Testissä EA:n tuleva UFC-peli. Onko siitä MMA-pelien FIFA:ksi? / Uutiset / pelaaja.fi

Testissä EA:n tuleva UFC-peli. Onko siitä MMA-pelien FIFA:ksi?

21.05.2014 // Kirjoittanut: Jarkko Fräntilä
4

Vapaaottelu on noussut Suomessakin huiman suosituksi urheilulajiksi. Maallikolle laji näyttäytyy lähinnä suurten ja vähän pienempienkin miesten turpaanvetokisana, mutta vapaaottelu on taktinen laji. Pienempikin ottelija voi voittaa pidempiraajaisen vaikkapa mattopainissa ketteryytensä avulla.

EA Sports UFC -pelin mattopainia on hieman paranneltu edellisestä testikerrasta, kun Pelaaja kutsuttiin kokeilemaan EA:n uutta vapaaottelupeliä tämän vuoden alussa. Mattopaini on yhä vaikeaa, mutta ennen kaikkea se on taktista. Hyökkäysvuorossa oleva pelaaja yrittää saada kunnon otetta puolustavasta pelaajasta, joka voi oikea-aikaisilla liikkeillä kääntää tilanteen päälaellaan ja tehdä saalistajasta saalistetun.

Mattopaini hoidetaan oikean analogisen sauvan avulla. Kun vastakkain on kaksi UFC-ummikkoa, ähellyksestä ei tule oikeastaan mitään. Muutaman treenijakson jälkeen homma toimii kuitenkin paremmin, ja käsilukot sun muut osaa ajoittaa oikein. Tämän jälkeen tulee minipeli, jossa puolustavan pelaajan pitää pyrkiä eroon otteesta ohjainta liikuttamalla. Hyökkäävän pelaajan pitää taas seurata puolustavan liikkeitä ja estää pyristelyt.

Mattopainissa ei neljän tunnin testisession aikana kuitenkaan näkynyt yhtäkään luovutusta. Tyrmäyksiä nähtiinkin sitten entistä enemmän. Ulottuva ottelija voi lyödä iskujaan puolustuksen suojauksen läpi hieman kauempaa, ja hän onkin yleensä pystyottelussa etulyöntiasemassa.

Verkossa mies mitataan

Testitilaisuudessa peliä pelattiin muiden toimittajien kanssa. Nettipeli ei luonnollisestikaan ollut vielä toiminnassa, mutta ennakkohehkutukset olivat mukavan kuuloisia. FIFA-pelisarjan tapaan pelaajat jaotellaan erilaisiin tasoihin ja sarjoihin. Tarpeeksi otteluita voittamalla pelaaja nousee sarjatasoa ylemmäs.

Kavereidensa kanssa verkossa pelatessaan voi pelata vaikkapa viiden ottelun miniturnauksia, jolloin peli pitää kirjaa pelaajien voitosta ja tappioista. Harmittavasti tätä ominaisuutta ei saman koneen ääressä pelaaville tarjota, joten kaveripiirit joutuvat luottamaan toistensa sanoihin väitellessään siitä, kuka on voittanut enemmän otteluita.

Netissä peliä voi pelata itse kehittämällään ottelijalla. Itserakentamaansa ottelijaa voi käyttää myös perin uratilassa. Pelaaja voi jakaa kykypisteitään suhteellisen vapaalla kädellä mihin osa-alueeseen tahansa. Mattopainista pitävät rakentavat tietenkin hieman pienemmän mutta ketterämmän ottelijan, kun taas pystyottelusta pitävät heittävät kykypisteensä esimerkiksi iskujen voimakkuuksiin.

Testisessioiden perusteilla mattopaini jäänee pelin ilmestyttyä kauppoihin lapsipuolen asemaan. Ainakin vasta-alkajat luottavat otteluissa raakaan voimaan, ja monet testipelaajista hakivatkin liki jokaisella iskulla täystyrmäystä. Tämä jättää kuitenkin suojauksen avoimeksi, ja älykäs pelaaja löytyy iskupaikat heijaria yrittäneen suojauksesta helposti.

EA Sports UFC tuntuu hyvältä peliltä. Se kuitenkin elää täysin siitä, millä tavalla pelaajat ottavat sen omakseen. Mikäli suurin osa pelaajista keskittyy turpaanvetoon taktisuuden sijaan, saattaa se puuduttaa nopeasti. Toivotaan ettei näin ole ja että erilaisia ottelutyylejä nähdään yhtä paljon kuin ottelijoitakin. Myös verkkopelin tasapainon pitää olla kunnossa. Parinkin iskun muuntuminen ylitehokkaaksi tappaa verkkopelaamisen mielekkyyden heti alkuunsa. Testisessioiden aikana ainakin Jon Jonesin ulottuvat potkut tekivät hänestä hieman liian ylivoimaisen pelihahmon.

EA Sports UFC ilmestyy kesäkuun puolivälissä Xbox Onelle sekä PS4:lle.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Reddpayn kuva
Reddpayn

Vähä oli gameplay hämärän näköstä :).
Onneks voi testata demoa joskus sitte ku se tulee.

Käyttäjän Saneus kuva
Saneus

Voi juku kun tulisi nuku!!

Käyttäjän Dremora90 kuva
Dremora90

Toivottavasti lukkosysteemi on pöllitty suoraan vanhasta EA MMA:sta, siinä nimittäin lukot saattoi kestää vaikka kuinka kauan kunhan puolustajan asemassa oleva osasi ajoittaa tatin käytön. UFC 3:ssa taas kaikki submissiot kesti sen tietyn aikaa kissa-hiiri minipelillä joka päättyi melkein välittömösti joka tapoutiin tai karkaamiseen (sanomattakin selvää että se oli hanurista).

Käyttäjän PSPiraatti kuva
PSPiraatti

Miksei tule koskaan koneelle? Konsolia en tämän takia ala ostamaan, kaverilta hankittu Xbox 360 -ohjain ja pelitietokone kaipaisivat jotain kunnon tappelupeliä.. :/