös alkuperäisessä The Binding of Isaacissa ja Crypt of the NecroDancerissa. Baranowskyn virallisen blogin mukaan hänen sävellyksiään yritettiin kyllä alkujaan saada osaksi myös Super Meat Boyn PlayStation-versioita, mutta mies päätyi kieltäytymään musiikkiensa lisenssoimisesta, koska ei nähnyt hänelle tehtyjä tarjouksia tarpeeksi kiinnostavina.

Blogissaan Baranowsky nostaa kylläkin lisäksi esille, että hän teki jo pari vuotta sitten päätöksen, ettei hän enää tekisi yhteistyötä Super Meat Boy -kehittäjien Edmund McMillenin ja Tommy Refenesin kanssa. Syitä tälle löytyy Baranowskyn mukaan useita, joskaan yhtäkään hän ei ole kokenut tarpeelliseksi listata. Hänen mukaansa päätös ei johdu kuitenkaan minkäänlaisista luovista erimielisyyksistä – ainakaan hänen oman ymmärryksensä mukaan.

Alunperin Super Meat Boy julkaistiin vuonna 2010 sekä Xbox 360:lle että pc:lle. PlayStationeille saapuessaan peli liittyy samantien lokakuun PlayStation Plus -pelitarjontaan.

Lähde: PlayStation Blog, Danny Baranowsky

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän BlazeAce kuva
BlazeAce

Jälleen kerran joku muusikko kokenut, että hänen panoksensa monen hengen projektiin on tärkeämpi kun muiden. Jos tehdään peli niin kaikki siihen sisältyvä, oli se sitten grafiikkaa, ääntä, koodia, designiä tai mitä tahansa mitä en vaan keksinyt mainita, pitäisi mielestäni kulkea kokonaisuutena jota saa vapaasti käyttää jos peliä uudelleentehdään. Pisti kevyesti vihaksi Final Fantasy Type-0:nkin kanssa kun äänipuoli koki olevansa arvokkaammassa asemassa niin, että loppuvideossa laulettava laulunpätkä piti pistää videotallennuksen ulottumattomiin vaikka kyseisessä videossa oli loppuunsa hiotut 3d-graffat ja videon sisältöä oltiin hiottu varmasti monen kymmenen ihmisen toimesta pidempään kuin ko biisiä.

Uskon, että peliäänien ja musiikin kohdalla varmasti yritetään säästää mahdollisimman paljon. Silti, jos on jo tehnyt johonkin peliin äänet niin ei ole mielestäni asiallista rupea heittäytymään vaikeaksi ja evätä ne äänet uusioversiolta.

Käyttäjän kmarsu kuva
kmarsu
Lainaus käyttäjältä BlazeAce

Jälleen kerran joku muusikko kokenut, että hänen panoksensa monen hengen projektiin on tärkeämpi kun muiden. Jos tehdään peli niin kaikki siihen sisältyvä, oli se sitten grafiikkaa, ääntä, koodia, designiä tai mitä tahansa mitä en vaan keksinyt mainita, pitäisi mielestäni kulkea kokonaisuutena jota saa vapaasti käyttää jos peliä uudelleentehdään. Pisti kevyesti vihaksi Final Fantasy Type-0:nkin kanssa kun äänipuoli koki olevansa arvokkaammassa asemassa niin, että loppuvideossa laulettava laulunpätkä piti pistää videotallennuksen ulottumattomiin vaikka kyseisessä videossa oli loppuunsa hiotut 3d-graffat ja videon sisältöä oltiin hiottu varmasti monen kymmenen ihmisen toimesta pidempään kuin ko biisiä.

Uskon, että peliäänien ja musiikin kohdalla varmasti yritetään säästää mahdollisimman paljon. Silti, jos on jo tehnyt johonkin peliin äänet niin ei ole mielestäni asiallista rupea heittäytymään vaikeaksi ja evätä ne äänet uusioversiolta.

Oletko sattumoisin hallituksen jäsen? Eiköhän työmies oo palkkansa ansainnut.

Jos on joskus tehnyt johonkin peliin musat, niin ei ole mielestäni muiden asiallista ruveta heittäytymään vaikeaksi ja vaatia niitä alkuperäisen sopimuksen ulkopuoliseen uusioversioon ilman kunnollista korvausta.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Pelleily on pelleilyä.

Nostoja