Tässä sitä vihdoin on, pelikuvaa uuden sukupolven The Legend of Zeldasta! / Uutiset / pelaaja.fi

Tässä sitä vihdoin on, pelikuvaa uuden sukupolven The Legend of Zeldasta!

6.12.2014 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
15

Nintendo on paljastanut uuden satsin pelikuvaa Wii U:lle parhaillaan kehitteillä olevasta The Legend of Zelda -pelistä. Ohesta löytyvä video näytettiin ensimmäistä kertaa Yhdysvalloissa lauantaiaamuna Suomen aikaan järjestetyn The Game Awards -palkintogaalan yhteydessä.

Uudella videolla sekä Nintendon kehittäjälegenda Shigeru Miyamoto että Zelda-tuottaja Eiji Aonuma käyvät läpi, miten matkustaminen tuleekaan avoimen maailman Zeldassa luonnistumaan. Esittelyn saivatkin näin ollen erityisesti niin pelin Wii U:n Gamepadilla toimiva karttanäkymä kuin myös uusittu hevostekoäly, joka osaa suunnista maastossa kohtalaisen itsenäisesti. Älykkäämpien hevosten myötä pelaajat voivatkin nyt ratsastaessaan keskittyä muuhunkin kuin vain matkaamiseen, kuten esimerkiksi jousella ampumiseen. 

Videolla Aonuma lisäksi vahvisti, että uusi The Legend of Zelda on edelleen aikataulussa. Näin ollen se on siis saapumassa Wii U:lle ensi vuonna.

Vielä ennen The Legend of Zeldan julkaisua Wii U:lla näkemään päästään myös Miyamoton parhaillaan työstämä uusi Star Fox -peli. Gamepadin varaan rakennettua tuotosta esiteltiin varoen alkujaan viime E3-messuilla, eikä siitä nytkään The Game Awardsin yhteydessä varsinaisesti saatu nähtäville uutta pelikuvaa. Miyamoto kuitenkin vakuutteli oheisella videolla, että pelin kehitys on hyvällä tolalla.

Myös Wii U:lle kehitteillä oleva omien Mario-kenttien luomisen mahdollistava Mario Maker etenee. The Game Awardsien yhteydessä pelistä julkaistiin uusi video, joka vahvisti, että pelissä päästään rakentamaan kenttiä Super Mario Bros. 3:n ja Super Mario Worldin ulkoasua käyttäen.

Myös Mario maker on määrä julkaista ensi vuonna.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Andzerx kuva
Andzerx

Älyttömän komea! Mikään next gen nimike ei ole aiheuttanut meikässä yhtä suurta wau-efektiä ja nyt puhutaan Wii U:n pelistä!

Star Foxin odotettua aikaisempi julkaisu oli myös hyvä uutinen.

Käyttäjän Norsukampa kuva
Norsukampa

Eipä tuosta nyt muutamaa kallionkielekettä lukuun ottamatta enempää saanut irti kuin viime kesän E3-demostakaan. Pelimekaniikkaa seuraavalla kerralla kehiin (ja joku pomotappelu) kiitos.

Käyttäjän Almasy kuva
Almasy

Ihan hyvältä vaikuttaa, mutta mielestäni nämä off screen -videot eivät ole parhaita pelin demoamiseen. Kunnon perinteistä gameplay-traikkua vain kehiin ja toimii.

Käyttäjän JayeizH kuva
JayeizH

Mahtavaa! Tabia ei käytetä peruspelaamisessa käytännössä kuin karttaan! Hell YES! Awesomeness!! Nousi odotukset juuri lähes nollasta lähes sataan!!
Liikkeentunnistus jousella ampumisessa on tehty suht fiksusti. Liikutetaan ohjainta jolloin tähtäin liikkuu. Tuntuu aika no brainer ratkaisulta, mutta Nintendolla olisi ollut useita tapoja ryssiä tämä täysin. Ohjaimen pienellä liikkeellä tähtääminen tuntuu näin äkkiseltää ihan toimivalta. Harmi kun ProControllerissa ei ole liikkeentunnistusta, niin pelaaminen sillä ei onnistu. Tosin se olisi varmasti laskenut aika kovalla kädellä akkukestoa, niin sinänsä ymmärrän kyllä ratkaisun.

Käyttäjän Jarno33 kuva
Jarno33

Ihan mukavalta näytti, mutta grafiikka vaikutti aika tylsältä. Yksityiskohtien puuttuminen tietenki johtuu WiiUn tehottomuudesta. Mutta joo eiköhän tuon voi hankkia sitte kun sopivalla hintaa löytää.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Todella upean näköinen ja tunnelma näytti olevan aika kohdallaan. Pitääkö tässä nyt ostaa vielä se Wii U:kin, prkl! Tämän pelin takia kyllä täytyy vakavasti harkita jos joku kohtuu hintainen paketti tulee vastaan. Saahan sillä sitten pelailtua kaikki Mariot ja Zeldatkin, jotka ovat menneet ohi. Niitä onkin itse asiassa melko läjä Wiiltä ja U:lta.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Jotenkin tuli sellainen olo että vielä on paljon hommaa tuon pelin kanssa ja siitä syystä esittivät tuolla tavalla. Yksinkertaisesti maailma näytti hyvin tyhjältä ja grafiikat jopa liian simppeliltä.

