Team Meatin perustaja Edmund McMillen kritisoi mobiilipelimarkkinoiden tilaa yhtiönsä tuoreessa blogikirjoituksessa. Parhaillaan muun muassa iOS:lle suunnitellun Super Meat Boy The Gamen kimpussa työskentelevä mies kohdistaa sanomisiaan erityisesti peliyhtiöiden suuntaan.

– Kuten useat teistä ovat saattaneet huomata, on tänä päivänä liikkeellä huima määrä vääryyttä aina solvaavista ja manipuloivista rahantekotaktiikoista suoranaiseen varastamiseen, McMillen summaa.

– Me koemme mobiilialustojen ongelmien ytimen olevan pelaajien kohtaama kunnioituksen puute. Näyttää todellakin siltä, että valtaisa määrä näistä yhtiöistä näkee yleisönsä typeränä karjana, jonka he keräävät yhteen, lypsävät ja sitten lähettävät menemään niin, että pelaajat tuntevat itsensä tyhjiksi tai paikoin jopa loukatuiksi.

McMillen kuvailee vallitsevan trendin mobiilialustoilla olevan, että peleihin heitetään alkeellisen ja itseääntoistavan pelattavuuden oheen jokin porkkana, jota pelaaja haluaa tavoitella. Porkkana on usein saatavilla pelaamalla, mutta samalla tarjotaan mahdollisuus maksaa näistä saavutettavista asioista niin, että pelin voi periaatteessa jättää pääosin jopa pelaamattakin.

– Tällainen bisnestaktiikka on kuin läpsäisy vasten varsinaisen pelisuunnitelun kasvoja, ja edustaa kaikkea, mikä on väärin mobiili- ja satunnaispelaajien peliympäristössä.

Team Meat -perustaja lupaakin, että Super Meat Boy The Game tulee olemaan jotain muuta. McMillen kertoo kehittävänsä tiiminsä kanssa seuraavasta Meat Boysta parhaillaan juuri sellaista peliä, jollaisen he haluaisivat tosissaan nähdä mobiilimarkkinoilla. Tämä muun muassa tarkoittaa, että luvassa on niin kunnollisia haasteita kuin myös mojova määrä sisältöä eikä yhtään manipulaatiota.

Pelin myös vakuutellaan olevan edelleenkin täysin alusta asti rakennettu teos. Lajityypiltään peliä on kuvailtu refleksipohjaiseksi tasoloikaksi.

Ohessa pelistä julkaistu uusi kuva.

Lähde: Team Meat

Lisää luettavaa