Tavaramerkkilaki ja Bethesda iskivät taas – indiepelin nimeä muutettiin prey-sanan takia

Tavaramerkkilaki puhuttaa taas indiepeli Prey for the Godsin jouduttua muuttamaan nimensä Praey for the Godsiksi.

4.5.2017 20:58

Syksystä 2015 alkaen huomiota herättänyt indiepeli Prey for the Gods on joutunut muuttamaan kevyesti nimeään. Jatkossa se tunnetaan Praey for the Godsina, sillä peliyhtiö Bethesdan emoyhtiönä toimiva ZeniMax Media päätyi vastustamaan vanhaa nimeä Prey-tavaramerkin hallitsijana.

– Olisimme voineet taistella asiasta ja harkitsimmekin sitä hetken. Tavaramerkin vastustaminen voi viedä aikaa ja riippuen, miten pitkälle asiasta halutaan taistella, voi se käydä kalliiksi. Emme halunneet käyttää arvokkaita Kickstarter-varojamme emmekä halunneet pyytää lisävaroja oikeustaistoa varten, kolmihenkinen kehitystiimi No Matter Studios kertoo.

Bethesda-pomo Pete Hines on pelisivusto Polygonille antamassaan kommentissaan todennut, että tavaramerkkilaki käytännössä pakotti yhtiön toimiin, jotta se voisi turvata Prey-nimeen oman omistusoikeutensa. Bethesda ja sen emoyhtiö ovat aiemmin ryhtyneet toimiin myös strategiapeli Fortress Falloutia ja Minecraft-studio Mojangin entistä Scrolls-korttipeliä vastaan. Scrollsin tapauksessa peli sai pitää lopulta nimensä Bethesdan ja Mojangin työstämällä yhteisellä sopimuksella.

ZeniMax ja Bethesda eivät ole toki ainoat firmat, joiden kanssa vastaavaa on käynyt. Indiekehittäjä Vlambeer ajautui aikoinaan esimerkiksi sopimukseen Wasteland-roolipelisarjaa kehittävän inXile-studion kanssa siitä, että se muuttaa Wasteland Kings -pelinsä nimen Nuclear Throneksi sekaannuksien välttämiseksi.

Lähde: No Matter Studios, Polygon

Lisää luettavaa