Lainaus käyttäjältä JayeizH

Liikkeentunnistus jousella ampumisessa on tehty suht fiksusti. Liikutetaan ohjainta jolloin tähtäin liikkuu. Tuntuu aika no brainer ratkaisulta, mutta Nintendolla olisi ollut useita tapoja ryssiä tämä täysin. Ohjaimen pienellä liikkeellä tähtääminen tuntuu näin äkkiseltää ihan toimivalta. Harmi kun ProControllerissa ei ole liikkeentunnistusta, niin pelaaminen sillä ei onnistu. Tosin se olisi varmasti laskenut aika kovalla kädellä akkukestoa, niin sinänsä ymmärrän kyllä ratkaisun.

No kaikki Zeldat Skyward Swordin jälkeen ovat käyttäneet liikeohjausta joko ainoastaan tai vaihtoehtoisesti tähtäyksessä ja joka ikisessä versiossa ovat toimineet kiitettävästi. Olen myös hyvin kiitollinen koska isoin asia mitä vihaan pelaamisessa on tähdätä ensimmäisessä persoonassa tatin avulla, varsinkin N64 version zeldassa "sentti vasemmalle, nyt kolme milliä oikealle, kaksi senttiä takas vasemmalle" oli yleistä. OoT 3D muuttui hyvin mieluiseksi peliksi kun tähtäys sujui erittäin luonnollisesti.
Tavallaan olisin tykännyt saada Skyward Swordin kaltaisen ohjaustavan peliin, mutta peli olisi pitänyt suunnitella sitä varten, jolloin sitä oltaisiin vaadittu ja jostain syystä ihmiset kritisoivat niitä paljon.

Käyttäjän H3kk3 kuva
H3kk3

Peli kyllä näyttää hyvältä ja ylipäätään ne vähäiset animaatiot ja pelimekaniikat vaikuttavat lupaavilta. Kuitenkin itse maailman avoimuus pelottaa. Kyseessä on selvästi ensimmäinen aidosti avoimen maailman seikkailupeli Nintendolta. Kuinka he onnistuvat sen täyttämään yksityiskohdilla ja suurella määrällä eri minitehtäviä jää nähtäväksi.

Tällä hetkellä tuo näyttää sen suhteen windwakerilta, jossa laiva korvattu hevosella ja meri ruohokentällä.

Käyttäjän JayeizH kuva
JayeizH
Lainaus käyttäjältä Marioysikax

No kaikki Zeldat Skyward Swordin jälkeen ovat käyttäneet liikeohjausta joko ainoastaan tai vaihtoehtoisesti tähtäyksessä ja joka ikisessä versiossa ovat toimineet kiitettävästi.

Olihan sitä jo Twilight Princessin Wii versiossa. Ja se oli/on suht perseestä. Se tuntui kankealta ja päälleliimatulta/ulkopuoliselta ominaisuudelta. Saa nyt nähdä kuinka se toimii tässä, mutta mielestäni se vaikutti herkemmältä ja paremmin sovitetulta kuin TP:ssä.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax
Lainaus käyttäjältä JayeizH

Olihan sitä jo Twilight Princessin Wii versiossa. Ja se oli/on suht perseestä. Se tuntui kankealta ja päälleliimatulta/ulkopuoliselta ominaisuudelta. Saa nyt nähdä kuinka se toimii tässä, mutta mielestäni se vaikutti herkemmältä ja paremmin sovitetulta kuin TP:ssä.

Itse olen niitä jotka pelasivat tuon pelin gamecubella. Kokeilin peliä Wiillä, mutta peilikuva sekoittaa aivan liikaa ja sanotaanko näin että lähes kaikki Wii versiossa tuntui hieman päälleliimatulta, kuten miekan huotominen ohjainta heiluttamalla miten tahansa A-napin sijaan.

Twilight Princessin aikaan wiimotesta ei kuitenkaan löytynyt Wii Motion Plussaa, joten täyttä liikettä ei voinut käyttää tähtäämiseen. Oliko tähtäys kenties kursorin avulla näyttöön päin osoittamalla tehty? Silloin voin kuvitella tähtäämisen olevan mitä on koska kursori pitää siirtää näytön reunaan kääntymistä varten ja eikä saa siirtyä pois näytöstä (COD: Black Ops Wiillä).

Nostoja