Tässä on Rising Thunder, taistelupeli ilman julmaa aloituskynnystä / Uutiset / pelaaja.fi

Tässä on Rising Thunder, taistelupeli ilman julmaa aloituskynnystä

20.07.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
3

Niin Capcomin kuin Sonynkin riveissä vuosien varrella työskennellyt taistelupeliekspertti Seth Killian on paljastanut viimeisimmän peliliikkeensä urallaan. Yhdessä yhdysvaltalaisen Radiant Entertainment -studion kanssa mies on viime aikoina valmistellut pc:lle uutta Rising Thunder -taistelupeliä, joka pyrkii tarjoamaan syvällisen mätkintäkokemuksen ilman taistelupeleille tyypillistä merkittävää oppismiskynnystä.

Ulkoisesti Rising Thunder muistuttaa roboteillä kyllästettyä Street Fighteria. Peli on tyyliltään jälleen yksi sivulta kuvattu mätkintäpeli, jossa kerralla kaksi taistelijaa ottavat mittaa toisistaan niin lyöntejä, potkuja kuin tulipallojakin heittäen, kunnes taistelijoista toisen elinvoimamittari on tyhjennetty. Pesäeron varsinkin juuri Street Fighteriin peli pyrkii tekemään kuitenkin kontrolleillaan, jotka eivät vaadi pelaajia opettelemaan mitä erikoisempia näppäinyhdistelmiä ja tikkuliikkeitä, vaan hahmojen erikoisiskut luonnistuvat perusliikkeiden tapaan yhden napin painalluksella.

Yksinkertaisemman pelattavuuden myötä Rising Thunderin pelaamisen kerrotaan onnistuvan hyvin ihan vaikkapa vain näppäimistölläkin. Helpoksi simppelien kontrollien ei pitäisi itse peliä kuitenkaan tehdä, sillä yksinkertaistetuista lähtökohdista huolimatta taistelupeleistä tutun taktisuuden pitäisi olla tallella. Pelaajat kun joutuvat edelleen tasapainottelemaan niin iskujen, torjuntojen kuin väistöjensä oikea aikaisen käytön kanssa ja lukemaan samalla myös vieläpä vastustajiensa aikeita.

Killian ei ole ainut taistelupeliyhteisöissä tunnettu konkari, joka on mukana tuomassa Rising Thunderia eloon. Omat kortensa kekoon ovat kantaneet myös Evo-taistelupelitapahtuman perustajat Tom ja Tony Cannon, joista jälkimmäinen on vastannut myös taistelupeleissä laajalti käytetyn GGPO-nettipeliteknologian kehityksestä.

Valmistuessaan Rising Thunderin on tarkoitus olla ilmaiseksi pelattava peli, joka on nimenomaan suunniteltu verkkoyhteenottoja varten. Killian on luvannut, ettei pelin peluuta tulla rajoittamaan sen ilmaisuuden vuoksi, vaan kaikkien sen mikromaksujen pitäisi pyöriä kosmeettisten asioiden ympärillä.

Risign Thunderin alfatestaajaksi voi ilmoittautua sen kotisivuilla. Testailun pitäisi käynnistyä jo 28. heinäkuuta.

Lähde: PC Gamer, Polygon, Kotaku

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Oskulock kuva
Oskulock

Aktiivisena BlazBlue/Guilty Gear ja Mortal Kombat pelaajana tämä kuulostaa kyllä varsin typerältä idealta. Mutta mikäs siinä jos yritetään kiukkupusseja tai kärsimättömiä saada sisään genren saloihin. :P

Käyttäjän TumTum kuva
TumTum

Otsikon perusteella tää kuulosti huonolle, mut uutisen luettua ei tämä nyt aivan paskaa ole.
Onhan se taistelupelien ydin kuitenkin se että osaa asemoida hahmonsa oikein, tehdä oikea liike oikeaan aikaan, tietää mikä isku toimii mihinkin vastustajan liikkeeseen parhaiten ym. Tähän ytimeen pääseminen vaatii normaalisti vaikeahkojen erikoisiskujen tai jopa framen tarkkojen nappien ketju painalluksien opettelun lihasmuistiin, mieluiten vielä asianmukaisella arcade ohjaimella. Jos tämä urheilulajin treenaamiseen verrrattava opettelujakso saadaan karsittua pois samalla pilaamatta pelin ydintä, ollaan tässä mun mielestä ihan hyvällä tiellä.
Noin osaava alan porukka touhuamassa tän taustalla. Uskon että tulee ihan hyvää.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Tekkenin sopivan haastavan systeemin ydin on sen helppous sisäistää: neljä nappia, neljä raajaa. Tämä uutisen pelinkin systeemi taas ehkä kuulostaa ja liian yksinkertaiselta. Tosin se ei tarkoita automaattisesti huonoa peliä. Kuten niin monien asioiden suhteen: pitäisi itse testata että tietäisi tykkääkö.